Tropico 6 är ett politiskt strategispel som ger dig kontroll över en tropisk önation och ber dig att behålla makten med alla nödvändiga medel.

Mord, mutor, riggade val – det är i stort sett en Kim Jong-il-simulator, bara med ett irriterande-först-men-du-kommer-att-surra-det-senare mambo-soundtrack.

Du kanske känner dig benägen att vara en rättfärdig politiker, och du kan ganska lyckas ett tag att göra saker enligt boken, men det blir allt svårare eftersom oddsen läggs mot dig. Oundvikligen kommer något att driva dig över kanten, och en politisk motståndare kommer att börja ropa sin smutsiga mun om dig och du måste bara få dem dödade för att hålla käften.

Inom kort kommer du att suga in pengar på ditt schweiziska bankkonto, titta åt andra håll när gangsters säljer sprit under förbudet eller låter andra nationer använda ditt suveräna vatten som en kärnvapenprovningsplats för en snabb peng. Du dör antingen som en hjälte, etc. etc.

Uppdragen som erbjuds här följer en lös historia, och de är väl utformade genom att de visar var och en något som du kommer att kunna använda senare på ett roligt sätt. En tidig strävan gör det för dig att förbjuda alkoholkonsumtion på din ö och öka polisens närvaro så att du kan arrestera berusare och andra brunnar, kasta dem i fängelse och sedan använda fängelse för att tjäna pengar på sidan. Det är en underhållande nivå, och du kommer att plocka upp värdefulla färdigheter när du spelar.

När du går igenom spelet kommer du också att gå igenom olika epoker i tropikans historia, med uppdrag under kolonitiden, under andra världskriget, senare under det kalla kriget och slutligen i modern tid. Medan många uppdrag äger rum under bara en av dessa tidsperioder, ser några av de mer utarbetade och utmanande att du går från en era till en annan med vissa mål som måste slutföras när du går.

Tack vare den olika ö-topografin i varje uppdrag och de olika tidsperioderna de känner sig, känns det sällan som om du gör samma gamla sak om och om igen under kampanjen. Vissa uppdrag ser dig börja med ett färdigt gjort land och du kommer att debiteras för att ändra det dramatiskt – antingen politiskt eller infrastrukturellt. Andra ser att du måste samla in en viss summa pengar eller uppnå en viss nivå av stöd från en av fraktionerna, som kommunisterna eller kyrkan.

Den robusta självstudien gör sitt bästa för att visa repen i Tropico 6, men om du är något som vi, kommer du troligen att ha glömt bort några av de första sakerna du har lärt dig när du är klar. Det finns mycket att göra här, och några av dina tidiga uppdragsförsök kan vara fördärvade av dumma misstag när du får grepp om de många, många systemen att hantera. Det finns många tallrikar att fortsätta snurra här.

Men det finns tillfällen då spelet kanske inte förklarar sig så bra som det kunde, och detta kan vara en källa till frustration. Du kommer troligen att befinna dig i situationer där du får ett mål och du kan vara förvirrad över hur du uppnår det. Kanske måste du handla en viss resurs men hur du förvärvar den förklaras aldrig för dig, eller kanske måste du använda en taktik som inte fanns i någon handledning och du är inte säker på hur du ska gå vidare. Lite försök och fel eller att jaga genom de olika menyerna kommer vanligtvis att presentera lösningen, men denna förvirring tenderar att störa takten lite.

Lyckligtvis är dessa frågor få och långt ifrån och för det mesta spelar det rättvist. Det är till tross för spelet att vi inte vid något tillfälle kände oss att kasta våra händer dramatiskt och förklara att Tropico 6 var för förvirrande för att hålla ut. Det finns mycket att lära sig, och det finns mycket att hålla reda på, men när din regering kollapsar eller din ekonomi kraschar kunde vi oftare än inte se vad vi gjorde för att skicka allt ur kontroll.

Utanför de viktigaste uppdragen finns det ett sandlådeläge som gör att du kan välja bland en mängd olika ö-layouter och tänka på mängden resurser som är tillgängliga för dig, hur förlåtande ditt folk eller allierade kommer att vara och mer för att skapa en lekplats för dig att bygga din bästa Tropico. Utan uppsatta mål kan sandlådeläge vara mycket roligt beroende på hur mycket du tycker om stadsbyggare.

Det finns också ett online-flerspelarläge som gör att upp till fyra spelare kan ta kontroll över olika delar av en karta och sedan antingen hjälpa eller hindra varandra på väg att hävda seger. Värden ställer in reglerna för spelet när han ställer in, så vinningsvillkoren kan vara olika beroende på vad som valts. Sandbox-läge och online-multiplayer erbjuder mycket extra valuta för pengarna efter den redan tillfredsställande kampanjen, och de olika alternativen och ölayouterna gör att du kan undvika att två spel känns identiska.

Att kasta politiska motståndare i gulagen eller att döda visselblåsare är lite tungt, så det är kanske en lättnad att Tropico 6 har tungan i kinden för det mesta. När det gäller politisk satir är detta ganska tama saker, och humor är kanske mer förtjusande än egentligen roligt, men bristen på realism fungerar till spelets fördel. En underhållande funktion i spelet är möjligheten att stjäla kända landmärken från andra länder med pirater eller kommandot. Dessa kupor tar mycket tid i spelet, liksom några resurser, men när de är färdiga erbjuder de bonusar som vanligtvis är värda ansträngningen. Dessutom är det bara roligt att se Frihetsgudinnan plockas bredvid en tropisk kommunistisk ö.

Jag var inte säker på vad jag kunde förvänta mig när jag gick in i Tropico 6, men jag blev kär i det. Det är verkligen ett av de roligaste stadsbyggnadsspelen genom tiderna, och det har en utmärkt mängd polska, djup och satir som alla hjälper det att känna sig som en unik upplevelse. Det röriga gränssnittet är en nackdel, men det är knappast en som påverkar det totala spelet mycket.

I slutändan är Tropico 6 ett spel som alla fans av stadsbyggare kommer att njuta av, och jag rekommenderar starkt att kolla in det om du är en av dessa människor.

Tropico 6 – Recension
6.1 / 10 Recensent
Rating
Användare (0 röster) {{ reviewsOverall }} / 10
Vad folk säger ... Logga in för att betygsätta
Order by:

Be the first to leave a review.

Verifierad
/ 10
{{{ review.rating_title }}}
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

This review has no replies yet.

Avatar
Show more
Show more
{{ pageNumber+1 }}
Redaktör / Art director at | Website | + posts

Jag har alltid haft en passion för spel och eftersom jag hittade min passion för att skriva ville jag skriva om dem. Jag spelar nästan vad som helst om jag kan få tag på det. Jag har en ohälsosam besatthet med simulator spel men det hindrar mig inte från att spela andra spel 🙂