Partisans 1941

Postad av  torsdag, 15 oktober 2020
(2 röster)

Stealth och taktik spel fungerar otroligt bra tillsammans vilket man märker på detta spelet.

När jag fick möjligheten att testa den fullständiga utgåvan av Partisans 1941, är jag glad att få njuta av det här spelet i all sin glans sedan den första förtitt på spelet jag gjorde, fick mig att vänta ivrigt på hela spelet. Utvecklaren Alter Games och utgivaren Daedalic Entertainment ger Partisans 1941 ett solid spel efter att ha vänt huvudet med sin demo-release för inte så länge sedan, men ännu en gång måste du veta definitionen av en 'Partisan'.

En partisan är medlem i en beväpnad grupp bildad för att i hemlighet kämpa mot en ockupationsstyrka, särskilt en som verkar i det tysk-ockuperade Jugoslavien, Italien och delar av Östeuropa under andra världskriget. Den definitionen anger spelets övergripande inställning och introducerar dig till världen som Partisan 1941 presenterades för dig, spelaren. Du är inte någon högutbildad grupp som har till uppgift att ta emot nazistiska styrkor under andra världskriget, utan en grupp soldater och civila som bara försöker överleva mot en ockupationsstyrka. Detta taktikspel i realtid, som ligger på östra fronten av andra världskriget, är starkt beroende av gerillataktik och smyg som dina vapen.

För dem som gillade klassiska enspelars berättelsedrivna spel som Commandos serie eller Shadow Tactics: Blades of the Shogun, kan du uppskatta Partisans kärnspel, där hjärnor och taktik är bäst lämpade än skjutgalenhet. Särskilda förmågor och färdigheter kommer till nytta med de olika karaktärerna, som kan uppnås genom att uppgradera dina karaktärer med hjälp av erfarenhet i RPG-systemet. Spelare kommer också att träffa nya rekryterbara karaktärer under uppdrag som delar samma drivkraft för att kämpa mot ockupationsstyrkan, och kan också öka den totala slagfältets effektivitet för din enhet.

En rolig faktor i spelet för mig var hemmabasaspekten, eftersom det bara inte var realistiskt att hoppa från uppdrag till uppdrag. Du måste uppgradera och micromanage din bas, göra en översikt av mat och förnödenheter som behövs, inte bara för uppdrag utan för att se till att din kamp mot de ockuperande fienderna är hållbar. Moral var en spännande aspekt, där låg moral tar en vägtull på ditt folk och som ett exempel kan få dem att bestämma sig för att ta leveranser från just de människor du försöker rädda.

En annan rolig faktor för hemmabasen var att uppgifter och uppdrag kan delegeras till medlemmar, skicka dem för att fiska, för att få mer mat, för räder på vapen och förnödenheter, eller till och med bygga uppgraderingar till basen åt dig.

Under uppdrag är det ett trevligt element med det strategiska spelet förmågan att interagera med din miljö för att få överhanden, oavsett om det är att släppa en lastbilsbroms för att krossa några nazister, eller hoppa på ett kanontorn för att slå ner dina fiender. För att inte glömma, special-karaktärer som kan gå rätt förbi patruller utan att märkas eller skapa höga staket för att få en taktisk position före ett bakhåll. Spelets kontroller kommer att vara mycket bekanta för dem som är bekanta med de klassiska Commando-spelen med hjälp av mus och tangentbord tillsammans med ett informativt handledning för att komma igång. Med alla dessa aspekter på spelet gillade jag det mycket.

Spelet är väldigt historiskt korrekt i skildringen av inställningen, med karaktärernas röstljud som talas på platsens modersmål och praktiska engelska undertexter. Det är en så trevlig upplevelse, men det respekterade de verkliga partisanerna som kämpade mot nazistiska inkräktare bakom fiendens linjer under kriget.

Hoppa tillbaka och expandera från demot om du spelade det först till den fullständiga versionen av spelet. Min erfarenhet har bara ökat med glädje och spänning. Detta enspelarspel förblev sant för fans av realtids taktik och gav mig en verklig känsla av hur det var som motståndskämpe under andra världskriget.

Som tidigare nämnts var spelmekaniken inte alltför komplicerad och basmikrohantering överbelastade inte kärnspelet, och väldigt lite i vägen för kärnspelsmekaniken har förändrats sedan min senaste förtitt på spelet. Tillsammans med detaljerna, som världens miljö blir ännu mer spektakulär som tidigare, kan du inte låta bli att berömma det arbete som utvecklare, Alter Games har lagt i partisaner 1941. Precis som partisanerna, fortsätt kampen mot ockuperande fascister!

En recensionskopia på Steam av titeln tillhandahölls av utgivaren för recensions ändamål