Dawn of Man - Recension

Postad av  onsdag, 06 Maj 2020

Överlevande statsbyggare måste få den rätta kombinationen av att hålla spelaren investerad i att övervaka sina resurser och att övervaka sina medborgare, samtidigt som de sätter dem i rollen att fatta beslut om vilken teknik de ska undersöka nästa och vägleda dem genom svåra tider som en riktig ledare.

Med detta i åtanke är Madruga Works ‘Dawn of Man en väl genomförd överlevnadshanteringstitel från studion som gav oss Planetbase.

Dawn of Man tar spelare på en lång resa från den forntida stenåldern hela järnåldern, som sträcker sig över tio tusen år av civilisation. Det finns en verklig känsla av tillfredsställelse när du lyckas bära din befolkning genom de svåra tiderna eller jaga en av de enorma mammutarna som vandrar runt i landet. Dawn of Man gör ett underbart jobb med att introducera dig till sin mekanik genom dess förenklade handledning och lätt att navigera UI. Det överväldigar dig inte med handlingar och fokuserar istället på att göra din upplevelse om att hantera din befolkning och se till att de överlever vad som kommer på deras sätt.

Det finns den grundläggande bryggfunktionen, där spelare kan välja om de ska bygga fler bostadshus för en chans till högre befolkning eller produktionsorienterade anläggningar för att främja befolkningens industriella känsla. Men funktionen jag gillade särskilt var arbetsområdesuppgiften. Du tilldelar ett antal människor till ett visst område du markerar på kartan för att samla en viss typ av resurser, jaga djur, fisk eller skörda och samla vilda växter. Detta gör ditt liv så mycket enklare, och du kan till och med kontrollera den maximala mängd resurser du vill så vem som tilldelats det området kommer att sluta arbeta när de når det.

“Primal vision” är en annan nyskapande funktion. Det fryser spelet och erbjuder spelarna en informativ färgad vision av världen runt dem. Det är mest effektivt att utvärdera hur farliga djuren runt din bosättning är och uppskatta hur många av dina människor du behöver skicka ut för att jaga det. Spelet lyckas diversifiera djurriket omkring dig beroende på den ålder du för närvarande befinner dig i, inklusive mammutar, noshörningar, antik bison, stor reen, grottlejon, tigrar och många fler. Att jaga ner dessa djur blir lättare när du går framåt och undersöker bättre jaktverktyg, vilket leder oss till teknologisystemet.

Dawn of Man belönar spelare med kunskapspoäng när de når milstolpar, som att samla in en viss mängd resurser, första gången döda ett djur, överleva genom vintern eller en naturkatastrof, handel och andra diverse aktiviteter. Det är utformat för att ackumulering av kunskapspoäng ska komma naturligt genom att spela spelet så att du inte behöver gå ur din väg för att tjäna dem.

Kunskapspunkter spenderas för att undersöka ny teknik för att skapa nya jaktverktyg, bygga bättre anläggningar, husdjur och stärka din bosättning. De kan tillbringas fritt; du är emellertid begränsad med den ålder du befinner dig i då. Du är fri att låsa upp teknik i vilken ordning du väljer, och det är här du behöver göra val, eftersom vissa tekniker hjälper dig mer än andra, särskilt tidigt.

Det finns tre huvudsakliga sätt att spela spelet, antingen genom dess freeplay-scenarier eller utmaningar. Freeplay-scenarierna börjar med en grundläggande lösning, och du måste uppnå milstolpar innan du låser upp nästa freeplay-alternativ, med tre tillgängliga totalt. De senare etapperna är de mest övertygande och underhållande, där spelare ofta blir attackerade och måste skydda sina bosättningar från olika hot. Utmaningsavsnittet begränsar spelaren med en viss uppsättning regler och ett mål de måste uppnå med de begränsade resurserna de har till sitt förfogande.

Slutbetyg

Sammantaget är Dawn of Man en välutvecklad statsbyggare för överlevnad med nödvändiga verktyg för att hålla dig investerad och komma tillbaka för mer. Jag har sällan stött på fel eller Spelkrascher under min speltid, vilket alltid är ett gott tecken. Om du vill spendera tid på att bygga och utveckla din egen civilisation genom tiderna, tveka inte att prova Dawn of Man.