Microsoft SE

SteelSeries Arctis 9X Wireless - Recension

Postad av  tisdag, 16 februari 2021

Arctis Pro Wireless från SteelSeries imponerade mig med sin utmärkta design, ljudkvalitet och funktioner.

Om du vill ha ett utmärkt trådlöst headset för din PC eller PlayStation 4 är det fortfarande ett som jag enkelt kan rekommendera. Om du främst spelar på din Xbox One kan du dock inte använda Arctis Pro Wireless. Därför gjorde SteelSeries Arctis 9X, ett Xbox One-specifikt trådlöst spelheadset som ser ut, känns och låter mycket som Arctis Pro Wireless, men utan basstationen. Den ansluts direkt till din Xbox One via Microsofts Xbox Wireless-standard och kan ansluta till din telefon eller dator via Bluetooth samtidigt. För 2 190 kr är det mycket billigare än Arctis Pro Wireless medan den levererar en liknande upplevelse.

En bekväm, robust design

Arctis 9X ser ut och känns nästan precis som Arctis Pro Wireless, men med ett geometriskt stänk av gröna linjer på den svarta elastiken i huvudbandet för att indikera dess Xbox One-vänlighet. Det är ett huvudsakligen matt svart headset med stora ovala öronkåpor med lite glänsande sidor och gummerade bakpaneler. Den vänstra öronkåpan håller bommikrofonen, en svart kapsel på en flexibel metallarm som dras in nästan helt i öronkåpan när den inte används. Ett hjul på öronkoppen justerar ljudbalansen för spel- och röstchatt. Den högra öronkoppen har ett volymhjul, en mikrofonavstängningsknapp, Bluetooth och strömbrytare (strömbrytaren går också genom fyra EQ-förinställningar), en mikro-USB-port för laddning och en 3,5 mm-port för att använda headsetet (en kabel är inte ingår inte). Alla kontroller och anslutningar är placerade längs sidorna av varje öronmussla; de gummerade bakpanelerna är tomma förutom subtila Steelseries-logotyper.

Det platta huvudbandet i metall förbinder de två öronkåporna med böjda svarta plastarmar som kan lutas och svängas. Istället för att stoppa under huvudbandet använder Arctis 9X ett elastiskt band som sveper runt huvudbandets längd för att ge fjädrande spänning som lyfter metallen från hårbotten. Öronöronplattorna är mjuka minneskum insvept i andasvart tyg och kombineras med den elastiska upphängningen på huvudbandet för en mycket lätt, bekväm känsla under långa spel- eller lyssningssessioner. Eftersom headsetet är så lätt att bära och mikrofonen är en knappt märkbar plastnubb när den inte används kan den lätt användas som Bluetooth-hörlurar när du inte spelar.

Xbox Wireless och Bluetooth

Detta headset är utformat för att användas trådlöst med Xbox One, vilket inte är detsamma som Bluetooth även om parningsprocessen är mycket lika. Det finns ingen trådlös mottagare som kan anslutas till din konsol som andra trådlösa Xbox One-spelheadset. Tryck bara på parningsknappen på systemet så ansluts det till headsetet över samma Xbox Wireless-standard som Xbox One-spelkuddarna. Om du vill använda den trådlöst med din dator rekommenderar SteelSeries att du använder Xbox Wireless Adapter. Du kan också ansluta den till din PC eller mobilenhet via Bluetooth-menyn, men detta skadar röstkvaliteten avsevärt, vilket vi kommer att förklara nedan. Och om du vill använda den kabelansluten med något spelsystem, mobil enhet eller PC måste du få en fyrpolig 3,5 mm-kabel.

Eftersom Bluetooth och Xbox Wireless är separata anslutningsformer kan Arctis 9X acceptera ljud från två källor samtidigt. Jag använde headsetet samtidigt med min telefon via Bluetooth och en Xbox One S över Xbox Wireless, och jag kunde lyssna på musik genom den förstnämnda även när jag spelade på den senare. Det betyder att du kan spela medan du fortfarande har en separat anslutning till din telefon, så att du kan njuta av egna musikspår till vilket spel som helst genom att bara spela det över din telefon.

Mikrofonkvalitet

Om du använder en rak Bluetooth-anslutning för att ansluta Arctis 9X till din dator kommer du att stöta på några stora problem med mikrofonen. Testinspelningar i Audacity var full av Bluetooth-artefakter som fick min röst att låta som om det var i ett mobiltelefonsamtal med dålig anslutning. En testinspelning via Xbox One Upload Studio lät mycket tydligare och med färre Bluetooth-artefakter, vilket tyder på att problemet ligger i Bluetooth-anslutningen över Windows, använd Xbox Wireless Adapter för att ansluta den om du vill ha anständig röstkvalitet.

Om du använder en trådlös Xbox-adapter för att ansluta headsetet till din dator, kommer du dock att upptäcka att Arctis 9X mikrofon är utmärkt. Testinspelningar via Xbox Wireless lät skarpa och rena utan inspelningsartefakter. Det är jämförbart med mikrofonen på SteelSeries Arctis Pro Wireless, ett dyrare headset som använder sin egen dedikerade trådlösa adapter. Om du håller dig borta från Bluetooth fungerar Arctis 9X mikrofon bra för streaming och inspelning av kommentarer. Naturligtvis, om du menar allvar med ljudinspelning, överväg en dedikerad USB-mikrofon istället.

Spelprestanda

Jag spelade lite Forza Horizon 4 med Arctis 9X ansluten till en Xbox Serie X och även testat på PC med Xbox Wireless Adapter. Motorns vrål, från en Ford Focus till en Subaru Impreza, lät högt och aggressivt vid höga volymnivåer och navigationssystemets röst kom tydligt igenom . De olika bilarna skiljer sig tydligt från varandra, med Subarus off-road-rally som gnäller mycket högre än Focuss mellanregister. Motorerna når inte tillräckligt lågt för att producera stark bas, men ljudet av vrak från min oundvikliga krasch fick gott om lågfrekvent slag.

Jag spelade också några Gears of War: Ultimate Edition och Doom med Arctis 9X, också genom Xbox Serie X och även på PC med Xbox Wireless Adapter. Återigen var headsetets balanserade ljud och starka mids och highs klara och fulla, även om en relativ brist på basrespons håller geväret i Gears of War och hagelgeväret i Doom från att verkligen visa någon blomstrande kraft. Riktat ljud med Windows Sonic var också mycket bra, vilket gav solid stereobearbetning för att producera en simulerad surroundeffekt för att bestämma riktningen för inkommande fiender.

Har även testat Battlefield V på PC med Xbox Wireless Adapter och ljudet låter riktigt bra. Du hör skotten och kan även höra var dom kommer ifrån.

Musikuppspelning

För musik kan Arctis 9X hantera ljud kapabelt, med stark balans, men förvänta dig inte en mycket kraftfull basupplevelse med den. Det hanterade vårt basprovspår, The Knife's "Silent Shout", vid maximal volym utan en antydan till distorsion. Emellertid har de djupa basnoterna och kicktrumman inte mycket kraft bakom sig, utan någon påtaglig känsla av lågfrekvent respons. Det är högt och balanserat, men det försöker inte nå ens nära subbasområdet.

Öppningen till Yes '"Roundabout" får mycket stark låg-mellan till hög-mellan-närvaro, vilket tar fram de akustiska strängplockarnas struktur och ger de lägre tonerna en generös, full resonans. Den elektriska basen får inte massor av slag, men det låter också tillräckligt fullt för att riffen ska hålla sig framträdande mot trummorna och gitarrstrummen i spåret. Sången sticker ut rent och får tillräckligt med utrymme i den livliga mixen för att lätt kunna höras. Bass Boost EQ-inställningen ger lite lågfrekvent respons, men den når fortfarande inte tillräckligt lågt för att producera ett påtagligt subbas-svar. Lyckligtvis är headsetet snyggt balanserat över hela linjen, vilket vissa bastunga spelheadset inte kan göra anspråk på.

Utmärkt för Xbox-användare

SteelSeries Arctis 9X är ett av de bästa Xbox -specifika trådlösa spelheadset som finns tillgängliga. Det ser ut och känns som den utmärkta Arctis Pro Wireless, som redan har imponerat på oss med sin robusta, bekväma byggnad och ljudprestanda. Den ansluts till din Xbox ur lådan utan adapter för att använda en USB-port och kan ansluta till din telefon, surfplatta eller dator via Bluetooth samtidigt. Den har inte den mest kraftfulla basen, men head-rattling rumble är inte den viktigaste delen av spelupplevelsen, och dess tydliga, balanserade ljud är en mer än värdefull avvägning , vilket gör det till mitt val.

Om du i första hand är en PC-spelare är SteelSeries Arctis Pro Wireless och Astro Gaming A50 fortfarande två av de bästa trådlösa headset som finns där, och erbjuder en basstation med dubbla batterier och en användbar laddningsvagga, tillsammans med utmärkt ljuduppspelning och inspelning utanför lådan. De är ännu dyrare än Arctis 9X, och Arctis Pro Wireless fungerar inte med Xbox One, medan A50 inte har Bluetooth. Om du vill bli trådlös för mindre och inte har något emot att ge upp Bluetooth-anslutning, erbjuder PDP LVL50 Wireless och Astro Gaming A20-headseten mycket bra ljudprestanda för mycket mindre än Arctis 9X, men de låter inte nästan lika skarpt eller känns nästan lika bekvämt.