VR Recensioner

Cave Digger - Recension

Postad av  torsdag, 09 augusti 2018

Cave Digger, namnet ensam gav mig en fundering på vad det var för något. Är det här en annan Minecraft-klon? Eller möjligen något nytt?

Jag blev både förvånad och glad att jag fick möjlighet att granska ett VR-spel som jag inte kände till. Ta ut din pickaxe och strålkastaren och låt oss dyka rätt i fräscha tillsammans!

Första erfarenhet

Cave Digger hade en liten installationsstorlek och installerades nästan direkt, vilket är bra för er med långsammare ISP-anslutningar. Vid den allra första lanseringen gjorde det några snabba konfigurationsändringar och laddades sedan omedelbart. Menyn är ren och gränssnittet enkelt och användarvänligt. Efter att ha laddat upp den första nivån utan lutning för vad jag var ute efter var jag nöjd med grafiken, eftersom de är enkla att springa bra men också tillräckligt komplexa med en anständig poleringsnivå för att imponera på mig.

Du börjar i ett litet utrymme, troligen 10 'x 10' om jag var tvungen att gissa. Mitt i "rummet" var en soptunna och väggarna gjordes av bar sten med galler över dem. När en nivå hade valts började en timer ticka bort! Jag grävde som en galning genom flera steniga stenblock och hittade några ädelstenar, jag lät dem träffa golvet och lämnade dem där, de staplade upp och timern rann ut. Jag fick sedan en poäng och en mur av poäng att jämföra mot. MÅLLIGT var min poäng väldigt dålig eftersom jag inte hade laddat något som sjönk under gruvdrift i soptunnan. Ladda om. Mina! Kasta i soptunnan! Poäng ökar ... Tjänade pengar !!! Nu tillbaka i huvudrummet kan jag se föremål till salu längs bakväggen, “STOR! Vad är dessa?". Verktyg för att göra det lättare att hitta och extrahera ädelstenar och andra föremål!

Det är Cookie Clicker, på VR-steroider! Överraskande kul! Liksom många andra roliga VR-spel hittills (Beat Saber, The Climb, Torn, Space Pirate Trainer, etc.) är Cave Digger en lätt titel att komma in i, med minimala regler och en trevlig inlärningskurva, men en krävande nivå av engagemang. för att komma upp på topplistan. Det finns ett anständigt urval av nivåer och svårigheten skalas bra. Jag täcker den betalda DLC “Riches” lite mer i detalj nedan, men vad du behöver veta är att den lägger till en mängd ytterligare verktyg och saker att göra.

Vad det inte är...

Minecraft! Det finns ingen byggnad eller utforskning, bara gruvdrift. I ett enda litet utrymme. Din körsträcka kan variera. Om den här typen av saker finns i ditt styrhus kan du bli hakad och finna att den suger upp hela tiden du har. Om inte, kan du spela i några minuter och gräva dig själv till närmaste utgång.

Riches DLC

En betald DLC för kostnaden för ett detaljhandelsspel är inget nytt. Förutsatt att mervärdet är värt investeringen kan jag inte klaga. Så då antar jag att frågan är, är Riches värt den extra kostnaden? Personligen tror jag det, så länge du gillar basspelets innehåll och vill ha mer.

Vad ingår:

• 6 nya slut
  • Ett verktygsbälte
  • 1 ny nivå: Lava
  • Många nya typer av rikedomar för den nyfikna grävaren.
  • Ett konkurrenskraftigt sätt att hitta den hårdaste arbetaren av dem alla.
  • 10 nivåer med konstant byte och alla tillgängliga verktyg.
  • En ledartavla vid Frontier saloon.
  • En Infinity Gantlet som du kan slå stenar med !!!

Det verkar som om utvecklaren också lägger till mini-gratis DLC eller innehållspaket i form av "säsongs" eller "Holiday tema" uppdateringar. Halloween-uppdateringen har just lagts till, och filtret det tillämpar är ganska trevligt.

Vad skulle jag betala? Priset på 19,99 € på detta är fantastiskt. Efter mina första 20 minuter i spelet tänkte jag ”detta är det?!”...det är det inte.

Jag är inte säker på vad det handlar om det här spelet. Det borde vara roligare, men det är det inte. Du är på gruvgrävning. Du kan använda din pickaxe, du kan använda dynamit, du kan använda ett skanningsverktyg, du kan använda en motorsåg, du kan använda en borr, etc. Du lägger sedan värdesakerna i mittlådan. Du kan röra dig i din rumskala eller teleportera. Du har en hiss som tar dig ner tre flygningar. Det verkar som om varje körning genereras slumpmässigt. Ditt mål är att få så mycket pengar som möjligt genom att få mest värdefulla saker. Med de kontanterna kan du köpa fler verktyg.

Jag tror att ett av problemen är att du aldrig har tillräckligt med händer för allt du ska göra. Du ska skanna, sedan sätta i en borr, sedan sätta i dynamiten och sedan tända dynamiten. Naturligtvis kräver det att du flyttar runt och lägger verktygen i krokarna. Allt på en timer. Hela mekanikern att behöva ta tag i ädelstenarna för att sätta dem i mitten är mer tråkigt än roligt, de borde förmodligen klippa ut den delen eller alternativt implementera den mer realistiskt.

Hela spelet känns dock mer som ett hektiskt arbete i slutet av dagen. Det verkar inte finnas en utmaning eller så mycket rolig faktor i de tillgängliga spelåtgärderna. Den här appen är dock gratis. Det fungerar som avsett. Jag kunde se att vissa människor hade kul med det här. Men efter 20 minuter vill jag inte spela det här längre. Det behöver bara något mer. Kanske om det var mindre på arkadesidan och mer på simsidan. Eller kanske borde det gå full fart framåt med arkadens sida. Det verkar vara i mitten och det är inte tillräckligt intressant för min smak.

Ivacy VPN 730x530