Star Wars Jedi: Fallen Order

0
--Annons--

PC (testad version)

Det finns lite i Star Wars Jedi: Fallen Order som faktiskt känns nytt. Det senaste spelet från Titanfall och Apex Legends-studion Respawn, Fallen Order är ett action-äventyrsspel som är något av en mash-blandning av dess samtida, som blandar in delar av Tomb Raider, Breath of the Wild, Uncharted, God of War och mer, innan du snedar samman sammansättningen med ett fint lager av Star Wars-mytologi. Resultatet är inte banbrytande, men det kommer att vara en lättnad för Star Wars fans. Fallen Order behöver inte vara bra: det räcker att veta att detta är ett solid Star Wars-spel som verkligen får dig att känna dig som en Jedi. Det har till och med en liten söt droid.

Fallen Order äger rum efter händelserna av Revenge of the Sith, då alla Jedi har rensats från galaxen på kommando av kejsaren Palpatine. Du spelar som Cal, en Jedi Padawan som lyckades undkomma kejsardömet och lever nu ett lugnt, ensamt liv som en skrotare, stängd av styrkan. Naturligtvis tar det inte lång tid tills han tvingas överge det livet och dras tillbaka till den oändliga kampen mellan de ljusa och mörka sidorna. Han samarbetar med några motståndsmedlemmar för en ambitiös plan: att avslöja en dold lista över styrkekänsliga barn och återuppbygga Jedi-beställningen.

Med tanke på kronologin för Star Wars-tidslinjen vet vi naturligtvis att Cal i slutändan inte kan lyckas. Men det gör inte uppdraget mindre intressant, till stor del beroende på karaktärerna. Cal är en generisk ledning, men resten av skådespelaren är utmärkt, från den skrämmande andra syster som jakter Jedi Cere, en före detta Jedi med ett tvivelaktigt förflutet, till BD-1, Cals bedårande droidkompis. Fallen Order är också en dröm för nördar av star wars, med massor av forntida historia att gå i djupet om du är intresserad. (Mycket av detta är valfritt, begravd i en kodx i huvudmenyn.)

Som ett spel passar Fallen Order tätt in i action / äventyrsnisch. Du kommer att spendera samma tid på att göra båda. Striden är, som du skulle föreställa dig, en blandning av ljusdueller och tvångsmakter. Inledningsvis är det nästan tråkigt, eftersom du kan göra lite mer än att svänga ditt lasersvärd runt. Men långsamt låser du upp nya förmågor som verkligen öppnar kampen. Förmågor som lätt att blockera blasterbultar och kasta stormtroopers från klippor hjälper till att höja din fantasin att du är en Jedi. Det finns till och med en bra berättelse om varför du inte har dessa krafter från början, eftersom Cal är en utövad Padawan-inlärning som han går.

Förutom krafterna är det som är trevligt med striden dess mångfald. Du gör inte bara en sak. Det finns strider med jättevarelser, trupper av stormtroopers och anspända, en-mot-en strider med skickliga krigare. Det finns också en handfull stora, imponerande set-bitar som tänker Uncharted; en av öppningsscenerna innebär att rymma ett tåg som är under attack. Och när du tar ner ett högväxt främmande monster, kommer Cal att ta ner det – och kanske skära några lemmar av – i en konserverad animation som påminner om den senaste God of War.

Utanför striden finns det ett stort fokus på utforskning. I Fallen Order reser du till en handfull planeter, alltid på jakt efter nästa mystiska artefakt eller skvaller för att hjälpa dig hitta den listan. Varje värld är strukturerad som en nivå från Metroid, en serie sammankopplade områden med massor av låsta dörrar och dolda områden som bara kan nås när du har den nödvändiga färdigheten. Du kan till exempel se en knäckt vägg, men du kan faktiskt inte slå ner den förrän Cal kommer ihåg hur man gör en Force-push. Det här är områden som du är tänkt att gå tillbaka till flera gånger och söka efter nya vägar.

En av världarna som du kommer att spendera mycket tid på är hemvärlden av en utrotad art som kallas Zeffo. Här hittar du forntida gravar som rymmer alla slags användbara hemligheter. Att utforska dessa gravar är som en blandning av helgedomen från The Legend of Zelda: Breath of the Wild, och, ja, gravarna från Tomb Raider. De är större än Zeldas helgedomar, men de har en liknande känsla och testar i allmänhet din förmåga att använda en nyupptäckt färdighet med massor av fysikbaserade pussel.

Det finns också en handfull överflödiga element som ändå bidrar till atmosfären. Du kan till exempel samla in delar för att anpassa din lightsaber; detta förändrar inte hur det fungerar, det ser bara coolt ut. Du kan också samla frön för att växa i ett terrarium på ditt skepp, och ta på dig Cal med ett nytt Jedi-sjal eller göra om BD-1’s målarjobb.

För det mesta för Fallen Order samman dessa idéer som kastas från andra spel till en välgjord helhet. Jag skulle inte kalla någon aspekt av spelet fantastiskt i sin egen rätt, men varje element är tillräckligt bra, och ännu viktigare: allt passar samman på ett sätt som är både sammanhängande och meningsfullt för ett Star Wars-spel. BD-1 är ett bra exempel på detta, eftersom det berör nästan alla delar av upplevelsen. Det är en karaktär med en nyckelplats i historien, men det är också en smart bit av speldesign; droid skannar viktiga objekt åt dig, ger tips under pusselsekvenser och fungerar som något av en co-op-partner, låser upp dörrar och hackar till datorterminaler. Det kan till och med hjälpa i striden genom att åsidosätta fiendens droider. Min favoritdel 🙂

Det finns en knapp bara för att checka in på den lilla botten för att se om det går bra.

Det finns några synliga sömmar där dessa olika koncept passar ihop, framför allt test-och-fel-plattformsekvenser och frustrerande mörka bilder, särskilt i gravarna, som kan göra det enkelt att missa viktiga punkter som ett rep som hänger från taket som är nödvändigt för fly. Jag är inte heller ett fan av sparnings systemet, där du kan meditera vid specifika punkter för att spara dina framsteg och om du är villig att få alla fiender att åter spawna, men den uppdatera också din hälsa.

Men med tanke på läget i Star Wars-spel under det senaste decenniet eller så, är ett bra-men-inte-fantastiskt enspelares äventyr något av ett mirakel. Dom saker som jag nämnde kan vara frustrerande, men de är också värda att tänka på med tanke på hur mycket Fallen Order får allt rätt: den intensiva och öppna ljusstridskampen, de smarta pussel, den komplicerade nivån design, ett universum som bara droppar av historia och intriger.

Det här är vad jag vill ha från ett Star Wars-spel – och Fallen Order ger mig precis tillräckligt för att göra mig nöjd länge.

Star Wars Jedi: Fallen Order är nu tillgänglig på Xbox One, PS4 och PC.

6.5