Star Wars The Mandalorian The Child Geeki Tiki Muglets 728 x 90

VR Recensioner

Operation Warcade VR - Recension

Postad av  onsdag, 04 oktober 2017

Jag känner att virtual reality-spel blir lite dåliga rap för att vara "förenklade" eller "grunda". De är inte alltid så.

När det görs rätt kan ett VR-spel ta en vanlig upplevelse och förvandla det till ett uppslukande äventyr, höja dess styrkor och minska svagheterna. När det görs fel uppträder det som cyniskt - nästan lat - och löper risken att känna sig tacklad, vilket aldrig riktigt motiverar sin egen existens.

Operation Warcade försöker göra båda, men flörtar ibland lite med den senare.

Funktionen i detta spelet är enkel: Du sätter på dig headsetet och du är i en arkad där Operation Warcade är det enda alternativet före dig. Du tar tag i pistolen som är monterad på arkadskåpet och inom några sekunder skjuter du upp generiska fiender i en klassisk sidoscrollande arkad ljusgevärsspelare.

Det finns två spellägen som representeras av två intilliggande skåp, ett för standard Arcade-läge (där du bara pekar och skjuter när skärmen rullar) och ett för Immersion-läge. Arkadläget är ganska bra eftersom det inte riktigt gör mycket med VR-inställningen, så du kommer sannolikt att tillbringa större delen av din tid i Immersion-läge. I det här läget skjuter du fortfarande ansiktslösa soldater när skärmen kryper åt höger, men varje nivå (varav det finns sex med sex uppdrag vardera) har tre nedsänkningspunkter att skjuta. När du väl är aktiverad kommer du in på nivån på nära håll i första person när du styr fordon, flyger flygplan, kastar stridsknivar, skjuter bågar och pilar och pumpar vanligtvis bara dårar fulla av bly.

Som saker som detta brukar vara, är några av dessa lägen mycket roligare än andra. Att skjuta explosiva pilar genom att efterlikna den verkliga åtgärden med Move-kontrollerna är jättekul, men att slåss mot de nästan omöjliga helikopterkontrollerna och stå på huven på en bil medan man avfyrar världens långsammaste och minst exakta hagelgevär är inte det. Fördjupningspunkterna är en välkommen distraktion från huvudspelet, men jag hoppade över några av dem när jag kunde.

Jag tror att huvudproblemet med spelet är att det egentligen bara är en pistolskytt med några tackade VR-funktioner. Under sido-rullningsuppdragen kan du titta lite runt, men skärmen rullar bara när du står och skjuter fiender som springer ut i sikte. I nedsänkningspunkterna får du ett bredare utbud att titta runt och sikta ner på dina sevärdheter men du är fortfarande antingen helt stillastående eller rör dig obekvämt i fordon eller flygplan. Virtuell verklighet lägger verkligen inte mycket till spelet.

Det är inte att säga att det inte är kul; det är tanklöst och grunt, men gör ett tillräckligt bra jobb med att sälja konceptet att spela en old-school shooter i en virtuell arkad. Det enkla spelet är roligt nog och beroendeframkallande på den primära nivån där även om du frånvaro bara skjuter vågor av oskydda fiender, tycker du att det är medfödande. Eftersom varje uppdrag har sidmål som du måste slutföra för att låsa upp fler nivåer och förmåner, gör utvecklingen åtminstone ett anständigt jobb med att ge dig några fler distraktioner från att peka och skjuta.

Operation Warcade är inte ett väldigt innovativt spel, men det är kul nog om du bara letar efter en mycket grundläggande arkadskytt. Förvänta dig inte en definitiv VR-upplevelse av den.

Toynk Toys WandaVision Scarlett Witch Wanda and Vision Enamel Pin Set