Xbox Series X - Recension

Postad av  tisdag, 08 december 2020
(1 Rösta)

Microsofts Xbox Series X, den fjärde iteration av Xbox, kan vara det mest kraftfulla hemunderhållningssystemet någonsin.

Det är också minst två år före sin tid. Den nya Xbox ger mer beräkningskraft än någon konsol i historien, men inga spel som verkligen kräver den kraften. Det är som att dyka upp till en fest för tidigt av rädsla för att missa.

I nästan 20 år har Microsofts Xbox alltid försökt vara före spelet. När den ursprungliga Xbox debuterade i november 2001 var den den kraftfullaste enheten i den sjätte generationen konsoler. Det var också det allra första videospelsystemet som hade en intern hårddisk, vilket gjorde det möjligt att undvika minneskort som behövs för att spelare ska kunna lagra sina sparade data på andra konsoler, och - i kombination med konsolens DVD-spelare - antydde också Microsofts mål att skapa det ultimata hemunderhållningssystemet. Från dag ett var drömmen att passa spel, filmer och musik i en (X) ruta.

Serie X känns som inget annat än kulmen på den drömmen, från design till operativsystem till oförfalskad kraft. Det kanske inte återuppfinner hjulet, men maskinen representerar den logiska destinationen för banan som Microsoft har kartlagt i videospelvärlden under de senaste två decennierna, och den uppfyller den breda potential som Xbox-lojalister alltid har sett i sitt val av varumärke.

Men Xbox's behov av att bevisa sitt värde väcker frågor om poängen med all den ansträngningen. Ja, du kan spela "optimerade" versioner av spel som "Assassin's Creed Valhalla" eller "Cyberpunk 2077" - vilket verkligen lovar att gå smidigare och med högre bildhastigheter - men om det motiverar det är diskutabelt.

Gör inget misstag! När framtiden hämtar nuet kommer den här Xbox att bli ett under av grafisk trollkarl tro jag.

Men det finns också något bittert med att stöta mot taket av vad en konsol som denna kan göra, och varje firande av Xbox Series X kommer med en känsla av att framtida avkastningar bara kan minska härifrån.

Vad finns i Xboxen?

Xbox Series S (vänster) och Series X (höger)

Det är svårt att avboxa den nya Xbox-konsolen och inte få idén att dess designers var avsedda för spelare att dyrka vid sin bas. Bortsett från lite grön färg i ventilationsporten är den här saken en död ringare för The Monolith från filmen "2001: A Space Odyssey", utan den extra ornament som PlayStation 5 har.

Mycket har gjorts av serie X storlek (11,85 tum lång, 5,94 djup/bred), men systemet liknar en subwoofer eller en mini dator när den står upp och försvinner lätt i de flesta heminredning som ett resultat. Den enda nackdelen med maskinens vackra matta yta är att den verkligen suger åt sig fingeravtryck när du tar på den, så var noga med att hantera den med försiktighet om du vill att den ska vara elegant.

Förutom konsolen finns nästa generation Xbox-kontroller, som i huvudsak är en kopia av den version som levererades med Xbox One S och X förutom tre märkbara ändringar: en delningsknapp (för skärmdumpar och inspelning av video), en konkavt (och mycket klickigare) riktningskudde och strukturerade grepp längs styrenhetens handtag och utlösare. Det finns också lite extra heft, men styrenheten känns fortfarande mycket bekant i dina händer.

Konsolen levereras också med en HDMI 2.1-kompatibel sladd, som när den är ihopkopplad med rätt TV gör det möjligt för spel att köras med 120 bilder per sekund i 4K. Det är ingen obetydlig punkt. För att få ut det mesta av den här maskinen måste många användare investera i en ny TV för att stödja utdata av högre kvalitet (alla apparater som stöder en HDMI-ingång på 4K @ 120Hz bör göra tricket). Under en 10-årig hårdvarucykel som så småningom kan bli en mer effektiv försäljningsargument, men för närvarande är det ett spännande löfte att systemet måste ha utrymme att växa.

12.1 Teraflops är den nya 1,21 gigawatt

En av, om inte den, viktigaste försäljningsargumenten för Xbox Series X är dess 12,1 teraflops av GPU-prestanda.

Vad är en teraflop?

Utmärkt fråga. I grund och botten är det en matematisk mätning av datorns kraft, varvid varje teraflop motsvarar en maskins förmåga att bearbeta en biljon beräkningar per sekund.

Vilket innebär att Xbox Series X kan hantera 12 biljoner operationer per sekund (vilket uppriktigt sagt verkar som om det borde vara tillräckligt). För dem som håller reda på är det åtta gånger så många som den ursprungliga Xbox One och dubbelt så mycket som den tidigare generationen Xbox One X. Det är också 20% bättre än dess primära rival, men det återstår att se vad utvecklare faktiskt kommer att kunna göra med den extra muskeln.

Så vad ger alla dessa floppar?

Förutom den ovan nämnda ökade bildhastigheten, har Xbox Series X en ny funktion som heter Quick Resume, som låter dig hoppa tillbaka till något av dina senast spelade spel precis där du lämnade dem. Quick Resume känns som en spelväxlare i varje bemärkelse av ordet, eftersom det representerar den typ av kvantsprång som kommer att koppla om förhållandet som människor har med spelkonsoler, och förvandla det en gång tolererbara besväret att behöva vänta några sekunder till en oförlåtlig synd framöver.

Laddningstider - en oupplöslig del av videospelupplevelsen sedan branschen började överge patroner till förmån för CD-ROMS och liknande - har också blivit en hotad art tack vare alla dessa fina teraflops. Serie X är så snabb att den kan blåsa nytt liv i gamla favoriter. Avfyra ett massivt öppenvärldsspel som "The Witcher 3: The Wild Hunt", och du kommer att upptäcka att några av funktionerna som brukade suga det roliga med att spela det har planats ut till verkliga bekvämligheter; det snabba resesystemet krävde laddningstider så länge att du nästan bara kunde gå över kartan på samma tid, men nu zippas Geralt av Rivia mellan platser på ett ögonblick. För döda spelare är det här typen av uppgradering som kommer att spara hela dagarna i deras liv.

Dessa otroliga hastigheter beror också på Series X 1 TB NVMe solid state-enhet. Den 1 TB låter som mycket, tills du inser att:

1. Efter att ha redovisat operativsystemet, finns det bara 802 GB kvar för spel
  2. Att de flesta av spelen "optimerade" för Series X kommer att kapa mellan 50-100 GB per spel, så ditt hårddisk utrymme kommer ta slut ganska fort

För att bekämpa de kommande lagringskrisen innehåller serien X en egen intern lagringsutvidgningsplats (Seagate expansion lagringskort för 2 699 kr) och tre USB 3.0-platser för externa hårddiskar (men optimerade spel kan bara köras från SSD). Antingen kommer saker att bli knepiga eller dyra i början, eller så kan spelare behöva fokusera sin uppmärksamhet på några spel åt gången.

Är Xbox Series X det ultimata hemunderhållningssystemet?

Xbox Series X är sannolikt det perfekta objektet för hemunderhållning.

Förutom de kraftfulla spelfunktionerna har den också en 4K Blu-ray-enhet med stöd för HDR10 (från och med den här inlägget stöder den ännu inte HDR10 + eller Dolby Vision, även om de kan läggas till via firmwareuppdatering, eftersom båda maskinens spel- och strömmande armar stöder redan Dolby Vision) och, som Xbox One, är det värd för appar för alla stora streamingplattformar.

Resultatet är ett nav som fungerar som en enda butik för alla dina glödande rektangulära underhållningsbehov, så att användarna kan studsa mellan en vacker 4K-överföring av "Parasite" på Blu-ray, och streama Netflix: s "The Crown" eller Apple TV + 's "Ted Lasso, ”lyssnade på IndieWires podcast på Screen Talk på Spotify och hoppade direkt tillbaka till“ Doom Eternal ”med Quick Resume.

Men hur är det med spelen?

Även jämfört med de fina uppställningarna som spelarna har förväntat sig av en ny konsol vid lanseringen - och även jämfört med de exklusiva titlarna som Sony rusade över mållinjen i tid för lanseringen av PS5 - det finns inte mycket exklusivt innehåll för Series X just nu. Och detta faktum förstärks bara ytterligare av Microsofts beslut att fortsätta att stödja den ursprungliga Xbox One med titlar de närmaste två åren, vilket innebär att Series X primära kortsiktiga värde blir den förbättrade grafiken och de reducerade laddningstiderna eftermonteringar på titlar mellan generationer.

Förseningen av "Halo Infinite" betyder också att serien X lanserades utan Microsofts flaggskeppstitel vid sin sida, vilket gjorde att systemets släpp kändes mindre som en händelse utan någon betydelse. Medan oöverträffad bakåtkompatibilitet (sträcker sig hela vägen tillbaka till den ursprungliga Xbox!) Säkerställs att spelare inte kommer att gå förlorade av alternativ, och systemagnostiska storfilmer som “Assassin's Creed: Valhalla” och “Ori and the Wisps Will ”Har optimerats för serien X, inget som för närvarande finns på marknaden har designats från grunden för att få ut det mesta av denna nya maskin. Du kan ta med framtiden hem, men du når inte riktigt ända upp.

Förhoppningen är naturligtvis att den slutliga ankomsten av "Halo Infinite", "Cyberpunk 2077" och "Fable" kommer att inleda den typ av spel och grafik som certifierar Series X som den formidabla spelmaskinen är speciell. Dessutom kan Microsofts senaste förvärv av Bethesda - hemmet för både "Fallout" och "Elder Scrolls" -serien - resultera i en helt ny gröda av toppklass exklusiva för konsolen i framtiden och hjälpa till att balansera Sonys kant i programvaran. marknadsföra. Men tills dess, åtminstone ur spelets synvinkel, är systemet egentligen bara en förbättrad Xbox One X.

Åh, men vilken soppa det är! Det är inte en underdrift att säga att det är en fantastisk hisnande upplevelse att spela något spel som är optimerat för serie X. Den fantastiska uppgraderingen i grafik som visas i den optimerade versionen av "Forza Horizon 4" kan vara den vackraste grafiken som någonsin gjorts på en konsol (till och med konkurrera med vissa PC-grafikkort till en bråkdel av priset). Det finns en intensiv glädje när man hoppar bakom ratten i "Forza" och kan känna att man befinner sig på avgrunden av vad spel kan, med vindrutan som speglar din avatars händer på ratten, eftersom de mest realistiska utsikten sveper över.

Så ska du köpa en eller inte?

Xbox Series X är den mest kraftfulla konsolen som hittills släppts (att döma av tekniska specifikationer enbart, det kan erbjuda ännu större uppåtriktning än PS5), men jag är fortfarande ute när spel faktiskt kommer att kunna utnyttja den styrkan, och till och med i mindre pandemiskt drabbade tider skulle det vara svårt att föreslå att människor skaffa en för att köpa något som de inte kommer att kunna använda förrän längre ner på linjen.

Det är bara en tidsfråga innan Series X kommer att bli guldstandarden för konsolspel, men frånvarande de högkvalitativa exklusiven som gjorde PS5 till ett mer tilltalande lanseringsdagsköp, kan otåliga spelare hitta sig att betala en premie för det som för närvarande uppgår till en för dyr RAM-uppgradering. Tänk på att Microsofts Smart Delivery-teknik gör att du kan köpa spel på Xbox One och smidigt överföra deras sparade data till serien X, så det finns ingen risk att behöva köpa något två gånger eller starta ett spel om du bestämmer dig att hålla ut fram till nästa semestersäsong eller efter det.

På baksidan kan du alltid dela skillnaden och gå med Xbox Series S, som listar för 3 595 kr, även om den rabatten kommer till den ganska branta kostnaden för en konsol med bara fyra teraflops kraft, en 512 GB SSD och ingen Blu -ray (eller skivenhet av något slag). Det är lite riskabelt när man tänker på att någon ny Xbox är en investering i en framtid som inte är här ännu, och att köpa en som kanske inte kan spela någon mördare-app på vägen skulle vara ett fruktansvärt svek mot konsolspel erfarenhet, som alltid har varit strömlinjeformad och enhetlig och fri från systemkravrelaterade huvudvärk som är endemiska för PC-spel.

Allt som sägs, vem som helst som har möjlighet att plocka upp ett nytt system - och smak för den typ av multiplayer-fokuserade exklusiva saker som alltid har varit Microsofts bra och dåliga - kan göra mycket sämre än att satsa på Xbox Series X, som är redan det mest kraftfulla underhållningsnavet som någonsin skapats, och kan en dag vara ett bra videospelsystem att starta. Med tanke på vad den kan uppnå kan det bara vara den sista konsolen av sitt slag du någonsin måste köpa.