Microsoft SE

The Dark Eye: Chains of Satinav - Recension

Postad av  fredag, 29 januari 2021
(2 röster)

Även om The Dark Eye uppenbarligen är det mest framgångsrika rollspelet i Tyskland, kan jag erkänna att jag aldrig hört talas om det förrän nyligen.

Spelet har varit ute ett tag på PC och kom nyligen till konsoler och jag har testat xbox versionen på Xbox Series X bakåtkompatibilitet.

Spelare tar på sig rollen som Geron, en smutsig ung fågelfångare från Andergastriket. Sedan barndomen har stadsbefolkningen betraktat honom som en källa till otur, eftersom han förutspåddes att ta dom alla till undergången, det var en ond profet som heter Searen strax före hans avrättning.

År efter profetian ser Geron en chans att bevisa sig själv genom att bli av med en flock av fientliga kråkor som har tagit läger i en av kungens slottkammare, men lite insett att fåglarna representerar mer än vad som syns. Snart dödas några av hjältarna som ansvarar för att ursprungligen fånga The Seer och sprider rädsla för att den mystiska mannen på något sätt har återvänt. Geron snubblar in i mitten av alla efterföljande problem, där han har till uppgift att hitta den enda älven som kan spela en Magic Harp tillräckligt kraftfull för att få Andergast att förgås. Men om rykten är sanna, söker den återupplivade Searen också älven och tänker tvinga henne att spela harpa mot sin vilja.

Jag blev uttråkad under den första halvtimmen eller så i en långsam start som ser dig avslöja ekblad för en tävling som ger en publik med kungen, men spelet tar fart när en oväntad tragedi slår till och läskiga figurer börjar sin jakt för älven som heter Nuri. När Geron möter Nuri utanför Andergast, brottas han med sitt samvete om hur man bäst kan skydda kungariket, och slutligen avvisar sin mentors instruktioner. Istället blir han fast besluten att skydda henne från det onda som jagar dem och återföra henne till det älva landet varifrån hon kom. Men med de onda varelserna som kommer närmare runt dem är det ett lopp mot tiden för Geron och Nuri.

Historien är ganska stor, men dra ner av karaktärerna som leder vägen. Geron är definitionen av intetsägande, med få egenskaper som gör att du kan ansluta till honom. Bristen på äkta känslor skapar en skillnad mellan spelare och huvudperson genom att inte visa lämplig sorg eller humor när omständigheterna dikterar. På andra sidan är Nuri, en sorgligt outvecklad karaktär som frustrerande fungerar som ett småbarn under hela spelet. Det är sött i början, som när hon insisterar på att Geron skapar en imaginär vän från skogen, men med tiden blir hennes obevekliga barnslighet tunn. Jag rullade med ögonen när hon omedelbart rörde vid något farligt efter att ha uttryckligen sagt att hon inte skulle göra det på grund av de potentiellt dödliga konsekvenserna. En underliggande kärlek växer mellan Geron och Nuri, men det romantiska elementet verkar skohornat i och är inte övertygande. De två huvudpersonerna möter många andra människor och varelser på vägen, men det spenderas inte mycket tid med någon av dem. Det är den förtvivlade riddaren som tar ett skarpt öga på Nuri, en nådelös köpman som heter Harm med ett dödligt hudutslag, en pratande korp som följer dig runt och en fräck grön imp som gillar att anfalla dig.

Att förena den svaga karakteriseringen är rösthantering som bäst beskrivs som oinspirerad över hela linjen. Det är inte galler på något sätt, men det görs ofta i samma ton, och det finns massor av utrymme för förbättringar när det gäller att förmedla råa känslor på ett övertygande sätt. Vissa sekundära karaktärer är svåra att skilja från varandra och de flesta linjer talas med liten uppskattning för vad som faktiskt sägs. Och det finns mycket dialog att höra. Den engelska översättningen från den ursprungliga tyska är smidig, men konversationer har en tendens att fastna med överdriven exponering och fantasijargong som kan bli tråkigt efter ett tag - när det drar, drar det. Vid dessa tillfällen började jag zonera ut och önskar att jag bara kunde återgå till att spela spelet.

Gerons resa ser honom besöka ett smugglerskepp, mingla i ett badhus och ge sig ut genom en älvportal. Det senare är lätt den mest fantastiska platsen, att vara hem för ett underhållande missförstått enögd 'monster' och en påfågel som använder sin jätte fjäderdräkt för att berätta tiden, men det finns en antydan till det extraordinära överallt du går i de människor du möter och berättelserna de berättar. Ofta är ditt mål att helt enkelt räkna ut hur du går vidare från din nuvarande plats, oavsett om du flyr från fara eller reser någon annanstans för att träffa någon. Detta innebär att många av spelets scenarier är spridda över bara ett par scener vardera.

Den snäva linjären förhindrar att spelet blir mycket utmanande, men det är inte heller ett enkelt spel. Med undantag för ett visst pussel som hänför sig till siffror och reppositioner som förvirrade mig ett tag borde du aldrig fastna för länge, vilket hjälper till att hålla takten i rörelse. Utan att ha känt andra har Geron en makt att bryta sårbara föremål. Som det visar sig är Nuri yinen för hans yang, eftersom hon kan sätta ihop saker igen. Dessa krafter är dock begränsade i deras förmåga, så de används inte för mycket i pussellösning.

Som vanligt måste du plocka upp allt du stöter på och prata med alla du kan, att kombinera föremål och samla in information är nyckeln. Till exempel, för att komma förbi en skeppsvakt, måste Geron framgångsrikt svara på tre frågesportfrågor, vars svar kan upptäckas genom att ta sig till lokalbefolkningen. Det finns några irriterande ögonblick där du är på rätt väg men ändå inte kan gå vidare eftersom du inte har utlöst något (till exempel genom ett dialogval), men sådana hinder är minimala. De flesta pussel är lagerbaserade, men det finns några logiska utmaningar som att trycka på en uppsättning knappar i rätt ordning som är lite svårare. De flesta pussel är förnuftiga och roliga, med några av de bästa och mer avancerade ögonblicken som äger rum i Nuris magiska värld, där du kan röra dig med väder och gravitation.

Allt drivs med ett peka-och-klicka-gränssnitt, och det märks att spelet är portat från PC till konsoler (i mitt fall Xbox). För att trycka på saker så måste jag dra en markör med styrspaken är lite klumpigt men det fungerar, hade nog varit bättre på PC.

Spelets handritade konstverk är långt ifrån dess starkaste punkt. Varje plats har sin egen distinkta färgpalett som direkt skapar en atmosfärisk stämning. När du närmar dig en nedlagd hydda i mörkret, mot en grumlig himmel och nedbrytande träbakgrund badad i blues, är det tydligt att något olyckligt är på gång. En hamnstad och dess brygga består av bruna och gråa, starkt ljus som bara skiner från fönster och framhäver fattigdomen som kvarstår i varje hörn. De detaljerade inställningarna drar in dig och får världen att känna sig helt trovärdig, även om omgivningsrörelserna är minimala och håller sig till mestadels enkla saker som stigande dimma eller sprutande vatten.

Faktum är att grafiken är besviken av en nedslående brist på animering totalt. När karaktärer talar rör de sig inte alls, och deras ansikten är stela genom samma uppsättning uttryck i en hakig takt. Det ser ut som livlöst och gör att titta på människor prata ganska tråkigt, den långsamma bildfrekvensen ger den annars snygga presentationen en känsla av klibbighet. Det är frustrerande att ett spel som tydligt är stolt över att se toppklass bestämde sig för att spara på något så viktigt. En annan niggle är en svart laddningsskärm som händer varje gång du byter plats eller påbörjar en konversation, som tar dig ur upplevelsen ett ögonblick när det borde ha gjorts sömlöst.

Musiken är underskattad, spelas ibland inte alls men ändå effektiv. I början av spelet finns det en musiker på marknaden som spelar joliga, snabba låtar med en känsla av oskuld. Men när mörkret kryper in, både bokstavligt och metaforiskt, blir soundtracket mer hotfullt. Ett långsamt, olycksbådande strängstycke sätts mot regnslagen för att skapa en skuggig atmosfär nere vid bryggorna, och när man går in i en drömvärld blir musiken eterisk men ändå behåller en stark spänning som påminner dig om lurande fara.

Spelet har en rad prestationer, varav några låser upp naturligt när du går framåt och andra som kräver att du går ut genom att experimentera med objekt eller välja vissa dialogalternativ. Genom att låsa upp dessa prestationer kan du se lite konceptkonst från spelmenyn, vilket är ett trevligt tillskott för dem som vill utöka sitt genomslag och uppleva allt som erbjuds.

The Dark Eye: Chains of Satinav är tillfredsställande i sin längd. Alla berättelsetrådar slås in i slutet, men krediterna rullar för tidigt, utan att lämna stängning för huvudpersonerna. Ändå förtjänar den övergripande upplevelsen en reserverad rekommendation. Det finns roligt och intriger att hitta i de välbalanserade pusselarna och den dystra handlingen, och den är vackert utformad varje steg på vägen, men du måste titta förbi några svaga ledande karaktärer, röstspel och animering för att njuta av det. Daedalic kan göra bättre, men för fantasifans är det ett rimligt underhållande äventyr med tillräckligt med höjdpunkter för att lysa upp den mörka berättelsen.

Spelet är ute på Steam, Xbox, Playstation och Nintendo

Chains of Satinav kan skryta lite med konstverk och atmosfär som spelet har, men tappar på sina svaga karaktärer som förstör en del av upplevelsen.