Sea of Thieves

15 visningar
0

Före den förestående Steam-utgivningen, tyckte jag att det var dags att titta på Sea of Thieves hur det är idag, det goda – och det dåliga. Så låt oss höja våra segel, höja ankaret och ta en resa genom det som har blivit ett exempel på “Live Service” gjort rätt – och för bra mått, låt oss se hur många nautiska puns jag kan pressa in här.

Tales of Legend

När Sea of Thieves tillkännagavs på E3 2015 så blev jag intresserad av spelet. Jag har alltid haft alla visst länktan efter frihet i spel, bara mitt skepp och mina klockor och det öppna havet. Jag har också en enorm förkärlek för Sällsynta, och idén om ett samarbetsvilligt piratäventyrspel där jag kunde bilda en besättning, kommendera ett skepp och vandra över havet med vänner var lockande.

Att ta sig till den vackert in sålda världen för första gången kan vara ständigt hisnande – solens skönhet när den ligger på ett blått hav, det underbara ljudspåret som fångar upp och höjer både ögonblickens äventyr och de lugna. Creaks och stönar av ditt skepp när det smider sin väg genom vågorna är uppslukande och otroligt bra gjort. Det finns också stillestånd mellan dessa ögonblick – att hantera ditt skepp, justera seglen för att fånga vinden, navigera våldsamma stormar, lappa hål i ditt skrov och bala vatten när du och din besättning arbetar tillsammans för att segla är en glädje, och det är verkligen en av höjdpunkterna i Sea of Thieves. Här, och särskilt med vänner, stiger spelet för besättningar som sätter sig definierade roller.

Ett piratliv

Sea of Thieves är ett online-äventyrsspel online (eller kort sagt SWAG). Det är dock viktigt att göra denna åtskillnad – detta är inte en MMO. Medan din karaktär och nivåer, som de är i spelet, är ihållande, är världen inte. Varje gång du laddar in får du ett nytt fartyg som du snabbt kan anpassa som du vill. Du kan välja mellan tre typer av fartyg, den lilla men fina slingan med val av antingen solo- eller tvåspelare. Den snabba, men enda dekorerade Brigantine (eller Briggy som den är kärleksfull känd) för 3 spelare, och sist men inte minst, den imponerande och formidabla Galleon. Maximal eldkraft och det snabbaste fartyget med vinden, men långsamt att manövrera. Allt du har hittat, som förvaringslådor eller resurser under din senaste session kommer inte med dig.

Varje session börjar ungefär samma – du och din besättning kommer att starta vid en slumpmässig utpost någonstans i världen av Sea of Thieves – dessa utposter är viktiga, eftersom det är först där du kan fullfölja en första sak- samla kanonkulor, trä och frukt från de olika tunnorna som finns på varje ö för att göra det möjligt för dig att driva dig genom alla äventyr du tar dig in på. Det är också där alla de viktigaste uppdragsgivarna finns i spelvärlden, och där du kan återvända till kontanter i det mesta av det loot du samlar in.

Varje utpost är fylld med butiker och byggnader bemannade av NPC’s som antingen säljer kosmetiska föremål för din pirat, eller de representerar de viktigaste guilderna eller fraktionerna som du kan köpa ett äventyr. Gold Hoarders, ger “X markerar platsen” och “Riddle” kartor som tar dig till olika öar för att gräva upp skatt. Order of Skulls ger Bounty Quests, som ger dig och din besättning jakt på skelettkaptener av olika slag och styrkor. I stället ber Merchant Alliance att besättningarna samla resurser – oftast djur, oavsett om det är ormar, kycklingar eller grisar – eller kanske krut. De kan också tillhandahålla leveransuppdrag, uppdragsbesättningar att bära föremål av värde som Rom eller tyg från en destination till en annan.

Målet med varje fraktion är att höja ditt rykte – nå nivå 50 i varje fraktion och du kan bli en Pirate Legend – vid den tidpunkten kan du komma åt legenderna gömställe – tillgänglig från alla tavern på alla utposter – och få legendariska resor – detta låter dig rangordna din Athena-nivå och är några av de mer värdefulla uppdragen i spelet.

Men vid lanseringen var det allt som fans att göra faktiskt från ett uppdragsperspektiv. Det är viktigt att notera att spelet är utformat på ett sådant sätt att dessa uppdrag och den byte du kan få inte verkligen finns för mycket utan att tillhandahålla en ram för aktivitet för att gå ut i den delade världen. Som sådan kritiserades spelet med rätta för en allvarlig brist på engagerande innehåll, men det har gått två år, och det är säkert att Rare har mer än rättat ut fartyget, och det är mycket mer som händer där ute nu.

En lång resa

När man tittar tillbaka på Sea of Thieves vid lanseringen jämfört med nu är skillnaden verkligen anmärkningsvärd. Rare har lagt till en bokstavlig armada av nya saker att göra, med fiske, gigantiska megalodoner, ett nytt vulkanområde som heter ‘The Devil’s Roar’, AI Skeleton ship. Det finns också dimma, eld, framväxande loot, nya handelsföretag som Hunter’s Call, husdjur, matlagning, allianser, roddbåtar, harpuner, seaposts, nya brösttyper, piratgranater, Förtrollande kanonbollar, chainshot och mer . Varje uppdatering har varit gratis, och det är bara nyligen som spelet har lagt till en verklig butik du kan spendera riktiga pengar i – men återigen, det är allt kosmetiskt och har ingen inverkan på din pirats förmågor utöver att de ska se coola ut.

Detta är en av de första sakerna du behöver förstå om Sea of Thieves – progression, som den är, betyder inte att din pirat blir starkare eller snabbare eller har tillgång till mer dödliga vapen när du investerar tid i spelet. Istället är progression platt – när du rankas med de olika fraktionerna kan du få bättre resor, du kan få mer coola “grejer” – men du är på samma nivå som du var när du började. Uppsidan av detta tillvägagångssätt är att vem som helst kan börja spela spel när som helst, och de kan vara lika kapabla som någon som har spelat sedan lanseringen – utanför erfarenhet och kunskap, som är rättvis, räknas mycket. Nackdelen är naturligtvis att detta strider mot mycket av det vi har förväntat oss av spel i allmänhet, och du kanske personligen missar rusan med att “planera upp” som andra spel vanligtvis ger.

Spel-slingan är ganska enkel – köp ett uppdrag från en av fraktionerna, lägg den på ditt kaptenbord i ditt skepp, rösta bland din besättning om ni ska göra den, gå ut och samla in lootet. Nu kan du välja att lämna in allt på en utpost så snart uppdraget är klart, men du kan rösta på en annan uppdrag direkt, och varje besättningsmedlem kan utföra upp till tre vanliga uppdrag. Som du kan föreställa dig kan du komma till slutet av alla de med ganska mycket loot i ditt fartyg, och varje skattepost måste kassas in på Outpost eller fraktion manuellt.

En av de senaste tilläggen till spelvärlden är Emissary Voyages – istället för att bara göra en normal resa kan du välja att höja en Emissary-flagga, som fäster sig på baksidan av fartyget, och varje flagga kan fungera på vägen upp till en högsta nivå 5. Varje handling du utför som vidarebefordrar den fraktion som du har valt att anpassa förtjänar ditt rykte. Gå till nivå 5 så fungerar det faktiskt som en multiplikator för din byte och rykte när du betalar in det. Men varnas, du kan se hur många andra utsändare som är ute på vågorna, och det nyaste företaget – The Reapers Bones – existerar rent så att andra spelare kan sjunka dig, ta din byte och stjäla din flagga – ju högre flagg nivån, desto större är deras belöning och desto större är risken för dig som besättning. Om du träffar Nivå 5 med någon flagga, kan alla skäliga jägare där ute omedelbart se din plats på deras skeppskarta, och kan skära en snabb väg mot dig för guld och ära.

Detta är trots allt en delad värld, och det är detta element som samtidigt är spelens största styrka, och dessutom den största svagheten. Varje fartyg du ser där ute, varje silhuett av segel genom din spyglas i horisonten är en annan besättning, ute på sitt eget äventyr, och det är när du möter andra besättningar att saker blir riktigt intressanta.

Blodiga pirater!

Du förstår, detta är inte bara ett kooperativt piratäventyr – det är också ett motsatt. Visst kan du möta en besättning, de kan vara jolly, vänliga pirater, de kanske till och med vill lyfta en alliansflagg och dela fördelarna med varje besättnings äventyr och plundra – men de kan också spionera på allt du har i ditt skepp och vara pirater, beslutar att ta det för sig själva. Och det är i dessa ögonblick – dessa möten – som spelet verkligen utmärker sig och blir något verkligt unikt.

Nautisk strid från fartyg till fartyg i detta spel är fantastisk. Besättningarna måste arbeta tillsammans och hantera sitt skepp för att ta hand om sina segel, reparera skrovet, hjulet, masten eller din kapten samt bemanna kanonen och få bättre skott eller vinkel på sina motståndare. Och verkligen går allt här – på riktigt sällsynt sätt, om du tror att du kan göra skottet, varför inte klättra i kanonen själv och be en besättningsmedlem att skjuta dig på din motståndares däck så att du triumferande kan släppa deras ankare och orsaka allt slags panik? Om du lyckas sjunka ett fiendefartyg, kommer all loot de bär stiga upp till ytan av vattnet, medan de njuter av ett besök på Ferry of the Damned. Döden är inte en straff som sådan, och om du kan komma till en besättningsman i tid, kan de återupplivas med begränsad hälsa. När fienden har sänkts, måste du gå snabbt för att samla in alla deras hårt förtjänta byte, eftersom du kan vara säker på att besättningen kommer att vara på väg tillbaka så snabbt som de kan. Vanligtvis, eftersom de nu inte har något att förlora, kommer de att vara mycket mer aggressiva. Och om spelet bestämmer sig för att leka en Kraken, Skeleton Galleon eller Megalodon mittkamp, ​​kan det helt ändra banans gång.

Tyvärr, medan strid mellan fartyg och fartyg är en polerad, spänd och ibland rolig tid, lämnar spelare mot spelare – eller pirat mot pirat i det här fallet mycket att önska. Till fots strid är klumpigt, med svärdstrider som känns som att du slår mot block, med lite taktisk manövrering involverad. Vapenspelet är rudimentärt, där varje pirat har tillgång till antingen en pistol, en blunderbuss eller Sea of Thieves-versionen av en skyttskyttegevär, “Eye of Reach”. Kampen i allmänhet är, trots ett antal anpassningar under de senaste två åren, fortfarande endast service – i bästa fall. Överväldigande är detta den största problem som jag har med Sea of Thieves. På PC, där 60 FPS är en given, kan jag leva med det, men skulle du spela på 30FPS på konsolen, kan det ofta kännas som att du kämpar mot kontrollerna lika mycket som andra pirater.

Rare har ofta sagt att Sea of Thieves främst handlar om “Spelare som berättar historier tillsammans” och den övergripande upplevelsen som kommer från att vara Shared-World, och jag kan bara hålla med. Praktiskt taget varje session jag har spelat, det finns alltid något som händer som bränner sig in i mitt minne som en höjdpunkt, som återkallas eller pratas om länge efter att det hände. Spelet levererar verkligen galna oväntade möten och stunder i spader, och kan förvandla det som kan ha varit en ganska avslappnad upplevelse till en timmes lång strid över vågorna. Men det är inte bara spelardrivna framväxande berättelser som driver spelet, det finns en stor berättelse att engagera sig också här.

Berätta en berättelse eller två

En av de största kompletteringarna Sea of Thieves har haft under de senaste två åren var introduktionen av Tall Tales, vars första grupp med titeln ‘Shores of Gold’. Vid lanseringen uttryckte spelarna med rätta sin besvikelse över att ha en så frodig och vacker värld att spela i, men ingen riktig historia eller lore att njuta av vid sidan av den. Rare, ett år senare med den ambitiösa “Jubileumsuppdateringen” besvarade dessa röster med en av de mest unika och roligaste bitarna med berättelseinnehåll jag har spelat på flera år.

Tall Tales är sakkunnigt utformade minikampanjer, som kan spelas i ordning eller upprepade gånger, och erbjuder fantastiska svängande action från skopbelastningen. Förråd, kärlek, mysterium – det är som att spela genom ditt eget “Goonies” -äventyr. Och faktiskt, eftersom detta är ett Shared-World-spel, även om din besättning kan vara fokuserad på vad Tall Tale du har valt – kommer du inte att vara ensam där ute. Under min första spelsession av dessa förföljdes min besättning obevekligt av en annan spelare-bemannad Galleon ivriga att se oss till havets botten – på ett sätt de, för det ena ögonblicket i tiden, där vår egen oförutsägbara skurk , som ständigt försöker hindra oss varje steg på vägen. Om du är ny i Sea of Thieves, det allra första du bör göra när du har lärt dig repen är att rekrytera en besättning av vänner och ta dessa utmaningar.

Jungfruresa

Men om du är ny i Sea of Thieves, är det förståeligt ett stort och komplext spel, som har varit levande i över två år, med ett mylder av verktyg och system till ditt förfogande. Naturligtvis kan detta vara något skrämmande, men tack och lov har Rare skapat en snygg tutorial som heter Maiden Voyage – detta introducerar dig fackmässigt till världen och de viktigaste spelmekanikerna i din egen ensamma session innan du tar till havet och tar på dig spelet helt.

Den här lilla ön introducerar en karaktär som du borde hoppas se senare när du fortskrider, ger en fin bit av backstory och ger dig en glimt av några av de saker du kommer att möta där ute. Det ger dig också din första smak av guld, så att du kan lysa upp din pirats bild bara lite.

Guld är den valuta du spelar in i spelet och som du kan köpa kosmetika från de olika butikerna på utposten. Varje bit byte du lämnar in ger dig alltid guld, och de vackrare kosmetika kostar naturligtvis mer. Men det är inte den enda tillgängliga valutan – det finns också dubloons, som är mer begränsade och kan användas för att köpa speciella resor från Bilge Rats, som ger mer av en mängd olika äventyr över Sea of Thieves jämfört med de vanliga handelsföretagen. Det finns också forntida mynt – även om dessa kan hittas i spelvärlden, som bärs av ett forntida snyggt skelett som spelar lite vild musik, de är otroligt sällsynta – Forntida mynt är i grunden riktiga pengar, och du kan köpa och spendera detta på Pirate Emporium, sällsynta enda mikro-transaktion butik i spelet. Det är här du kan köpa premiumkosmetikartiklar – från unika skeppsskinn, emotes och kläder för din pirat och till och med ett husdjur – vare sig det är en papegoja, apa eller katt att kalla ditt eget.

Pirat VS Pirat

Det viktigaste äventyrsspelet är brödet och smöret från Sea of Thieves, och din upplevelse kan vara annorlunda från session till session, men om det är blod, krutt och härlighet du är ute efter kommer du förmodligen att kolla in The Arena – det är här att Sea of Thieves-spelslingan destilleras ner i paniska 15 minuters lotter av nautiska strider. 5 fartyg, 5 besättningar, en kista. Det kan bli ganska intensivt, och det räknas också som en annan fraktion – Sea Dogs – med vilken du kan arbeta dig upp i rykte på din resa för att bli Pirate Legend.

Medan jag förstår varför Arena existerar, kommer huvuddragningen för mig alltid att vara de framväxande berättelserna och upplevelserna från huvudäventyreläget, och jag är fortfarande grinig att Sea of Thieves inte har provat sig i en fullfjädrad strid Royale ‘med flera Galleons som alla kämpar för att vara det sista fartyget. Det känns som en missad möjlighet.

Mina Tankar om de fördömda

Förutom alla framväxande saker som händer Sea of Thieves, och resesystemet som driver spelarens rörelse och äventyr, har spelet också några raidliknande system uppåt ärmarna – det är antingen Forts eller Skeleton Ship Battles, markerade som sådana av jätte- skal- eller skeppsformade moln på himlen. Några av de bästa loot finns här, så naturligtvis är det alltid eftertraktat och de är vanligtvis alltid värda att kämpa för. För att slutföra fortet måste besättningarna helt enkelt slåss mot fiender och sedan döda en sista “bossen”.

De bästa belöningarna kan erhållas från Fort of the Damned, en plats mitt på kartan som kräver ett antal objekt som måste samlas in för att utlösa det. När den har utlösts går ett grått skalmoln med glödande röda ögon upp, så se upp, alla andra besättningar på servern kan se det olycksbådande molnet också och kan komma när som helst. Konstant vaksamhet krävs. Detta är fallet för alla fästningar och strider – du vet aldrig vem som kan dyka upp just när du har slutfört det och stjäl nyckeln till valvet och allt ditt hårda arbete och tid tillsammans med det.

Tidskrävande

Det är värt att lyfta fram att Sea of Thieves tar en betydande tidsinvestering. Detta är inte ett spel som du kan “hoppa på” för en snabb session – enligt min erfarenhet finns det inget sådant. Det är delvis därför jag tror att Arena finns i det format som den gör – för att låta spelare som vill ha ett snabb runda av Sea of Thieves “bästa bitar” göra det med vetskapen att det är ett definitivt slut på sessionen, och att de kan välja att göra något annat.

Spelets huvudäventyreläge tillåter inte det, och eftersom bokstavligen allt kan hända, kan dina planer för en snabb session snabbt slängas ut ur hålen. Jag har hittat mig avsätta ett bra 3-4 timmars minimum för en ordentlig session med vänner, så det är viktigt att ha detta i åtanke om du funderar på att börja spela spelet.

Legend Till Myt

Om det finns en borttagning från min tid med Sea of Thieves under de senaste två åren, är det att det har varit ett nöje att se det utvecklas. Jag har varit där i några fantastiska ögonblick, från att först starta med en annan besättning för att ta på sig en legendarisk megalodon, till kämpar obevekliga fiender i en strävan att samla in varje skatt som jag kunde hitta. Jag har upplevt segerns seger, bitterheten i att förlora allt när mina fartyg sjunker under vågorna. Jag har haft de tystare stunderna med vänner som bara pratade om livet. Jag har genomfört fantastiska uppdrag, löst unika och ofta sinnesriktade gåtor och har haft glädje av gemenskap och kamratskap. Jag har blivit utbränd och inte spelat under längre perioder, men det var ingen rädsla för att missa något. Mitt skepp och min besättning var alltid där, redo att återuppta där vi slutade.

Sea of Thieves är inte för alla. Trots allt var inte heller en pirats liv. Men om du har tid, vännerna och hjärtat att ta på det, kan det belöna dig inte bara med skatt och härlighet, utan med minnen som kommer att stanna hos dig, länge efter att din Pirate Legend har bleknat till myten.

8.0

8.0
  • Underbara, rika bilder