Train Station Renovation - Recension

Postad av  tisdag, 11 augusti 2020
(1 Rösta)

Förra vecka utvecklade jag en plötslig lust att spela... något.

Jag kunde inte riktigt sätta fingret på vad jag var ute efter, men det kändes som att jag ville bygga, bygga, ordna eller kanske hantera. Jag ville ha ett spel som gav mig ett projekt, men det tog mig ett tag att ta reda på vilken typ av projekt.

Först försökte jag mig på Cities: Skylines men även efter några dagars konstruktion var jag inte nöjd med min stad. Jag försökte mig på Endzone: Det är en post-apokalyptisk stadsbyggare i Early Access som har många löften, men ju mer jag bygger, desto fler problem dyker upp. Frostpunk, Titans of Industry: Samma allmänna känsla. Projekten blir allt större, vilket leder till större problem.

Och jag behöver inte stora projekt just nu! Jag behöver något där problemen blir mindre, inte större, desto mer arbetar jag med dem. Jag vill ha en to-do-lista som krymper när jag spelar, inte växer. Jag vill avsluta någonting och känna lite prestation. Är detta plötsliga behov av att effektivt hantera problem och återfå en viss ordningskänsla relaterad till det nuvarande världsstatusen? ...Inte vet jag!!!

Train Station Renovation, då? Ja. Det är känt av House Flipper eller Viscera Cleanup Detail, spel där det finns en stor jävla röra och du behöver städa upp den.

Du kan spela den första nivån gratis, och om du har känt lite ångest på sistone, om du behöver en liten känsla av prestation, eller om du bara vill spendera en halvtimme på att göra något och i slutet av den halva- timme är du definitivt, helt färdig med det här - fixa, lös, klara, och du har fått några endorfinfrisläppande guldstjärnor på vägen - du bör verkligen prova gratis demot.

Varför en tågstation? jag vet inte. Jag kunde ärligt nog städa en djuraffär, en barbershop, ett kontor, ett begravningshem, en dansstudio, vad som helst. Platsen är inte viktig så länge det finns ett gäng skräp men inte en oändlig mängd. Allt jag plockar upp eller fixar, kastar eller riva eller laga, fyller det min "Things Are Getting Better" -känsla.

Om jag gör det tillräckligt länge når mätaren 100% och allt blir bra igen. Beställ från kaos! Den verkliga världen har gått till helvete men jag ska inte bli fördömd om jag inte kan fixa den här tågstationen.

Du har massor av verktyg i Train Station Renovation - en svamp för att torka bort graffiti, en kvast för att svepa upp golv och ta bort spindelnät, en kofot för att riva trasiga bänkar och bustade dörrar. Du kan riva ut ogräs och växter med bara händer, och att plocka upp flaskor och lådor kommer att fylla en stor skräppåse som du sedan kan slänga in i en gigantisk papperskorgen. Du kan till och med komma igång igen och beställa utbytesmöbler och inventarier med din handdator.

Musiken är också underbart lugnande. "Allt är bra," föreslår soundtracket, "så bara lägg ner huvudet och rengör." Sopa golv, svampväggar, plocka upp flaskor och lådor, chucka saker i papperskorgen. Krossa en otäck bänk och ersätt den med en ny bänk. Du kan till och med använda en skiftnyckel för att fixa några delar på själva tåget. Du behöver inte tänka på något annat än den värdefulla mätaren och en guldstjärna som visas med intervaller.

Det går långsamt, och det är chockerande hur många gånger jag passerade genom samma rum, och tänkte att jag har fixat eller slängt allt som behövde fixas eller slängas, bara för att upptäcka att det fortfarande fanns något trasigt glas, lite graffiti, lite kvarvarande spindelnät fortfarande att göra sig av med. Men lite efteråt såg jag att jag gjorde en skillnad i den här miljön, som definitivt bara är en virtuell tågstation och inte står i det katastrofala tillståndet i själva världen.

Jag antar att det tog ungefär fyrtiofem minuter för mig att slutföra demonivån. Uppgifterna som krävs visas längst ner till höger på skärmen, så att du vet hur mycket som finns kvar att göra, och jag hade ett kort ögonblick av panik när jag var 99% och kunde inte ta reda på vad som fortfarande behövde för att ske. Så småningom upptäckte jag att glömde fixa ett par räls. När jag fixade dom så klarade jag nivån på 100%

När du är klar med fixningen av stationen ger spelet dig en trevlig filmturné på järnvägsstationen som du har rengjort för skräp - eller världen du räddade från pestilens och förstörelse, om du väljer att tänka på det på det sättet. Ganska lyckligt slut, om du frågar mig, i en tid då vi verkligen behöver dem.

Så är spelet något att ha?

Trots att jag tycker om spelet för vad det är, är det mest frustrerande med hela min upplevelse antalet kraschar jag har haft. De verkar vara slumpmässiga, det verkar inte vara något specifikt i spelet som orsakar dem, åtminstone så vitt jag kan säga. Eftersom det inte finns några auto-sparingar under uppdrag gör det det så att jag har tvingats starta om nivåer från grunden flera gånger eftersom jag glömde att spara manuellt, vilket är ganska mycket bara att kasta tid direkt ut genom fönstret.

Det tog mig ungefär 9 timmar att slutföra alla nivåer som för närvarande är i spelet med 5 stjärnor och 100% färdigställande. För det aktuella priset skulle jag säga att Train Station Renovation är värt det om du gillar spelets slinga. Dessutom kommer spelet uppenbarligen att få mer innehåll under sin Early Access-period, och utvecklarna är mycket aktiva i Steam-forumen, så jag skulle säga att de har ett receptet för framgång här.

Train Station Renovation är ett av dessa spel som många människor kommer att skratta av på grund av hur dumt och tråkigt det kan låta och se ut till dem, nästan så att de ser ut som en verklig jobb att spela. Samtidigt kommer en annan uppsättning människor att hitta detta som ett avkopplande spel som de kan hoppa in när som helst och lämna när de vill. Det är verkligen inte banbrytande på något sätt, och det är inte heller något som jag verkligen skulle rekommendera till alla, men om du till och med har det minsta intresset för det här spelet, så föreslår jag att du ger det ett skott och antingen köper spelet eller provar demot .