En av de bästa sakerna med Mass Effect-serien är att alla som någonsin har spelat dem har sin egen unika historia att berätta.

Vad sägs om den där de var mycket förberedda för självmordsuppdraget i Mass Effect 2 och förlorade det mesta av sin grupp? Eller den personen som bestämde sig för att förälska Kaiden som FemShep? Mig? Bokstavligen ett par veckor innan Microsoft introducerade molnlagring gick min hårddisk kaput och jag tappade mitt bästa genomspelning av Mass Effect 2 där jag bara hade tappat Tali till den punkten. Som sådan har jag aldrig spelat Mass Effect 3 förut.

Men allt som förändras nu med lanseringen av Mass Effect Legendary Edition: en remaster som samlar en av spelets största sci-fi-trilogier i ett paket med en mängd förbättringar och uppdateringar. Vi vet redan att det här är fantastiska spel, men har arbetet som gjorts i remastern gjort dem rättvisa?

Mass Effect Legendary Edition markerar också lite av en korsning för Bioware själva. Efter den svaga mottagningen av både Mass Effect: Andromeda och Anthem – ingen av dem var dåliga spel, men bara inte upp till de standarder som fansen hade förväntat sig – Legendary Edition verkar ha släppts i ett försök att få fansen tillbaka. Tack och lov förbättrar de flesta tweaks i Legendary Edition bara dessa spel.

För alla som lever under en klippa som är lika stor som en planet har Mass Effect-trilogin representerat en höjdpunkt i spel sedan den första som släpptes exklusivt för Xbox 360 tillbaka 2007. 176 år framåt 2183 har mänskligheten snubblat Massreläer som möjliggör snabbare än lätt resa. Nu en del av det bredare samhället i yttre rymden blandar mänskligheten det med olika främmande raser medan hon försöker hitta sin nya plats i hierarkin. Som Commander Shepherd – spelbar som både en manlig och en kvinnlig – skickas du till planeten Eden Prime för att återhämta en forntida proteansk fyr. Det du ser istället är en medlem av Citadellrådets elitgrupp av agenter – känd som SPECTRE – aktiverar fyren och samarbetar med en fientlig AI-ras av varelser som kallas Geth. För att spåra denna usurper får Shepherd SPECTRE-status – blir den första människan som någonsin fått privilegiet – samtidigt som den försöker förhindra den förintelsevision du fick från fyren själv.

Detta är bara den grundläggande plotöversikten för det första spelet i trilogin, men spelen som ingår i Legendary Edition kan spelas i valfri ordning. Det finns fördelar med att börja med Mass Effect 2 i själva verket, som att det är bäst av de tre, men förvänta dig stora plot spoilers om du gör det. Du kommer också att sätta dig i en enorm nackdel när det kommer till det sista uppdraget i det tredje spelet om du inte börjar i början.

Legendary Edition samlar nästan allt från Mass Effect, Mass Effect 2 och Mass Effect 3 i samma paket. Spelen var alltid utformade för att spelas som en trilogi och den här omgjorda samlingen gör att de kan upplevas på det sättet i en mycket mer strömlinjeformad upplevelse. Inkluderat är också mycket av DLC: n och kan spelas vid mer lämpliga tider i själva berättelsen. Pinnacle Station från det första spelet saknas tyvärr på grund av komprometterad källkod, men eftersom det knappt innehöll några nya berättelser är det inte en massiv utelämning.

Det saknas dock multiplayer-läget från Mass Effect 3, som har större konsekvenser. Ursprungligen hade Mass Effect 3 ett system som heter Effective Military Strength, en poäng tilldelad hur förberedd du var för det sista uppdraget. Detta kan förbättras genom att spela multiplayer och förbättra din beredskapsklassificering. I Legendary Edition är dock allt detta helt enkelt knutet till hur mycket du ser och gör i hela trilogin.

Det är vad som inte ingår, men vad som ingår går utöver en typisk remaster. Uppenbarligen har det första spelet i serien gjort mest arbete, att det är nästan 15 år gammalt, men det finns också universella förbättringar i alla tre titlarna.

Förändringarna blir omedelbart uppenbara när du landar på Eden Prime. För det första kommer återkommande spelare att uppskatta förändringarna i striden; nätkorn är mycket mindre vilket resulterar i att skjutning är en mycket mindre procentbaserad affär, och Shepherd kan nu kompetent använda någon av de fyra vapentyperna oavsett vilken klass de är. Sedan, under huven, är mer fördelaktiga tweaks som vapen överhettas mycket mindre, nedkylning av krafter och medi-gel minskas avsevärt, mer balanserad vapenstatistik och en ökad lagergräns.

Nedkylning av vapen är inte ett problem i Mass Effect 2 och 3, vilket gör det övergripande stridssystemet mycket mer föredraget i dessa två än det första. Istället har dessa mer traditionell ammunition med klippstorlekar och omladdning. Förändringarna i det första spelet för det närmare det stridsystem som introducerades i ME 2 och det känns mycket bättre som ett resultat.

HUD har också förbättrats massivt, vilket ger dig bättre syn på dig och ditt partis sköldar och hälsa. Istället för att stoppa bort det i hörnet är det nu större och bättre presenterat längst ner på skärmen.

Shepherd kommer nu att gå in och ut ur omslaget automatiskt, till skillnad från att tidigare trycka på en specifik knapp. Det är inte felfritt i dess genomförande men är en förbättring. De kan också springa när som helst och var som helst, men bara under en mycket begränsad tid innan de behöver ta andan igen.

En av de viktigaste stickpunkterna från det ursprungliga spelet var Mako-fordonet. Älskade och avskydda i lika mått, detta har också fått mycket kärlek att få det i linje med hela samlingen. Det känns fortfarande janky, men det är lättare att hantera och behåller fortfarande sin unika charm.

Att köra det i lava resulterar inte heller i ett omedelbart död.

Ändringarna som introducerades i det nya och förbättrade originalet Mass Effect ändrar inte saker för mycket, vilket kan vara bra eller dåligt beroende på dina känslor av det första spelet. Det spelar fortfarande i stort sett detsamma; återkommande fans kommer att känna sig mycket hemma. Men om du inte var ett fan av originalet, även med de införda förbättringarna, kanske det inte finns tillräckligt med arbete i den här remastern för att svänga dig.

För all kärlek och arbete som gjorts i den här remastern har vissa saker inte fungerat lika bra, och det här är främst att göra med karaktärsmodeller. Miljöer har förbättrats i helvete, och införandet av ett fotoläge gör att du verkligen kan njuta av utsikten, men detsamma kan inte sägas för Shepherd, hans team och de olika mänskliga NPC: erna du möter.

På grund av de extra belysningselementen har många mänskliga NPC: er en mycket onaturlig glans. Anderson och Udina – båda karaktärerna i färg – kommer sämst ut från den här nya belysningen. Ibland i Citadellet har Udina en grå panna och ser ganska illa ut med all ärlighet. Visuals över hela linjen har förbättrats från modeller och texturer till shaders och effekter, men ibland kombinerar dessa uppdateringar en negativ ”förbättring”.

Ibland fungerar de dock absolut, och mer i det andra och tredje spelet. Dessa såg mycket bättre ut än den första titeln när de släpptes ursprungligen ändå, så förbättringarna är inte lika synliga som i den första Mass Effect, men de syns fortfarande.

Medan den här remastern är perfekt för nykomlingar som vill ge den här oändliga rymdoperatrilogin en chans, kommer återvändande fans också att hitta ett nytt liv i Mass Effect Legendary Edition på Xbox. Och detta börjar när du laddar upp spelet; det finns en ny launcher med en ny bit originalmusik, men efter att ha valt titeln som du vill spela är det som att glida på ditt favoritpar tofflor. Oavsett om det är den underskattade titelskärmen för den första Mass Effect, som sitter vid konsolen för Mass Effect 2 eller ser den förestående förstörelsen i Mass Effect 3, startar nostalgi så fort du laddar upp spelet.

Du kan också gå tillbaka till startprogrammet från någon av titlarnas huvudmenyer och ladda din senaste spara fil härifrån, allt utan att behöva navigera genom det enskilda spelets första skärm. Och en riktigt snygg funktion för de som inte har mycket utrymme betyder att du kan välja vilka spel du vill ha installerat eller inte från den här nya startmenyn.

Mycket sa ursprungligen angående varför Mass Effect Legendary Edition var en remaster och inte en remake, och ett av de främsta exemplen som ges var att övergången från att flytta bort från Unreal Engine 3 skulle ha tagit för mycket arbete. Låt inte detta förringa, eftersom det här är mycket mer än en vanlig remaster. Det finns tre utmärkta spel här som baslinje, med en hel del tweaks och förbättringar för att göra dem ännu bättre.

Om du inte har spelat Mass Effect tidigare, erbjuder Legendary Edition den perfekta möjligheten. Om du är veteran är du skyldig dig själv att spela igenom dem minst en gång till i denna samling.

Mass Effect Legendary Edition – Recension
8.2 / 10 Recensent
Rating
Användare (0 röster) {{ reviewsOverall }} / 10
Vad folk säger ... Logga in för att betygsätta
Order by:

Be the first to leave a review.

Verifierad
/ 10
{{{ review.rating_title }}}
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

This review has no replies yet.

Avatar
Show more
Show more
{{ pageNumber+1 }}
Redaktör / Art director at | Website | + posts

Jag har alltid haft en passion för spel och eftersom jag hittade min passion för att skriva ville jag skriva om dem. Jag spelar nästan vad som helst om jag kan få tag på det. Jag har en ohälsosam besatthet med simulator spel men det hindrar mig inte från att spela andra spel 🙂