Disgaea 4 Complete+

Postad av  tisdag, 22 september 2020

Disgaea 4 Complete + är en solid post i Disgaea-serien, och den har möjligen min favorithistoria hittills.

Det har förbättrats avsevärt i formeln fram till det, och fortfarande en absolut glädje att spela. Men jag känner att det är något som jag bör påpeka; Disgaea 4 är äldre än Disgaea 5. Nej, nej, lämna inte - jag försöker inte förolämpa din intelligens. Allt jag gör är att försöka påminna dig (som jag var tvungen att påminna mig själv när jag spelade det) att det finns några saker här och där som gör att det faller lite efter efterträdaren, men att de två spelen är så lika i så många olika sätt (och jag menar det positivt) att det faktiskt kan vara svårt att glömma att de inte kom ut samtidigt. Vettigt? Bra. Nu, utan vidare, låt oss fortsätta vidare in i recensionen!

Disgaea 4 Complete + börjar på samma sätt som alla andra Disgaea-spel börjar - med en huvudperson. Bortsett från det är det inte som något av de andra Disgaea-spelen alls ... ja, förutom det faktum att det är riktigt konstigt. Mer specifikt omger D4GC +: s konstighet historien om Valvatorez - en före detta tyrann från Netherworld vars makt var så stor att till och med att tala hans namn skulle få alla att skaka i rädsla. Men ett löfte som han en gång gav till någon fick honom att falla från nåd (tyrannis graciösa i Netherworld, eller hur?) Och landa honom där han är nu - arbetar i Hades som en komiskt stolt Prinny Instruktör. Han älskar också sardiner. Typ mycket. På grund av hans situation, kanske du tror att Valvatorez är ett eländigt skal av hans tidigare jag, med avsikt att en dag stiga till toppen, men det är faktiskt inte fallet (jag antar att du kan kalla honom ett "skal" eftersom hur han förlorat det mesta av sin makt, men vad som helst) - han är faktiskt ganska glad där han befinner sig (till skillnad från sin tjänare Fenrich). Men, lyckligt eller inte, ligger hans öde inte i att lära pingvinkreaturer att säga "dood" för evigt tack vare en beställning från Corrupternment (Netherworld-regeringen) att genomföra ett bokstavligt folkmord på Prinny - en ordning som i slutändan väcker Valvatorez steg in i politisk ring själv och stör Korrupternment ... du vet, för Prinnies skull.

Säg vad du vill om dess spel, men enligt min mening finns det fortfarande ingen annan Disgaea-titel med en historia som kan slå den här. Mellan sin berättelse som kretsar kring att störta en regering för att rädda en massa idiotiska pingvinformade brottslingar, till de löjliga situationer som den alltid kastar spelare i, till spelarna själva - särskilt min man Valvatorez - har detta spel fortfarande förmågan att olagligt mer äkta skrattar från mig än de flesta andra där ute. Det är också imponerande om du slutar tänka på det att det kretsar kring så många potentiellt allvarliga frågor utan att göra något uttalande alls - något som jag inte tror att många spel kan göra. Och när du slutar med det klassiska Disgaea-röstljudet som på något sätt känns överdrivet men ändå passar perfekt, har du själv ett recept på en framgångsrik historia - och, pojke, är D4GC +: s recept en bra en.

Du vet i grunden hur detta fungerar, eller hur?

Ja, jag vet, jag borde nog inte ha använt en sådan trubbig undertext för den del av recensionen som ägnas åt D4C + strid. Men jag menar, kom igen. Du vet hur Disgaea 4 Complete + spelar, nästan precis som Disgaea 4. Jag antar att det inte är en tillräckligt bra beskrivning, men låt oss gräva lite mer i det, eller hur? Det är ingen ansträngning att säga att D4C + strid är den galnaste ännu inom hela serien - naturligtvis Disgaea 5 åt sidan - tar allt som fungerade inom de tidigare titlarna och polerar det till en fin glans. Detta är dock inte bara en enkel omskinnning av sina föregångare, och spelare (som inte har spelat detta förut) kan förvänta sig att några nya mekaniker dyker upp ganska tidigt i spelet. Det mest märkbara av dessa har att göra med spelets egna monster - och deras blanka nya fusionsmekanik! Monster kan nu använda "Magichange" för att förvandlas till bokstavliga förstörelsevapen för humanoidkaraktärer att använda, vilket ger dem som använder dem en bra boost till deras stridsförmåga - inklusive nya färdigheter! På samma sätt kan monster också smälta in i varandra för att tillfälligt växa i både storlek och statistik, vilket gör att spelare (eller fiender!) På allvar kan lägga lite ont på sina motståndare. Och om det fortfarande inte är tillräckligt coolt, kan spelare till och med använda Magicange efter smältning - vilket resulterar i vapen så komiskt överdimensionerade (och vansinnigt kraftfulla) att de skämmer Cloud's Buster Sword.

Ännu mer intressant än Magichanges är dock det faktum att Disgaea 4 Complete + rörde sig med Geo Panels och Geo Symbols - eller ska jag säga Geo Cubes. Borta i det här spelet är pyramiderna som du känner och älskar så bra, och i deras ställe finns kuber vars grundläggande funktion förblir densamma men lägger till några fler saker för spelare att röra sig med. Till skillnad från Geo Symbols kan Geo Cubes fungera som plattformar, vilket betyder att spelare kan stapla, eller till och med stå på, kuber för att få sina effekter eller använda dem som fotfäste för att komma någon annanstans. Var bara försiktig när du kastar Geo-kuber runt, eftersom det att placera två kuber av samma färg ovanpå eller bredvid varandra leder till att de - och alla andra samma färgade kuber som rör dem - försvinner. Kanske är det bara för att jag är van vid Geo-symbolerna, men ärligt talat har det här spelets beslut att ersätta dem med Geo Cubes alltid verkat lite konstigt för mig. Visst, de fungerar bra, men var Geo-symboler så dåliga? Jag antar att det inte spelar någon roll, eftersom vi redan vet att de inte höll fast för alltid.

Det finns några funktioner unika för den här versionen av spelet som, även om det är på mindre sida, är värt att nämna. Den första av dessa tilläggsspecifika Disgaea 4 Complete + är starkare trollformler. Bara om du kände att den ursprungliga D4 saknades i den magiska avdelningen, lägger D4C + till vad spelet kallar "Peta" -formler, men är i grunden så starka och så visuellt unika att de lika gärna kan kallas. Utöver det kastar D4C + också in klassbaserade färdigheter, som, som jag är säker på att du har tänkt på, är färdigheter unika för varje klass (i motsats till de flesta färdigheter som lärs genom vapen- eller magisk skicklighet. Dessa i grund och botten arbeta på samma sätt som huvudkaraktärernas speciella färdigheter gör genom att de inte kan överföras och, oftare än inte, på allvar komma till hands. Även om jag är glad att NIS gick ut ur deras sätt att lägga till nya saker i det här spelet får det mig att undra varför de inte bara inkluderade allt som de lade till i Disgaea 5. bristen på mon-toss är lite av en besvikelse. Bortsett från detta tycker jag dock att D4C + gjorde ett bra jobb att lägga till tillräckligt innehåll för att spelet ska framstå som den överlägsna versionen, utan att det känns som ett helt annat spel helt.

En riktig kampanj i nacken

Krigen är kul och allt, men har du inte någonsin önskat att Disgaea var en mer politisk serie? Nej? Tja, synd, för Disgaea 4 Complete + är väldigt politisk... på det mest apolitiska sättet som möjligt. Mellan striderna kan spelare besöka basen och ta hand om vad som kallas "Cam-pain", och som namnet antyder, handlar det mindre om att bli politiskt kunnig och mer om att bli bättre på att puffa ur din motståndares häck. Åtkomst via Cam-Pain HQ, Cam-Pain gör det möjligt för spelare att stärka karaktärer genom att använda artefakter som kallas "onda symboler", organisera sitt parti och, naturligtvis, muta helvetet från demoner i den mörka församlingen. Det är visserligen lite klumpigt att använda, men det är roligt och passar spelets övergripande tema väldigt bra, så jag brydde mig inte för mycket (och förhoppningsvis kommer du inte heller).

Cam-Pain är dock inte det enda du kan göra i din bas. Funktioner som piratskeppsbyggnad (och piratkopiering, naturligtvis) och nivåskaparen är också tillbaka, tillsammans med några funktioner som är nya för den här versionen av spelet som den så härliga Cheat Shop och en vapenutseende-växlare (är det till och med en faktisk term?). Som med förändringarna i stridsystemet är ingenting påträngande för att vara spelbrytande... förutom Cheat Shop, kanske... men det är fortfarande mycket välkommet. När allt kommer omkring behöver förändringar inte vara stora för att vara bra!

Omdöme!

Disgaea 4 kan fortfarande överklassas av sin efterträdare, men det hindrar inte Disgaea 4 Complete + från att vara en absolut glädje för Disgaea-fans. Med en redan älskad berättelse och karaktärer och en mängd små men ändå uppfriskande förändringar, som lyfter helvetet i Nederländerna eftersom Valvatorez Party aldrig har varit så tillfredsställande.

Testat på PS4 Pro