Oxygen Not Included - Recension

Postad av  onsdag, 08 april 2020

Oxygen Not Included har nu gått från Early Access till officiell release.

Klei Entertainment har ännu en gång bevisat varför de är en av de bästa utvecklarna i världen, eftersom Oxygen Not Included ger dig den kanadensiska studioens unika stil med sitt första försök till ett kolonibyggande rymdöverlevnadsspel.

Exakt som Matt Damon i The Martian, börjar din besättning av duplicanter (underbara, små karikaturer) under ytan på en procedurellt genererad asteroid med ingenting annat än en rationlåda, en kloningsanordning, grin från öron till öra och en önskan att starta kolonisera. Okej, så kanske inte precis som Matt Damon, men håll mig fast.

Du kommer snart att sätta dina små duplicanter uppgiften att gräva bort smuts, sandsten eller något annat mineral som står i vägen för en spade när du börjar expandera, snäva tunnlar i hela asteroiden och förvandla stenar till rum. Det ser ut som en myrgård som din mamma köpte från Eden-projektet i Cornwall när du är sex, när tunnlarna väver sig genom 2D-landskapet och dina små människor springer fram och tillbaka frenetiskt.

Det som först börjar som enkla mål med att bygga ett hus, hitta / skapa en syrekälla och kunna göra mat snabbt utvecklas till idéer om generatorrum, sjukhus, fungerande badrum, ett växthus och till och med en plats för dina duplicanter att sitta och koppla av efter en hård dagsarbete.

Oxygen Not Inkluderar tillåter dessa planer att groddar organiskt när du snubblar genom de olika menyerna och hoppar in på forskningsskärmen för att läsa beskrivningen av ett “Algae Terrarium” och bara verkligen se vad det gör när du har plönat det på en bit mark . Som någon som sällan spelar spel som denna kändes terminologin något främmande men det spelade ingen roll för mig. Att experimentera med de olika kontraktionerna är en del av det roliga, liksom att skapa ett klumpigt rörsystem som måste justeras i farten för att passa en annan ambitiös idé.

Återvändande beslut är en massiv del av varje kolonibyggande spel och Oxygen Not Inkluderas är känt under det paraplyet, eftersom din ödmjuka början förvandlas till en spindelbunden röran med rör, ventilationsaxlar och elnät. Allt det som försöker passa in i ett system som hjälper dig att överleva, blomstra och så småningom skjuta en raket in i stjärnorna.

Medan spelet ger dig mål som att överleva 200 cykler eller möjliggöra rymdresa, drivs det till stor del av din egen önskan och mikromålen som slutar ta timmar efter timmar med planering och genomförande.

Med sin barnsliga konststil och humor ser Oxygen Not Included ut som en rymdsimulator och mer som The Sims i rymden, men låt inte det lura dig. Under den lekfulla skorpan är den fylld med komplexitet och en djupnivå som utmanar alla rymdsimulatorer där ute – det råkar bara visa upp det på ett lätt smältbart sätt. Klei har gjort ett bra jobb med att ge dig tillgång till nödvändig information enkelt, vilket är trevligt, eftersom du kommer att göra mycket av det.

För att trivas i Oxygen Not Included underjordvärlden måste du förstå systemen. Från temperaturhantering till gasfördelning vill Klei att du tänker på vikten av väte eller vilken gas som är mer användbar för att kyla ner ett område. Att försöka ta reda på den bästa handlingen kan känna sig som att vara tillbaka i vetenskapen i skolan, förutom att en smiley, alltför evokativ tecknad kommer att hålla din uppmärksamhet snarare än en sträng lärare. Men du känner som Matt Damon i The Martian när du återanvänder och återanvänder förorenat vatten, filtrerar det rent igen eller skickar vatten in i en elektrolysator för att skapa väte och syre.

Uppmärksamheten på detaljer är underbar. Kleis konstteam lyser igen med varelser som chockar entusiastiskt, deras munnar blir större än deras huvuden eller konstiga målträväxter som har läskiga krypor som skurrar över sina grenar. Det är en stil som har sina rötter fast i ett av Kleis mest populära spel, Don’t Starve.

Utöver världens djup har dina duplicanter också sina egna personligheter och färdigheter, med några som älskar att gräva och andra slumpmässigt somnar eller springer ofta (detta skapar till och med naturgas som kan filtreras!). Förutom deras förmåga och statistik har duplicanterna moral som påverkas av en mängd olika faktorer; särskilt när deras kamrat hamnar i kvävning i området där toalettavfallet skickas. Hypotetiskt sett naturligtvis.

Även om det finns nigglar till upplevelsen, från relativt frekventa ramfrekvensfall i början av varje cykel och AI ibland blir förvirrad till att spelet kraschar direkt (vilket naturligtvis är ganska frustrerande), verkar dessa problem som efterdyningarna av Early Access. Eftersom spelet har ett anständigt svull av community-stöd och utvecklarna lika angelägna om att fortsätta förbättra verkar Oxygen Not Included gå framåt och uppåt – eller vilken riktning du vill ha, verkligen.