Rescue HQ – The Tycoon

17 visningar
0

Vet du exakt vilken sirene som hör till vilken typ av 911 nödfordon när du hör en som går runt i ditt område? I så fall kanske Rescue HQ – The Tycoon kan vara något för dig. Vet du inte? Nåväl, då heller inga bekymmer. Rescue HQ är här för att fånga din uppmärksamhet och eventuellt behålla den ändå. Så ta dina vapen, med-kits och brandsläckare, för att du kommer att behöva alla för att klarar spelet.

Spelet

Du, vem du än är, uppmanas av borgmästaren att, ja, göra vinst. Den skuggiga mannen som är hög på makten verkar ha några mycket mörka sidor och uttrycker ofta av misstag sina önskemål som att bränna ner alla i staden istället för att rädda dem. Ändå han hanterar dig att bygga en brandkår och så kommer du att göra det. Därefter ges flera andra händelser och uppdrag till dig, som att få liv till en polisstyrka för att så småningom skydda ett vittne eller att göra dig redo för en festival som säkert kommer att öka hälsoriskerna som fragmenterade ben. Men förutom att borgmästaren talar med dig ibland är detta ett av spelen som skapar en berättelse i ditt sinne genom att du själv gör, bygger och ordnar saker som du vill.

Grafiken som Rescue HQ tar fram är enkel och effektiv genom att göra dem så. Det finns redan tillräckligt när du växer ditt imperium av först svar-enheter, så grundläggande utseende är välkomna. De flesta av dem är bara enkla modeller som tydligt visar vad som är vad. Ett skrivbord, en dator, en soffa är bara det, om än presenterat på ett mycket förenklat sätt. De anställda är ansiktslösa voxelbaserade (3D-kuber som i Minecraft) rörliga karaktärer, och det finns några bra belysnings- och skuggplaceringar på gång. Som sagt är det enkelt men ändå effektivt.

Ljudet är utvecklat lika smart som grafiken. Omgiven av många människor i en stor byggnad med mycket på gång, speciellt med bilar som innehåller sirener och allt, förväntar du dig mycket oönskat ljud. Rescue HQ – Tycoon verkar med avsikt välja de ljud som inte gör allt för kaotiskt, främst genom att inte ge några saker ljud alls. För att göra det ännu bättre, i bakgrunden serverar den ständigt en smidig sena kvällsjazz för att representera ljuden från en aktiv stad, men ändå få spelet att vara coolt och avslappnat samtidigt.

Rescue HQ – Tycoon förlitar sig på hur de flesta tycoon-spel och simulatorer presenterar sig, nämligen genom att låta dig bygga upp något och hantera den skapelsen. I det här management-spelet är emellertid det mesta inte så komplicerat som i de andra spelen. Du har en byggnadssektion som låter dig bygga ett rum i den storlek du önskar för varje uppsättning saker du behöver. Så om du vill köpa köksutrustning eller toaletter, gör du först ett rum som bara är användbart för dessa apparater. På ett sätt är det skapat lika enkelt som ett spel som The Sims. En proff är att den är tillgänglig för de flesta åldrar. En nackdel är att det kan börja känna sig repetitivt och tråkigt eftersom det inte finns så mycket att göra som i de flesta tycon-simulatorer.

Spelet låter dig välja en kampanjnivå, vilket ger dig en förutbestämd svårighet och mängd utrymme ordnat på ett visst sätt. Det är upp till dig att göra det bästa av det. Det första du måste veta när du börjar spela är att nivån tar evigt att slutföra. Det senare är inte ett problem eftersom du bara kan spara och ladda spel däremellan som du vill, men en mer tydlig installation av uppnåeliga mål eller saker att göra skulle vara trevligt. Ibland känns det som att en utmaning saknas eller att något allvarligt händer runt ditt huvudkontor. Ditt huvudmål är mestadels att förhindra att gå i konkurs, men spelet känner inte att det kommer att låta dig snart.

Du börjar med en brandkår och bygger några lastbilar, bygger några duschar, anställer mer personal och så vidare. Efter det kommer du snabbt att göra samma sak för en polisstation och en medicinsk avdelning. Olika brandrapporter börjar komma in som du måste svara på på rätt sätt. Varje rapport har en rekommenderad mängd personal och verktyg för att säkerställa framgång. Det är upp till dig att bestämma vilken och hur mycket du ska skicka till varje rapporterad plats. Till exempel kommer en brandstiftare som tänder en byggnad i brand kräver att du skickar poliser och brandmän (och uppenbarligen kvinnor), en medkit och luftburkar. För att leverera dessa saker måste du ha en påfyllningsstation för konserverad luft bland annat. För att låsa upp sådana saker måste du spendera rykte, något du tjänar genom att fylla i fall som att släcka bränder. Det bestäms genom att vänta på det.

När du bestämmer vad du ska skicka ut i ett ärende avgör det dina chanser att lyckas. Du kanske behöver en extra polis och skicka tre istället för de rekommenderade fyra. Men tillsammans med det medföljande redskapet kan chansen att lyckas fortfarande vara cirka 90 eller 95 procent, vilket ger dig en fri man för andra viktiga jobb som att bearbeta kvarhållna brottslingar eller reparera begagnade redskap. Under spelet får du flera evenemang att förbereda dig på, till exempel en grillsäsong som du måste respektera genom att förbereda brandmästaren, men det är fortfarande aldrig riktigt svårt att få de flesta saker på plats. Och även då är chanserna att lyckas med en del saknade redskap fortfarande ganska höga. Vid vilken tidpunkt är du, precis som med rykte resursen, typ av att vänta på att tiden går. Det är därför kortare, mer utmanande kampanjmål också skulle vara trevliga

Rescue HQ – The Tycoon är ett mycket tillgängligt och trevligt spel som har några roliga och beroendeframkallande tider som väntar på dig. Men jämfört med andra tycoons och som ett fristående spel saknar det lite utmaning och ibland några logiska handlingspunkter under kampanjen. Det ger dig viss frihet att bygga och hantera dina skapelser, men samtidigt måste du vänta på fall och resurser, vilket gör spelet lite tråkigt ibland.

7.5

7.5
  • väl tillgängligt för flera åldrar med beroendeframkallande spel