Microsoft SE

VR Recensioner

Skylight - Recension

Postad av  onsdag, 14 mars 2018

Utvecklaren E McNeill är synonym med att skapa virtual reality (VR) strategititlar för Samsung Gear VR, med tidigare projekt inklusive Darknet och Tactera.

Om du har spelat någon av dessa har du märkt ett avskalat designtema med blå och gula neonfärger. Inget av detta har förändrats för indieutvecklarnas senaste upplevelse Skylight, som utvidgar idéerna från dessa tidigare projekt till ett annat måste se titel.

Till skillnad från sina förfäder är Skylight en turbaserad strategiupplevelse som minskar massor av fluff som vanligtvis finns i denna typ av genre och ger dig ett enda mål, väljer ditt lag och förstör dina motståndare. Det finns inga sekundära mål eller extrafunktioner för att få fler poäng, förintelse av fienden är vad det handlar om.

Matcher är en-mot-en-rymdstrider, där du väljer ett urval av huvudfartyg, fregatter och mindre krigare. Beroende på vilket spelläge du väljer kommer du att kunna välja en viss del av varje klass, var och en utrustad med sina egna fördelar och nackdelar. Det är här du måste implementera den första delen av vilken strategi som helst, ska du gå till rent försvar med massor av rustning, massiv eldkraft men lägre hälsa eller blanda ihop dina skepp för lite av allt.

Skylight har tre spellägen tillgängliga, Campaign, Skirmish och Multiplayer. Det förstnämnda är det bästa stället att börja eftersom du snabbt lär dig vad fartyget gör vad, över tre svårighetsgrader. Den enklaste kampanjen kommer generellt att få dig att slåss med en större armada av fartyg än AI-motståndaren, så du borde inte ha för mycket svårt. Mellankampanjen kommer att matchas jämnt i antal, medan den svåraste kampanjen alltid kommer att hitta dig i en nackdel. AI verkar inte bli så mycket svårare i allmänhet, men förslitningskrig är definitivt okloka i de senare nivåerna. Skirmish å andra sidan låter dig sätta upp strider som du vill. Upp till en fast kvot (3 kapital, 12 standard) av fartyg kan du välja dina egna och dina motståndare, igen ett annat bra sätt att lära dig de finare poängen i spelet. Allt detta leder i huvudsak till Multiplayer, vilket är det renaste testet av dina färdigheter och vet hur. Du väljer ditt lag utan att kunna se dina motståndare och hoppas att du har valt klokt. Alla tre lägen kanske standard videospelpris, men för ett väsentligen gratis VR-videospel kan du lägga till många speltimmar.

Hela videospelet ligger på rymdskeppets däck och spelar ut som om du är en befälhavare som kontrollerar trupper på en gigantisk holografisk skärm. Att vara en Gear VR-titel kan du inte komma in i striderna, du är alltid på sidelinjen, men McNeill har tänkt på det här. Medan allt sker framför dig, sveper du upp / ner / vänster eller höger på pekplattan för att manövrera hela stridsfältet i nämnda riktning för att möjliggöra en bättre synpunkt. Det är ett fantastiskt litet tillskott som bara hjälper hela upplevelsen.

Går bara tillbaka till Skylight och är gratis. Du kan ladda ner det och börja spela utan att betala ett öre, vilket är bra, då krävs en betalning för att låsa upp all upplevelse. Denna idé att blanda ihop den mobila fri-att-spela-idén med VR innebär att du kan uppskatta den ansträngning som indieutvecklaren satsade på Skylight och sedan gräva djupare om du vill. Den lilla avgiften låser upp ytterligare fyra fartyg för totalt 12, samt 20 uppdrag - endast 10 är fritt tillgängliga.

Om du äger ett VR headset, och gillar strategititlar och vill ha något som är metodiskt och utmanande är Skylight definitivt värt en titt. E McNeill har återigen visat att han vet vad han gör när han gör ett mobilt VR-videospel. Det kanske inte finns i din ansiktshandling, men det behöver inte, eftersom Skylight har utformats perfekt med engagerande spel, knäppa bilder och timmar av underhållning.