Golden Girls Geeki Tiki Mini Muglets

The Dark Eye: Memoria - Recension

Postad av  fredag, 29 januari 2021
(1 Rösta)

I Memoria följer vi två karaktärer: Geron i nuet när han försöker bota Nuri, lösa en gammal gåta och stoppa en demon, och prinsessan Sadja i det avlägsna förflutna när hon leder till krig beväpnad med en kraftfull artefakt och en förtrollad personal, i ett försök att göra henne berömmelse.

Spelet har varit ute ett tag på PC och kom nyligen till konsoler och jag har testat xbox versionen på Xbox Series X bakåtkompatibilitet.

Det finns ett antal coola vändningar på spel här. När Gerons berättelse fortskrider upplever han antingen "drömmar" om Sadja eller läser journalposter, som vi får spela som prinsessan. Den andra bittra vridningen är att vi omedelbart upptäcker att Sadjas mål att komma ihåg för alltid kommer att misslyckas eftersom ingen på Gerons tid har hört talas om henne, så spelaren har full kunskap om att Sadjas berättelse kommer att sluta dåligt. Detta speglar snyggt Geron, som räddade Andergast i förra matchen och nu tror alla att han är en obetydlig fågelfångare utan magisk förmåga.

Den andra intressanta delen av berättelsen är hur Sadjas tid är fylld med drakar, demoner, magi, golems, elementaler, flytande slott och jättespindlar, medan de under Gerons tid har fallit in i historia, myter eller sagor. De förekommer men är mycket mindre vanliga, och bortsett från några lärlingsmager i den lokala skolan fruktas och jagas alla faktiska fantasielement av de lokala stadsborna. Denna kontrast mellan de två åldrarna spelas upp på ett smart sätt och blir faktiskt ett stort plotelement och är riktigt cool. Tyvärr för stackars Geron betyder det att Sadjas tid är överlägset mer intressant, men när demonen börjar dyka upp i den annars tråkiga Andergast gör den det ännu mer chockerande. Och underhållande.

När det gäller berättande är Memoria ärligt talat riktigt bra. Medan The Dark Eye: Chains of Satinav lider av dålig inlevelse, så ger Memoria trots att vara ett annat spel med liknande spel sätt ett övertygande berättelse med två samtidiga plot som väver samman utmärkt. Det finns ingen överbelastning av exponeringen, du får ofta göra dina egna slutsatser och vändningarna kommer precis vid rätt stunder. Det är en expertutformad berättelse, med en perfekt början, mitt och slut, den känns aldrig utdragen och är bara väldigt välskriven. Allt detta är utomordentligt svårt att göra med en roman gjord av en enda författare, än mindre ett spel som gjorts av dussintals människor. Om du gillar att spela spel för historien blir du väldigt nöjd med Memoria.

Lyckligtvis tappar inte pusselarna spelet, även om jag kanske är kräsen men många av dem klickade inte för mig.

Andra försök och fel-bitar är inte så dåliga men var fortfarande inte så intressanta för mig, som att leta efter ett trä på natten eller höja och sänka flytande torn. De är inte dåliga men jag kände mig mindre som att jag löste dem och mer som jag bara spelade tills jag valde rätt kombination. Det är dock bara cirka 10% av pusselarna i spelet och den enda riktigt dåliga kan hoppas över, så lyckligtvis är resten alla roliga och tillfredsställande att lösa. De görs också oändligt mer intressanta av trollformlerna som Geron och Sadja har tillgång till, till exempel Petrify / Depetrify, Build / Destroy och den lysande Send Vision. Dessa används alla på intressanta sätt under loppet av spelet och är integrerade i pusselarna riktigt bra.

Memorias utseende är snyggt grovt och trovärdigt i den handmålade Curse of Monkey Island-stilen som Daedalic ofta gör bra på, även om det måste sägas att några ställen saknar fantasi. Platser är trovärdiga vilket uppenbarligen var avsikten, Andergast, Drakonia etc kan alla vara riktiga platser, men även de mest fantastiska skapelserna som den flytande staden ber bara om att designarna blir galna och det händer inte. Det är trevligt att titta på men för ett fantasispel är Memoria inte tungt för fantasin. Många spelare kanske föredrar det, medan andra kanske undrar "vad är poängen med att göra det fantasi om det är precis som verkligheten".

Min sista kommentar innan jag avslutar måste handla om engelska röstspel, som kan göra eller bryta Daedalics spel. Lyckligtvis är Memoria på den "goda" sidan, om vanligt inte spektakulärt. De framträdande föreställningarna bland de centrala rollerna går till Sadja, mage-lärlingen Bryda, ex-fe Nuri och den magiga magiska personalen som Sadja bär med sig. Geron låter tyvärr permanent antingen sömnig eller full, vilket är en del av anledningen till att Sadjas sida är så mycket roligare att spela. Det finns enstaka direkt fruktansvärd röst, som bartendern eller köpmannen Fahis dotter, men lyckligtvis har de bara några rader vardera.

Memoria är en utmärkt uppföljning av Chains of Satinav, och du behöver inte ha spelat det spelet för att få vad som händer här. Majoriteten av pussel är utmanande och roliga, magi är väl implementerad och historien är den mest perfekt berättade av alla Daedalic äventyr. Du kommer att fortsätta spela till slutet för att ta reda på hur saker går, och särskilt Sadjas öde var tillräckligt övertygande för att hålla mig fast. Det finns ett par stycken bitar som den fruktansvärda dimmiga skogssektionen som borde ha kapats, men annars har Daedalic ännu ett mycket bra äventyr till konsoler för 2021 (även om spelet varit ute ett tag på PC så är det först nu som en portad version kommer till konsolerna).

Spelet är ute på Steam, Xbox, Playstation och Nintendo

Memoria är en utmärkt uppföljning av Chains of Satinav, och du behöver inte ha spelat det spelet för att få vad som händer här. Majoriteten av pussel är utmanande och roliga, magi är väl implementerad och historien är den mest perfekt berättade av alla Daedalic äventyr. Du kommer att fortsätta spela till slutet för att ta reda på hur saker går, och särskilt Sadjas öde var tillräckligt övertygande för att hålla mig fast. Det finns ett par stycken bitar som den fruktansvärda dimmiga skogssektionen som borde ha kapats, men annars har Daedalic ännu ett mycket bra äventyr till konsoler för 2021.