Surface GO 2

VR Recensioner

Tactera - Recension

Postad av  onsdag, 07 mars 2018

När du tänker på Virtual Reality-spel är de flesta spel som kommer att tänka på skyttar. Racingspel är också mycket populära hos VR, men massor av andra genrer lämnas i mörkret.

En av dessa genrer är realtidsstrategi, vilket är mycket olyckligt eftersom det faktiskt kan vara den bästa möjliga genren för den nuvarande VR-tekniken. Tactera är ett VR-realtidsstrategispel där du ser ner på en virtuell bordsskiva där du kommer att leda och se dina enheter lyckas på slagfältet.

Virtual Reality har varit en banbrytande teknik som har förändrat spelindustrin, förhoppningsvis till det bättre. Ända sedan VR startade har vi sett många spel som kryddar saker och visar en alternativ titt på hur kul ett specifikt spel kan vara när det spelas fysiskt. Skjutare och tävlingsspel kommer båda till oss, och istället för att bara sakta slösa bort vårt liv i en stol rör sig vi nu fysiskt i världen. Vi är nära att träna. Men trots att VR för närvarande fortfarande är lite av en gimmick, har vi sett många intressanta spel som går på att skapa ett framgångsrikt VR-spel. Medan en virtuell chattruta med anime-karaktärer förmodligen fortfarande är det mest aktiva och populära VR-spelet, finns det massor av andra av oberoende utvecklare kvar i mörkret, i hopp om att se en gnista liv från denna lilla grupp spelare.

Tactera klarar sig bra med att implementera realtidsstrategimekanik i VR, men ändå hålla det enkelt så att alla kan njuta av denna super roliga genre. Tänk dig att stå över dessa gamla romerska krigsbrädor som generaler brukade ha i sina tält så att de strategiskt kunde tänka sig det bästa möjliga sättet att gå vidare till en strid. Istället för att leka med plastsoldater tar Tactera science fiction-vägen med helikoptrar, flygplan, stridsvagnar och barnvagnar. Medan spelet har en förenklad form så att alla får grunderna direkt, visar sig i praktiken Tactera vara mycket svårt men roligt.

Eftersom spelet fortfarande är väldigt nytt, och själva RTS-genren aldrig är superpopulär, är chansen att faktiskt spela mot någon online väldigt liten. På grund av detta gick jag främst med lägena Kampanj och Skirmish, men spelet är ganska rakt fram oavsett vilket spelläge du väljer. Kampanjen är ett roligt men ändå enkelt spelläge som kan hålla dig i timmar. Spelet är uppdelat i ett antal nät, delat mellan dig och den AI-kontrollerade spelaren. På varje rutnät kan du ha ett antal enheter närvarande, och varje runda måste du gå framåt en rutplats för att sakta gå framåt med dina nya enheter. För att attackera ett rutnät måste du flytta över enheter från rutnätet bredvid det, och genom detta kan du långsamt gå framåt till din fiendes territorium. Eftersom din motståndare gör exakt samma sak rensas inte bara styrelsen bara några få varv.

Det är ett ständigt katt- och musspel som försöker sakta gå framåt och tänka ut din motståndare. Även om detta är en mycket rolig och rakt framåt-kampanj, har den inte mycket djup. När du attackerar ett fiendens nät och bestämmer dig för att faktiskt leda striden, bestämmer mängden enheter som flyttas över till nätet hur många baser som är tillgängliga i början av spelet. Du kan välja upp till tre specifika enheter för att slåss med dig, varje enhet med sin egen specialitet i mark- eller luftattacker, så du måste verkligen leka med de alternativ du har. Och när du använder en enhet i strid kommer den också att låsa in den i några omgångar och kan inte användas i andra slagsmål under hela den tiden.

Spelet börjar med flera baser på bordsskivan, allt från bara en handfull baser till upp till cirka tio. Beroende på vilka enheter som flyttas in i rutnätet kommer du att få en bas per enhet som skickas i strid, och beroende på de faktiska enheterna du också tar med i striden, kommer du att få baser för att dessa långsamt ska gå framåt. Eftersom du också kan ta torn med dig i strid, kan dessa baser också bara vara kanoner som skjuter långt ifrån eller ge dig luftstöd. Målet är helt enkelt att besegra fiendens baser och du vinner striden om rutnätet. Varje bas har en viss mängd hälsa och en nedkylningstimer som aktiveras varje gång byggnaden används. Vare sig det gäller att leka i nya enheter eller skjuta luftstöd någonstans på kartan, kommer byggnaden att svalna och kan inte användas igen förrän den är över.

När spelet kommer igång börjar du helt enkelt med en liten våg av enheter, och beroende på vilken typ av enheter du skickar måste du också tänka på ditt tillvägagångssätt. Eftersom det först börjar som ett lopp för att få så många ”neutrala” baser som vann till din sida, måste du också komma ihåg vad fienden gör och hur striderna ger dig en fördel. När spelet tar fart i takt blir striderna större, och beroende på antalet enheter avgörs det vanligtvis i en sista strid. Spelet kommer snabbt att snöboll till förmån för den som vann den större kampen, vilket gör detta till mycket stark och livskraftig taktik på ett mindre bräde när du börjar med fler enheter än din motståndare.

Tactera är ett väldigt enkelt spel som är väldigt roligt men får dig att lusta efter mer. Real Time Strategy-genren visar sig vara en extremt rolig kombination kombinerad med Virtual Reality, men tyvärr har det hittills varit få spel som har gjort det bra. Även om Tactera är ett roligt spel, saknar spelet mycket djup och efter bara några timmars spel börjar du se varför spelet inte är så populärt som det kunde vara. Grunden är definitivt där och trevlig, och alla kan bara hoppa direkt in, det får dig att undra om spelet faktiskt är värt prislappen. För vissa människor kan 12,49 € vara mycket pengar, och även om det definitivt är kul i några timmar, kommer du att be om mer när du har rensat ett kampanjspel. Tactera i sin nuvarande form kan inte erbjuda dig det.