Marvel's Avengers - Recension

Postad av  onsdag, 09 september 2020

Det vore rättvist att säga att Marvels Avengers har haft mycket som har arbetat mot spelet.

Dålig marknadsföring, generiska karaktärsdesigner och den typiska cynism som följer ett live-service-spel har gjort det till en berg-och dalbana för fans av Marvels huvudlag. Nu kan vi äntligen själva se om Crystal Dynamic tar sig an gruppen är värdig. Kort svar? Det är mycket mer komplicerat än så.

Marvels Avengers äger rum fem år efter att en katastrofal händelse river teamet ihop och förbjuder alla hjältar och lämnar världen kontroll över en auktoritär regim. Även om alla huvudspelarna är här är kärnan i Marvels Avengers en äldre historia om Kamala Khan. Kamala är kärnan i den här historien, och hon är lätt en av de bästa sakerna med spelet, vilket är vettigt med tanke på att hon är den enda hjälten här som inte försöker apa något från Marvel Cinematic Universe. Detta gäller också huvudskurken MODOK, som är underhållande att titta här och känner sig verkligen unik för detta spel.

Kamala och MODOK är dock inte de enda bra sakerna med historien, eftersom i stort sett alla karaktärer representeras väl. Iron Man har samma svävar du förväntar dig, Bruce är besvärlig men ändå arg, och Captain America är föreställningen om dygd som laget behöver att han ska vara. Thor är lite underutnyttjad (bokstavligen kommer bara tillbaka den senaste timmen utan rim eller anledning) men förutom att det finns gott om fans av dessa hjältar att njuta av här, även om det finns en överväldigande känsla av att du tittar på en avstängningsversion av vad som har visats på storskärmen.

Att säga att presentationen här är i allmänhet ganska imponerande. Bortsett från designfrågor har mycket tid och pengar tydligt lagts för att alla miljöer och karaktärer ska se bra ut, och den ansträngningen går långt för att få det att kännas som en av de filmer som den tydligt försöker efterlikna. Oavsett om du krossar genom väggar som Hulk eller spränger robotar som Iron Man så ser det ut som du förväntar dig att se på den stora skärmen och det är ett riktigt spektakel att titta på.

Kampanjen visar också det bästa av hur spelet faktiskt spelar tack vare bristande fokus på fiendens nivåer och statspoäng. Striden är den riktiga stjärnan här eftersom den känns väldigt krispig och lyhörd. Alla karaktärer har unika egenskaper och drag som gör experiment riktigt roliga och låter dem alla känna sig unika från varandra. Du kommer nästan definitivt att gå iväg med en favorit som du vill fokusera på att uppgradera. Gruvan var Captain America, vars sköld känns fantastiskt att kasta och kombinera med hans närmaste melee-attacker. Jag kan inte betona tillräckligt hur bra striden känns i Marvels Avengers, och det är lätt en av de bästa jag har sett i ett spel som det. Kampanjen innehåller också några plattformsmoment och några unika uppsättningar som inte fungerar lika bra som striden, men de ger lite variation i mixen.

Jag blev mycket förvånad över att gå bort från tio timmars kampanjläge med ett genuint leende i ansiktet och faktiskt ha känt något. Det finns några riktigt bra Marvel-ögonblick här, några fantastiska uppsättningar och kortheten i det hela gör att striden inte blir för gammal. På egen hand är Avengers-kampanjen fast kul som verkligen verkar få tilltalande karaktärer på ett liknande sätt som Marvels Spider-Man. I en perfekt värld skulle detta kanske ha varit det enda fokus för Marvels Avengers och vi skulle alla gå bort från en kort men fokuserad upplevelse.

Tyvärr vet vi att det inte är fallet och att huvudfokus här är live-serviceelement och multiplayer-element. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte hade kul med det och även om jag säkert kan se en viss potential i framtiden ligger de flesta problemen jag har här.

Låt oss vara positiva och ta det bra sakerna ur vägen först. Det är viktigt att spela genom uppdrag med vänner eller främlingar online verkligen kan visa upp några av de utmärkta stridsmekanikerna när robotar hamras från alla håll av dig och ditt team. De kosmetiska belöningarna är fantastiska, och jag uppskattar att Avengers är full av uppdrag och saker att arbeta mot om du så önskar. Det finns också gott om kommande innehåll i verk för intresserade, och allt är väldigt tilltalande för Marvel-fans och erbjuds gratis. Jag kan också säga av personlig erfarenhet att Avengers är det perfekta spelet att stänga av din hjärna till och sätta på en podcast eller lyssna på lite musik medan du spelar.

När allt fungerar och du tappar din sköld på några robotar när Iron Man flyger förbi och Thor ropar åska ner från himlen, finns det en liten bit av Marvel-magi som visar vilken typ av potential som riktades mot. Det gör mig ledsen att det kan inte vara så hela tiden. Som det ser ut just nu, finns det en luft av cynism som genomsyrar hela livsserviceaspekten av spelet som gör det riktigt svårt att bara sitta och njuta av att spela. Det finns ständiga påminnelser om byte och kosmetika. Det är otroligt grindy och alldeles för fokuserat på krediter, resurser och ungefär sex andra typer av valutor som alla går mot något eller annat. Faktum är att det finns så många element i Marvels Avengers som helt enkelt känns överväldigande. Det finns en absurd mängd statistiknummer och värdelös utrustning och typer av uppdrag till den punkten att när jag spelar skulle jag bara gå på autopilot och hoppas på det bästa. Så roligt som det är att krossa robotar, det finns helt enkelt inte tillräckligt med fokus.

Detta skulle vara okej om det fanns några unika uppdrag men just nu finns det verkligen inte. Nästan alla uppdrag gör att du gör samma saker. Även i fall där det verkar som om spelet försöker något nytt ser du snart samma element som används i ett annat uppdrag. Jag blev ganska förvånad över att se ett speciellt pussel dyka upp i en av uppdragen jag spelade innan jag insåg att det helt enkelt skulle visas igen i ett annat liknande strukturerat uppdrag. Allt du gör är att gå till liknande snygga platser och slå samma robotar med det riktigt bra stridsystemet.

Progression är oerhört viktigt för ett live-spel, och tyvärr faller Avengers väldigt platt i detta område. För att vara rättvis är det inte så dåligt eftersom varje karaktär har ett stort skicklighetsträd och en förmåga att arbeta mot, och några av de kosmetika du kan låsa upp är riktigt coola för Marvel-fans. Utöver de extra kostymerna kände jag mig som att postspelet har ett problem med att inte ha tillräckligt med värdefullt innehåll för tillfället. Jag kände inte att jag arbetade för någonting eller belönades mycket bra för min tid och faktiskt är ekonomin här rakt upp grindy. Skinn och kosmetika kostar mycket pengar i verkligheten eller mycket tid som pumpas in i dem för att låsa upp vilket gör att en del av speltiden känns meningslös. Detta är planerat att vara ett live-spel under en längre tid, men det är fortfarande synd att se en så hård marknadsplats. Hela ekonomin binder också in i ett av spelets största problem - växelsystemet.

Enkelt uttryckt fungerar inte redskapet eftersom det inte ger något incitament att använda det förutom några klara statökningar. Uppdrag och mål använder redskap som en belöning för att slutföra dem, men jag tyckte ofta att det var mycket mer besvär än det var värt. Jag skulle inte slå upp ytterligare tjugo robotar för att se min skada växa upp lite. Detta kan tyckas dumt, men en del av utrustningens överklagande är att se hur det påverkar hur du ser ut och låta dig bygga din egen version av en karaktär. Ja, skinnen här är alla riktigt coola men det måste finnas någon form av länk mellan det kosmetiska och det mekaniska här.

Det måste också sägas att Marvel's Avengers vid lanseringen inte är i ett särskilt bra skick. Det finns många progression buggar, glitches och kraschar som kan hindra din upplevelse, även om det är ganska typiskt för en live-service spel, det är fortfarande en besvikelse att se hur buggy spelet har lanserat. Jag har personligen inte stött på några av de större, men många problem och inkonsekvenser kan enkelt hittas i onlinegrupper och sociala medier. Det värsta för mig var att spelet fick mig genom en sten och vägrade att utlösa en berättelsehändelse som innebar att jag inte kunde gå framåt förrän jag startade om uppdraget. Sedan finns det några av de roligare jag har haft, som en av Captain America's kostymer som förvränger ögonen och tänderna som något ur Assassin's Creed Unity.

För varje del av Marvels Avengers som du kanske älskar finns det en annan sida som drar ner den. Det finns verkligen mycket att älska här, som om det är fantastiska strider, älskvärda karaktärer och roliga multiplayer, men det finns också massor av problem, obalanserade ekonomier och dåliga uppdrag som kan få spelet att kännas som ett drag. Att ha några av mina favorit Marvel-karaktärer som dekorerade en ganska bra tredje person-action-brawler räckte för att jag kunde se igenom det och känna att jag skulle komma tillbaka för mer, men just nu känns det som en som bara Marvel-fans kommer att gillar verkligen.

Det som är bra med ett live-service-spel är att det har tid att förändras. Marvels Avengers har verkligen haft en stenig start och är inte i närheten av så super som namnet antyder, men med Crystal Dynamics som planerar att stödja spelet på lång sikt hoppas vi att repetitiva uppdrag, dålig nivådesign och monoton strid kan fungera på.

Det finns dock några element som är svårare att ändra - nämligen kampanjen. Men vid denna tidpunkt, om tillräckligt med arbete kan göras för att lyfta multiplayer, kan kampanjens misslyckanden förlåtas. Vad som oroar mig är att Marvels Avengers allvarligt kämpade på PS4 - med konsekventa ramhastighetsfall som nästan gjorde spelet ospelbart - och när jag frågar vänner som har spelat spelet på andra system är detta inte nödvändigtvis en fråga som är begränsad till PS4.

Testad på PS4 Pro