A Total War Saga: TROY

Postad av  torsdag, 20 augusti 2020

Creative Assembly återvänder till Medelhavet när det tar sig till en annan överraskande utmärkt inträde i Total War-franchisen med utgivandet av A Total War Saga: Troy.

Det första Total War-spelet som ägde rum under bronsåldern, kommer spelare att kämpa för överlägsenhet med hjälp av karaktärer direkt från Homers Iliad, allt medan Creative Assembly visar dem exakt varför Total War har varit en grundpelare i realtids taktikgenren i 20 år.

Under de senaste två decennierna har Total War tagit spelare på banor för erövring över Romerska riket, Kinas tre kungarike och till och med i Warhammer hög fantasivärld. Under de senaste åren har Total War: Warhammer II varit en favorit bland fans med DLC som fortfarande utvecklas även tre år efter lanseringen. Även om den inte är lika stor i omfattning som sin fantasiföregångare, håller Creative Assembly sig på sina rötter till historiskt grundat krigstaktik med A Total War Saga: Troy när spelare återvänder till Medelhavsteatern för första gången sedan Total War: Rome II släpptes tillbaka i 2013.

A Total War Saga: Troy ser ut, känns och spelar precis som många andra Total War-poster före det, bara med ett färskt färgskikt, men detta är inte bara en ny remaster eftersom det tar en serie första dyk in i den mytiska berättelsen om Trojan-kriget. Veteraner till serien kommer att kunna hämta den senaste posten med relativt enkelhet. När de väl har kommit förbi de mindre UI-justeringarna kommer de att upptäcka att många av genvägarna från tidigare titlar fungerar precis som de är vana vid. Detta är emellertid inte bara samma spel som återfinns för Trojan War. A Total War Saga: Troy har flera nya funktioner, som flera resursekonomi, mytiska enheter, hängivenhet och mer.

Spelets konstriktning är utmärkt, med Creative Assembly som helt lutar sig till den antika grekiska estetiken, men håller ett fast grepp om verkligheten bakom myterna och legenderna. Visuellt, A Total War Saga: TROY gifter sig med de realistiska återgivningarna som är vanliga i tidigare titlar med aspekter som en skybox som ser ut som om den hör till sidan av en gammal kruka i ett museum. UI drar full nytta av detta stilistiska val, som innehåller alla bitar och bitar som spelarna förväntar sig från ett Total War-gränssnitt, men polerade i ett friskt utseende som lätt kan komma ur en historiabok.

Med det antika Greklands miljö skulle de olika monster från heroiska myter göra en uppträdande, men Creative Assembly har lagt ett mer realistiskt snurr på designen. Spelare kan rekrytera mytiska enheter som Centaurs, Harpies och Cyclopes till sina arméer, men istället för de mytiska varelser som ses i Dungeons & Dragons, är enheterna istället unika tar på sig nämnda monster som strävar efter att grunda dem i mer historiskt korrekta framställningar. Centaurs är till exempel inte de halvhästiga halva mänskliga hybriderna som man kan förvänta sig utan är snarare soldater på hästryggen (något mycket sällsynt på slagfältna i A Total War Saga: Troy).

Bland de olika nya spelelementen har A Total War Saga: Troy implementerat den nämnda multipla resursekonomin. I tidigare titlar var guld eller liknande valutainställning av största vikt, med nästan varje förbättring och enhet i spelet som kostade guld för att köpa, bygga eller underhålla. Dessa olika roller har nu delats upp mellan fem resurser: Mat, trä, sten, brons och guld. Mat är den viktigaste resursen för rekrytering och underhåll av enheter och trä är det grundläggande byggnadsmaterialet. Brons och sten används för att komplettera mat respektive trä för att tillverka mitten av höga nivåer och byggnader, och guld används för sent spel, high-end inköp. Att vara beroende av flera resurser tvingar spelare att diversifiera sina portföljer, så att säga, och tänka strategiskt om att ta städer som producerar de resurser de saknar. Spelare kommer också att behöva balansera sin hängivenhet till flera av de grekiska gudarna, hängivenhet som belönas med bonusar som ökad lycka, ökad tillväxt och förbättrade diplomatiska relationer beroende på vilka gudsspelare väljer att hedra.

Vid lanseringen finns det 8 spelbara fraktioner i A Total War Saga: Troy, vardera ledd av en Epic Hero. På den grekiska sidan (eller Danaan) finns det den legendariska Achilles, den grekiska kungen av Grekland Agamemnon, herren av Ithica Odysseus och kungen av Sparta Menelaus. På trojansk sida förenas de två trojanprinserna, Hector och Paris, av Aeneas, en son till Afrodite, och Sarpedon, en son till Zeus. Varje sida av kriget ger tillgång till unika Trojan- eller Danaan-basenheter, och varje Epic Hero har sin egen serie enheter som är unika för dem och deras fraktion. Förutom enheter i strid finns det unika kampanjmekaniker för de 8 Epic Heroes. Achilles, till exempel, får alltid utmaningar från andra krigare, och de två prinserna måste tävla om sin fars förmån för att utnämnas till nästa kung av Troja. Det finns också schemalagd DLC som gör det möjligt för spelare att spela som alla kvinnliga Amazon-krigare.

Creative Assemblys engagemang för att hålla A Total War Saga: Troy grundad i historisk realism har också påverkat de typer av enheter som finns tillgängliga för spelare. På grund av bristen på hästar på slagfältet och de som finns där som är reserverade för vagnar har vanligt infanteri med vanlig melee fått en större och mer varierad roll. Det finns nu tre olika vikter av infanteri: lätt, medium och tung. Ljusa enheter är vanligtvis snabbare än motsvarigheterna och kan tjäna till att fylla den flankerande roll som vanligtvis skulle fyllas av kavalleri i andra Total War-spel, men är mindre pansrade och som sådan inte håller sig bra i långvarig melee-kamp. Tunga enheter är tyngre pansar än sina motsvarigheter, kan dra större skador och tåla lättare pilarna. Medium enheter delar skillnaden och arbetar i utrymmena mellan lätt och tung infanteri.

Medan Creative Assembly kunde variera typen av infanteri för att ge spelare fler strategiska alternativ trots bristen på enhetsvariation finns det fortfarande en chockerande brist på alternativ jämfört med det nämnda Total War: Warhammer II. Det var inte bara fler fraktioner och raser att välja mellan, utan också ett djupgående magisystem och en större världskarta. Detta är inte att säga att A Total War Saga: Troy är värre än föregångaren, men att säga att den föregående posten gör ett bättre jobb med att visa hela utsträckningen av vad ett Total War-spel kan vara. På många sätt är A Total War Saga: Troy ett mer strömlinjeformat och fokuserat spel än Total War: Warhammer II, ett periodverk som ringer in på konflikten och de inblandade människorna, men därmed minskar dess omfattning.

A Total War Saga: Troy är ett utmärkt nytt tillskott till Total War-franchisen, och även om det kan verka litet i jämförelse med några av dess föregångare, är dess uppmärksamhet på detaljer och starka konst- och designval mer än tillräckligt för att göra detta till en minnesvärd inträde. Fans kommer att hitta nya och intressanta utmaningar i de nya funktionerna men kommer att finna tröst i det starka taktiska spelet som hade funnits till perfektion under de senaste 20 åren.

A Total War Saga: Troy finns nu exklusivt tillgängligt i Epic Games Store, med planer för en Steam-release nästa år.