Empyrion - Galactic Survival - Recension

Postad av  tisdag, 24 november 2020

Numera verkar det som om det finns så många överlevnadsspel, man vet aldrig vilka man ska välja.

• Vill du överleva en flygkrasch eller vara strandad på en ö?
  • Vill du kanske prova på att överleva under vattnet?
  • Eller kanske är du den galaktiska överlevande typen som försöker skapa nytt liv på en främmande planet?

Men det finns ett spel som definitivt borde gå på din lista om du är ett fan av överlevnadsspel. Empyrion Galactic Survival är ett roligt litet indiespel som alla överlevande spelare borde spela. Speciellt om du också älskar sci-fi.

Det är inte mycket av en berättelse som du kan förvänta dig. Majoriteten av överlevnadsspel tenderar inte att ha några stora berättelsemål. Med undantag för kanske The Forest. I Empyrion kraschar du land på en planet. Då måste du helt enkelt överleva. Det är inte så enkelt. Såvida du inte vet vad du gör och även då kan det diskuteras.

Det finns så mycket att diskutera när det gäller spelalternativ att jag inte är säker på att jag har tillräckligt med tid för att täcka allt. Men nu går vi. Så det första jag vill prata om är handledningen. När du har kraschat din pod måste du extrahera din utrustning och komma till den. Du får miniuppdrag att slutföra för att hjälpa dig att komma igång. Tyvärr, om du är en första gången spelare, är det inte alltid uppenbart vad som krävs av dig. Du kan komma åt din handdator i din inventeringsmeny för att ta reda på mer, men detta görs inte heller uppenbart. Hur som helst, när du väl har tänkt på att du har det mesta du redan behöver, kan du börja bygga.

När du har placerat din syregenerator får du bygga en motorcykel. Det är trevligt att utvecklarna har välsignat oss med något som gör jakten på material så mycket lättare. Speciellt så tidigt i spelet. Från vad jag kan samla är det inte för mycket i vägen för normala överlevnadsdrag. Med det här menar jag att du inte behöver sova eller dricka. Det enda som är nödvändigt är att äta men det är inte så svårt att underhålla. Att skapa i det här spelet är mycket roligt. Jag har spelat a i ganska många timmar och jag tror inte att jag ens är nära någon form av rymdresor. Det skulle vara trevligt att ha mer av en manual för vissa element i spelet. Jag var tvungen att be någon annan som spelat det här spelet tidigare om hjälp i vissa fall.

Oavsett, det finns så mycket potential i det här spelet. Du måste verkligen vara villig att lägga ner tiden för att när du väl är ordentligt i spelet blir det allt svårare att få det du behöver. Sedan finns det naturligtvis det ständiga hotet om drönarattacker och främmande baser. Om du lyckas nå så långt måste du på allvar vara beredd eftersom utlänningarna inte rör sig. De är brutala.

Slutligen vill jag nämna nivelleringssystemet. När du planar upp (genom att skapa, bryta och döda saker) kan du gå in i ditt tekniska träd. Här kan du spendera extrapoäng för att du ska kunna skapa fler saker. Du kan vara väldigt specifik med dina poäng. Till exempel kan du genast börja sätta dem i att skapa ditt första rymdskepp. Eller så kan du fokusera på att arbeta med dina verktyg och vapen. Valet är fantastiskt.

Jag blev ganska förvånad över grafiken i Empryion. Detaljerna var det som imponerade mig mest. Kom ihåg att detta är ett indiespel, de har lagt så mycket extra detaljer i belysningen och strukturerna. De lade till och med gräs och flora till terrängen, enligt vad jag har läst, inte ursprungligen var med i spelet. Jag tror att ljudet fortfarande kan behöva lite arbete men det betyder inte att det är hemskt.

För det mesta är kontrollerna enkla. Standardkontroller för att röra sig och inget verkar kontraintuitivt. Det finns dock några kontroller som jag inte ens visste existerade. Som när du behöver aktivera din bas måste du trycka på Y men om du inte går in i din handdator har du inget sätt att veta detta. Eller om du vill kontrollera alternativen på din bas, till exempel vad ditt torn skjuter på, kan du trycka på P för att ändra dessa alternativ. Men jag var inte medveten om detta. Såvida du inte bestämmer dig för att titta på spelkontrollerna före hand blir det inte klart hur vissa saker fungerar. Och jag garanterar att de flesta av er inte tänker kontrollera kontrollalternativen. Vad som skulle vara trevligt är om spelet klargjorde att dessa alternativ är tillgängliga utan att du behöver tillgripa menyn.

Svårigheten med detta spel ökar definitivt ju mer du spelar. Du kan också ändra alternativen i din värld innan du börjar spela också. Så om du gillar mer av en utmaning kan du ställa in allt till svårt från början. Å andra sidan, om du bara vill leka med den kreativa sidan av saker, finns det också ett kreativt läge som bara låter dig bygga saker. Det är mer eller mindre helt anpassningsbart efter den typ av upplevelse du vill ha. Spelet blir dock mycket svårare när du börjar dyka in i rymdresor och attackera främmande baser. Och inlärningskurvan är ganska galet men jag tror att det verkligen fungerar för det här spelet. Det gör det utmanande utan att vara för löjligt.

Det finns verkligen gott om spelbarhet med detta spel. Eftersom du också kan spela online kan du spela detta spel med vänner för en helt annan upplevelse. Eftersom det finns så många anpassningsalternativ för din värld kan du ha flera sparar, var och en är olika. Det fungerar på ett frösystem så att varje värld är lite annorlunda. Kanske om den här utvecklaren beslutar att fortsätta uppdatera Empyrion Galactic Survival (vilket dom nu har valt att inte göra då spelet är helt ute från Early Access), kommer det att finnas ännu fler funktioner att leka med. Kanske till och med en ny planet att börja på som skulle vara trevligt.

Du hittar spelet här på Steam