Taste of Power - Recension

Postad av  tisdag, 31 mars 2020

Taste of Power är ett realtidsstrategispel i alternativa medeltider, där du kämpar för en av tre fraktioner – Europa, Kina eller Mellanöstern.

I min version av historien kolliderar nationer för global dominans. Kontinenten är ett episkt slagfält, så du måste bygga städer, rekrytera trupper, studera ny teknik och utplåna dina motståndare. Din nation behöver en ordentlig befälhavare!

Taste of Power sätter en bar för sig själv ganska hög, men levererar den? Det är därför jag är här.

Vi älskar alla RTS-spel hoppas jag, en av mina favoriter är definitivt AEO II och 3, och jag är säker på att jag inte är den enda. Under de senaste åren har det inte riktigt funnits stora tillägg till RTS-genren för mig. Nästa AOE-spel, att inte räkna med återutgivningen är förmodligen fortfarande mycket långt från utgivningen, om det nu alls kommer. Men det är här Early Access-programmet lyser, Taste of Power har precis fått en full release för några dagar sedan. Taste of Power försöker en ny gammal formel för att leverera något ganska uppfriskande till en av de äldsta existerande genrerna.

Som ett stort fan av RTS själv kunde jag inte passera möjligheten att prova Taste of Power själv, då jag nu blev erbjuden att testa spelet. Taste of Power ställs in i en alternativ medeltida tidslinje och utvecklarna säger att det erbjuder en blandning mellan Total War-spel och Starcraft. Så du kan se varför jag blev ganska upphetsad. Men när det gäller mekanik är det din typiska RTS-formel. Samla olika resurser, bygg en enorm armé och besegra allt och alla. Verkar lätt nog, särskilt om du inte har bott under en sten och spelat något RTS-spel tidigare. Du bör kunna plocka upp den och behärska den ganska snabbt.

Jag kan höra er alla fråga redan, så vad är det som är speciellt med det här spelet då? Nåväl, det finns några intressanta mekaniker som du kanske tycker är underhållande. Utvecklare försökte få spelet att känna sig mindre tråkigt och att försöka tvinga människor till tänkande strategi istället för att bara spamma en enorm armé.

En av de nya mekanikerna som du inte ser i många RTS-spel är att bygga nya städer. Du måste bygga nya städer för att få nya fronter att använda i strider. Det finns också olika typer av trupper att använda, och de flesta av dem har en fördel och nackdel. Detta kommer att hindra dig från att skapa bara en typ av enhet och göra det så att du måste blanda och matcha din armé beroende på vem du kämpar och var du kämpar. Dina trupper har också tillgång till speciella förmågor som du kommer att kunna använda i strider. Återigen hindrar dig från att skapa bara en typ av enhet. På grund av hur kartorna är utformade måste du tänka strategi och se till att dina trupper alltid är i rätt position eller så kommer du att körd ganska snabbt.

Men de flesta bra poäng stannar där. Spelet är även nu helt släppt så känns det fortfarande riktigt grovt. Jag är inte säker men det känns som om det finns problem i själva spelmotorn som måste fixas. Jag hade många problem med enheter som inte svarar oavsett vad jag gjorde.

När jag hade en större armé stötte jag på prestandaproblem, och då använder jag en ganska stark spel dator. AI kan också behöva lite arbete eftersom dom verkar bara använda svärm taktik för att överväldiga dina arméer och besegra dig.

UI kan också behöva lite arbete, det känns bara inte så intuitivt. Jag kan se vad utvecklarna försökte göra. Det är svårt att göra något nytt i genren som redan har nästan allt, så min rekvisita där går till utvecklarna, men det känns inte tillräckligt. Kanske borde spelet ha stannat kvar i Early Access precis så lite längre och gjort lite mer fixar bakom kulisserna. Om du vill prova något nytt är spelet ganska billigt till 14,99 € vid skrivandet av denna recension, så varför inte ge det ett försök. Det kan ibland vara frustrerande, men det gör det inte till ett dåligt spel, utan ett spel som man lätt kommer in i.