PC Building Simulator - Recension

Postad av  tisdag, 28 april 2020

Det misslyckas aldrig att ett nytt spel av simulatortyp dyker upp på marknaden med en premiss som låter så fullständigt vardaglig att det omöjligt kan vara underhållande, men ändå lyckas erbjuda en givande upplevelse.

Vid första anblicken verkar det som en gimmick, men jag gillade min tid med spelets avslappnade vibe.

PC Building Simulator ger dig kontroll över ett litet företag som är specialiserat på service och byggande av datorer. Du har en släkting som tidigare körde företaget till en misslyckande och du måste bygga upp ditt rykte och balansräkning. När du skaffar dig mer inkomst och stärker ditt rykte som en datorreparationsguide får du tillgång till tuffare jobb och allt hårdare och hårdare uppdrag.

I början har du en enkel dator på en arbetsbänk med en andra monitor som används för felsökning och arbete på kunddatorer. All kundinteraktion och processen för att driva verksamheten hanteras från ditt huvudskrivbord. Kunder kontaktar dig via e-post och om du accepterar deras jobb kommer de att lämna sina maskiner vid din dörr. Tidigt kommer de flesta jobb att vara av den enkla sorten, vilket kräver att du kör virussökning eller utökar RAM-kapaciteten på en kunds dator.

Många av e-postmeddelanden om arbetsbegäran är enkla, där kunden vet exakt vad de vill. Andra som exakt liknar verkliga PC-reparationsinteraktioner har helt enkelt vaga beskrivningar av ett problem som kräver att du felsöker problemet på din testbänk. När ditt rykte växer får du förfrågningar från kunder som kräver att du läser mellan raderna för att hitta vad de faktiskt vill ha. Varje stängd ärende tjänar dig en poäng från kunder, från ett till fem stjärnor. Helst siktar du efter fem stjärnor från en kund som hjälper dig att bygga upp ditt rykte.

Processen att arbeta på maskinerna är ganska enkel. Du måste bära maskinerna till din testbänk, öppna chassit och ansluta var och en av kringutrustning och elkablar i ryggen. Du kan använda en förinstallerad USB-enhet för att installera antivirusprogram eller en benchmarking-test. Alla delar inuti kunddatorerna kan skruvas bort och tas bort och spelet presenterar denna process på realistiskt sätt, ända ner till applicering av termisk pasta på CPU-värmespridare.

Många gånger kommer kunder att ta in datorer med trasiga delar eller så kan de vilja uppgradera en specifik komponent. Du måste köpa de delar som behövs från en virtuell butik på din PC eller så kan du använda något ur din egen förråd om du har något liggande som reserv delar. Vissa kunder är coola med begagnade delar, medan andra är övertygade om att de bara får ny utrustning. Kunder kan också ha varumärkesinställningar. Om du inte noterar märken som de nämner gillar i e-postmeddelanden om arbetsordern kan du kosta dig några stjärnor på ett annars perfekt jobb.

PC Building Simulator visar en del varumärken och har ett förvånansvärt stort urval av komponenter från verkliga och låsas tillverkare. Du hittar MSI-grafikkort, Team Group-minne, Silverstone strömförsörjning och mer. Som en hårdvaruentusiast för PC tyckte jag att inkluderingen av verkliga redskap gick en lång väg att öka fördjupandet i spelet. Det finns också exakta rekreationer av många verkliga fall, var och en med sina egna sätt att plocka isär delarna.

När vissa kunder letar efter uppgraderingar för att köra de senaste spelen och applikationerna vänder de sig till dig för uppgraderingen. Vanligtvis innebär detta att du måste använda benchmarking-programvara för att bestämma deras nuvarande prestanda och sedan välja hur du ska uppgradera. Jämförelsen körs i spelet precis som i verkligheten. För att få saker att flyta smidigt över flera ärenden kan du köpa utökat lager och ytterligare arbetsbänkar så att du kan arbeta på flera ärenden samtidigt. Du kan byta ut minne i en dator medan du kör 3DMark på en annan.

För det mesta är allt i spelet enkelt och det finns inte mycket av en utmaning. Det enda riktiga hinder du kommer att möta är att jongla med flera öppna ärenden. Du måste öppna och läsa om e-postmeddelanden under jobben för att se till att du inte missar några detaljer samt försöka ta andra jobb medan du väntar på att delar ska levereras. Vissa kunder vill ha sina maskiner tillbaka samma dag, medan andra är mer avslappnade. Saker kan börja öka i komplexitet när du lyckas ha tre eller fyra datorer i olika tillstånd avslutad under flera arbetsdagar.

I slutet av dagen är PC Building Simulator en gedigen upplevelse, särskilt för dem som redan kan ha en affinitet för PC-hårdvara. Affärssimuleringssidan av saker är inte så komplicerad, så spelare som letar efter en utmaning bör nog inte titta på detta spelet. På baksidan är spelet tillräckligt detaljerat för att någon som aldrig har öppnat en PC legitimt, kan lära sig av processen från att spela. I slutändan kan det bli tråkigt att upprepa samma grundläggande process om och om igen samtidigt som det är avslappnande. Det finns en radio i spelet som spelar riktiga internetradiostationer och PC Building Simulator är bäst när du metodiskt arbetar igenom ärendena och byter CPU-kylare medan Hall och Oates spelar mjukt i bakgrunden.

Spelt går att köpa på SteamGOG.comXboxPlaystation och Nintendo