ArcheAge: Unchained

Postad av  söndag, 30 augusti 2020
(1 Rösta)

Jag har spenderat en hel del tid i ArcheAge Unchained och spelat nästan bara detta MMO så hoppas ni kan bli intresserad av spelet, eller bara bli intresserad av det jag skriver.

Intro

Trots att kärnan i ArcheAge var PvP-baserad har jag alltid tänkt att skriva en recension av spelet, men fick kraft att göra det då Kenta bad om en på det, han frågade mig eftersom han vet att jag nöter spelet dagligen.

Så här under kommer min recension av spelet och detta är bara vad jag tycker.

Spelet

Trion Worlds 'free-to-play MMO började rimligt och balanserat, men började senare ut ur kontroll till pay-to-win-territorium. Spelare kan köpa varor med riktiga pengar och sälja dem i spelguld, så att människor kan spendera pengar på att förbättra sin utrustning. Detta ger naturligtvis en dämpning på spelet, vilket ger det ett dåligt rykte bland MMO-spelgemenskapen. Inte allt är dock förlorat för det finns nu ArcheAge Unchained. Men vad är det egentligen?

Unchained introducerar ett nytt buy-to-play-alternativ för ArcheAge-fans. Att köpa spelversionen ger dig tillgång till allt innehåll som för närvarande finns tillgängligt i spelet. Några av de kraftfulla föremålen som finns i kassabutiken tas bort, nu tillgängliga i spelet genom uppdrag, prestationer eller ArchePass. Det finns ingen brist på otrolig kraft om du är villig att lägga ner arbetet för att göra det. Detta är inte en perfekt MMO, men det låter varje spelare spela på rättvis mark. Det är ett friskt andetag som jag och alla andra har väntat på.

Innan jag går vidare, låt mig svara på en viktig fråga som du säkert har: Vad är ArchePass? ArchePass är ett koncept för Unchained och kommer i en standardversion och en valfri premiumversion. Det ger en vecka utmaningar till spelare som kan slutföras för belöningar, beroende på typ av pass. Dessa utmaningar kräver ett otroligt tidsåtagande, men erbjuder en stor summa potentiellt guld som kompensation.

Eftersom ArcheAges “pay to win” natur dödade mitt intresse, gick jag in i Unchained med lite information. Jag fann att nivåerna 1-30 fungerar som spelets handledning. Du spenderar den här tiden i en serie säkra zoner, genomför uppdrag och bestämmer din karaktärsklass. Du är inte heller bunden till en klass. På nivå 1, 7 och 15 får du en ny skicklighetsuppsättning, var och en med sina egna förmågor och passiva. Kombinationen av alla tre bildar en karaktärsklass som erbjuder många otroliga alternativ. gamigo introducerade också en ny klass för Unchained: Swiftblade. Den här klassen är en dubbel-svängande, mobil, snabbt slående virvelvind av stickande och skivning. Jag tyckte att den var tunn, även om skadorna var där. Jag bestämde mig för att para ihop den med försvar och bågskytte, så jag kunde döda på räckvidd och närstrid efter behag.

Det betyder att du har ett absolut berg av möjligheter att spela hur du vill. Om du bestämmer dig för att du inte gillar spelstilen, kom inte i panik! Du behöver inte omdirigera en ny karaktär. Det finns en väldigt enkel lösning i spelet, och den är gratis. Du kan gå till någon av helgedomarna i den öppna världen och byta ut kompetensuppsättningar efter behov. De kompetensuppsättningar du har utrustat kommer att nivåera ihop och inaktiva kompetensuppsättningar kommer att sluta samla erfarenhet. Jag började byta min runt nivå 30, och jag var glad att se att de andra färdighetsuppsättningarna börjar på nivå 15. När det gäller att rulla nya karaktärer: det finns en 7-dagars väntan på borttagning av karaktärer, och med bara två teckenplatser tillgängliga just nu , skulle du troligen bli upprörd. Jag vet att jag var! Jag är stor på att skapa alts, och när jag inte kunde skapa ett nytt var jag redo att ta bort ett alt jag inte var nöjd med.

Även om dessa tidiga nivåer är en handledning finns det saker du kanske inte är klokt med utan att ha spelat ArcheAge. Till exempel får du en uppsättning redskap mycket tidigt i spelet som du aldrig ska bli av med. Syntesartiklar kan användas på detta redskap, vilket möjliggör en konstant uppsättning utvecklingsutrustning. Detta gör varje slumpmässig utrustning du får i spelet värdelös, förutom slots som inte täcks av det första utrustningspaketet. Men planera inte upp det för snabbt, för du kommer att hamna som jag: att behöva slipa tre nivåer utan ett primärt vapen för att utrusta.

Det finns så mycket att göra i ArcheAge, förutsatt att du gillar PVP. Det finns fängelsehålor för PVE-minded, men huvuddelen av innehållet i spelet är PVP. Världen är uppdelad i två fraktioner, var och en dominerar en kontinent, och det finns gott om platser i världen att dyka in i ett gammalt gammaldags mord på människor som inte ser ut som du. I omtvistade områden, ju mer PVP som förekommer i zonen, desto mer växer dess krigsmätare. Krig för ett territorium varar en timme, och att kontrollera territorium (och naturligtvis döda) är nyckeln till framgång. När ett krig är över, finns det en timmes stillestånd innan du än en gång kan rusa för att inleda ett våldsberg.

Blir du frustrerad eftersom människor i din fraktion tar hantverksnoder från dig? Vad sägs om ryck som raderar träden du planterar? Döda dem också! Detta ger dig kriminella poäng, och du kan hamna i fängelse för det. Detta är ett fascinerande koncept, särskilt i en sådan PVP-tung MMO.

Visuellt gillar jag ArcheAge: Unchained. Det känns bättre än originalet visuellt. Det finns platser där spelets grafik inte laddas in direkt, vilket skapar fruktansvärda stunder. Jag bryr mig inte om grafiken, men de börjar visa sin ålder jämfört med andra MMO på marknaden. Min andra stora kval kom från ljudet. Medan spelets ljud är förtjusande, finns det en teknisk fråga: När som helst jag strömmade spelet eller spelade in för något ändamål skulle ljudet klippas ut. Jag är medveten om att detta är någon form av fel som utan tvekan kommer att strykas ut, men jag skulle vara en lögnare om jag inte sa att det var upprörande att hantera.

Utöver det har jag i allmänhet haft min tid i ArcheAge. Mina problem med spelet kommer inte från spelet. Det känns rättvist och jag har kunnat jämna ut och utforska spelet på min fritid. Jag har aldrig behövt oroa mig för att människor som spenderat tusentals dollar dyker upp och utplånar mig.

Utöver mindre tekniska problem och servern inte svara under lanseringen har jag haft en explosion i ArcheAge: Unchained. Jag älskar att jag kan gå upp i nivå ut utan att gå i strid om jag sätter upp rätt hus. Jag kan lägga upp ett hus, betala skatt på det och använda resurserna från min gård för att betala för det. Detta ger mig också erfarenhet! Det verkliga spelet är dock i PVP. Jag förväntade mig inte att njuta av det, men att gå runt med en slumpmässig klump av min fraktion som döda människor var kul.

Med Unchained kan jag gå upp i nivå och förbättra min utrustning utan att behöva spendera riktiga pengar för att göra det. Jag kommer att bevilja dig, detta är också sättet som ArcheAge började. Med tiden förändrades det till den P2W-röra vi ser idag. Jag är villig att ge gamigo fördelen av tvivel. Som jag utan tvekan har sagt tidigare förstår jag rädslan. Många av oss har bränts av spel som lovar att de inte kommer att erbjuda en lön för att vinna upplevelse. Upplevelsen har varit en rolig upplevelse genom det förflutna.

Jag kanske inte har nostalgi för spelet som vissa andra i spelet har, men det är tillfredsställande för mig att spela. Jag kan spendera ett par timmar på att tjäna pengar och få exp samtidigt, sedan hoppa jag ur spelet för att göra något annat. Jag kan byta klasser efter behag, prova nya byggnader och spelfunktioner. Jag hade kul och jag hoppas att du också är villig att ge det en chans. För dig som föredrar den andra versionen, var inte rädd. Det är fortfarande kvar och de kommer att få innehåll samtidigt. Men för mig? Jag kommer att vara kvar i detta spelet.