Ytterligare en simpromenad? Inte den här gången! Of Bird and Cage är en unik blandning av action-äventyrsspel och metalalbum, skapat av människor som tillbringade mer tid i band (som Guns N ’Roses) än bland utvecklare. Det är kul att höra. Men är det spelbart alls?

Videospelutvecklare älskar att uppfinna nya genrer. Eller kanske snarare att ge nya, sexiga namn till dem vi redan känner till. Vad sägs om en annan, föreslagen av en indiestudio, Capricia Productions: ”Ett metalalbum presenterat genom ett kort, berättelsedrivet spel.” Det är ett ordligt namn för en genre, eller hur? Och ganska meningslöst, sanningen berättas. Låt mig förklara: Of Bird and Cage är ett första person, action-äventyrsspel som drivs av musik.

Musiken

Vi måste förlåta utvecklarna den förvirrande beskrivningen, eftersom deras expertis är att skriva musik snarare än att utveckla videospel. När allt kommer omkring brukade de vara ett band som någon gång bestämde sig för att de ville skapa ett interaktivt album. Om du undrar är detta väldigt annorlunda än din typiska musik eller rytmspel. Du behöver inte matcha åtgärder till sångtempot. Musiken finns där för att ge sammanhang och skildra vad du ser på skärmen. Även konversationer genomförs genom texter.

Jag vill klargöra det: ljudspåret är det starkaste elementet som Of Bird and Cage har att erbjuda. Detta borde inte komma som en överraskning, eftersom Capricia Productions består av människor som tillbringade många, många år på att skriva och framföra musik. Vad sägs om Ron “Bumblefoot” Thal, huvudgitarrist för Guns N ’Roses i åtta år? Eller Ruud Jolie från Within Temptation och Kobra Paige från Kobra och Lotus? Oh ja, dessa människor vet en sak eller två om metall. Och du kan höra det på nästan varje sekund av de två timmar som behövs för att avsluta Of Bird and Cage.

Vad betyder det exakt att spelet ”drivs av musik”? Varje scen har specifik varaktighet, bestämd av sångens varaktighet, så du har alltid begränsad tid för att uppnå dina mål. Oavsett om du lyckas slutföra dessa uppgifter eller inte, berättelsen fortsätter på ett eller annat sätt. Ibland är det en adrenalinpumpande action-sekvens åtföljd av härlig heavy metal, andra gånger är det en lång scen i en större miljö där du utforskar och löser pussel i takt med fridfulla gitarrriff. Med varierande gameplay och musik som länkar alla dessa scener harmoniskt går handlingen smidigt och det är svårt att lämna spelet tills krediter rullar.

Denna kompakta komposition av musik och spel är dock lika intressant som den är bristfällig. För det första är majoriteten av spelmekaniken skräp, särskilt strid. Oavsett om det är skytte eller (mestadels) knytnävestrid, handlingssekvenserna är kaotiska och du måste ta itu med saker som dum AI eller trasiga hitboxar. Lyckligtvis har resultatet av en kamp i de flesta fall mindre effekt på historien (om någon) och det finns varken hälsostänger eller spel över skärmar. Du kan helt enkelt stå i hörnet och blockera alla attacker genom att hålla RMB tills scenen är klar. Eller inte.

Ett annat problem är förvirrande, ful design. Jag borde nog berömma den mycket interaktiva miljön, men när du snabbt tar slut på tiden är det sista du behöver ett mörkt rum fullt av värdelösa föremål där viktiga föremål är gömda bakom någon osynlig dörr som, när den äntligen befinner sig, vägrar att öppna på grund av klumpiga kontroller. Eller en brand som måste släckas, men det finns tydligen inga verktyg som gör att du kan göra det. Eller ett hinder som du borde kunna hoppa över lätt, men på något sätt saknade du en liten låda som bör användas först.

Tårar och ilska

På tal om tid som tar slut är scenerna vanligtvis så korta att du snabbt börjar röra dig med sprint och att stanna för att läsa några anteckningar visar sig vara ett slöseri med tid du bara inte har råd med (tack och lov, de är tillgängliga att läsa senare i menyn) . Det måste dock noteras att dessa brister inte kommer att vara av stor betydelse om du väljer att spela spelet mer än en gång (du kan också upprepa valda nivåer). Och det finns många anledningar att göra det: fyra ändar att se, 57 prestationer att låsa upp, dussintals samlarobjekt att hitta.

Slut, eller snarare hela berättelsen, är den del där Of Bird and Cage blir intressant igen. Berättelsen är en mörk, vriden återberättelse av Skönheten och odjuret, med Gitta, en förlorad flicka beroende av droger (huvudpersonen), och Bres, en våldsam man som lider av PTSD som bedriver ”Skönhet” av okända skäl (så småningom avslöjad för vara ganska överraskande). Deras störande, destruktiva relation spelar en viktig roll i handlingen, vilket leder till olika resultat. Trots alla brister i spelet blev jag fascinerad av berättelsen nog för att upprepa enstaka scener tills jag har låst upp alla slut. Och jag är inte säker på om det hjälper mig att sova bättre …

Spelet är bra på sitt ljud än spelad

Of Bird and Cage är verkligen ett intressant, anmärkningsvärt experiment. Men är det värt att spela? Ärligt talat kan jag inte ge ett direkt svar. Tack och lov kan du njuta av den bästa delen av detta projekt, nämligen soundtracket, utan att slutföra hela spelet. Den finns på Steam som en fristående produkt för bara 8 dollar (halva priset för hela paketet) och detta rekommenderar jag starkt. Betrakta det som en blandning av ett album och en ljudbok som berättar en dyster historia med det härliga ackompanjemanget av metal. Det kan lika gärna vara månadens största musikpremiär!

Omdömme

Det som får mig med Of Bird & Cage är att det känns som ett missat tillfälle. Det här är ett av de sällsynta tillfällen där jag känner mig bättre med ansträngningen för musiken än vad jag gör här. Som sagt, allt annat kring detta spel gör inte riktigt musiken rättvisa. Jag kan inte kalla det ett rytmspel, för det försöker inte vara ett.

Istället fungerar inte målet att göra dig till en aktiv deltagare i vad som motsvarar en utdragen och ojämn musikvideo. Mekaniskt sett är första personens spel dåligt genomtänkt och nästan överflödig för upplevelsen. Ansträngningen här var inte något jag ville driva genom flera genomspelningar för att bara se olika slut. Historien saknar inte bara djup, utan teman om substans/fysiskt missbruk används som ett stöd för att framhäva hur Gittas eländiga liv leder henne i förutsägbara riktningar och har gjorts till döds. Showens tydliga stjärna är det aktuella albumet. Det spikar definitivt det symfoniska metallmålet som utvecklarna gick efter och borde kunna klara sniffprovet för flera metalfans som är intresserade av den genren.

Men egentligen är Of Bird and Cage en riktigt svår försäljning. Det är inte bara den typ av spel som du kan avsluta på en eftermiddag, det är också den typen som inte lämnar mycket intryck på dig efter det. Medan den kan rulla på vägen gör den det för att hålla ihop saker med dragkedjor och en dröm. Det är den typ av heta röra där den bästa upplevelsen skulle vara att bara ge albumet en lyssning på Spotify, för allt annat gör det bara inte rättvisa.

Of Bird And Cage – Recension
6.6 / 10 Recensent
Rating
Användare (0 röster) {{ reviewsOverall }} / 10
Vad folk säger ... Logga in för att betygsätta
Order by:

Be the first to leave a review.

Verifierad
/ 10
{{{ review.rating_title }}}
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

This review has no replies yet.

Avatar
Show more
Show more
{{ pageNumber+1 }}
Redaktör / Art director at | Website | + posts

Jag har alltid haft en passion för spel och eftersom jag hittade min passion för att skriva ville jag skriva om dem. Jag spelar nästan vad som helst om jag kan få tag på det. Jag har en ohälsosam besatthet med simulator spel men det hindrar mig inte från att spela andra spel 🙂