Crossroads Inn

Postad av  Kenta onsdag, 01 juli 2020

I medeltiden serverades pub och värdshus funktionen av alla former av sociala medier och underhållning som rullades på ett bekvämt läge.

De var platser att umgås med vänner, inleda romantiska möten, skvallra, diskutera om politik, sova, äta och lyssna på musik, tack vare en resande minstrel eller två som tjänade som ett medeltida barband som spelade den senaste låten.

Det låter som allt var bra tills du försöker köra en av de jävla saker. Att vara gästgivare är hårt arbete. Du måste hantera allt från att bygga och utöka din ödmjuka lilla krog till att beställa mat, öl och vin, till att anställa icke-inkompetenta medarbetare till att hålla dina gäster matade, underhållna och glada. Det är ansträngande, och Crossroads Inn gör sitt bästa för att föreslå att att vara gästgivare innebar att vara en mästare som förhandlare, dekoratör och bokhållare, bland andra otaliga färdigheter. Tyvärr, som en fallit flambe, kanske Crossroads Inn hade rusats ut ur ugnen och inte fått avsluta matlagningen.

Kampanjens berättelse låter som en hissplan för en Adam Sandler-film: du ärver ett värdshus från din farbror och måste snabbt göra det redo för ett stort, viktigt bröllop. Värdshuset har sett bättre dagar, så du måste grana det upp och hyra sladdande servrar. Kanske måste du ljuga, fuska eller stjäla lite för att få leveranser från banditer eller återförsäljare, och krigande politiska fraktioner från de tre närliggande kungariket kämpar för gynnar. Så småningom, vem vet, kan du bli kung! Hilaritet följer, eller hur? Tyvärr nej. Crossroads Inn är ett sim/management/builder-spel litet som Dungeon Keeper, eftersom målet inte är att utöka ditt värdshus till en franchise av medeltida motell utan att helt enkelt växa, förbättra och ekonomiskt underhålla en tavern. Du kan bara fokusera på detta i sandlådan eller spela igenom kampanjen, som är mer berättelsebaserad och innehåller en hel del karaktärinteraktioner och uppdrag när du försöker stiga upp till tronen via gästgivarens något förkrossade och runda väg.

Kampanjens tidiga timmar fungerar som en tutorial men det är snart uppenbart att det finns massor av saker som inte är väl förklarade, så var beredd på förvirring och lite skrapa över både UI och mekanik som uppenbarligen bara utvecklarna bryr sig om att veta. För att få saker att växa och växa måste du använda några RPG-liknande drag i konversation, som skräck, visdom eller bedrag. Det är inte riktigt klart om något av detta uppgår till mycket, eftersom framgång beror på tärningsrullar och en viss grad av randomisering. Kampanjen utvidgar sim / management-aspekten av Crossroads Inn ganska mycket och det finns många familjens intriger och politiska machinationer att utnyttja eller undvika när du spelar igenom historien.

Om en riktig tavern hade lika många buggar som Crossroads Inn, skulle den omedelbart skodda av hälsoavdelningen. Från uppdrag som inte registreras som färdigställda till att bygga verktyg som helt enkelt inte fungerar, från anställda som fastnar i landskap till oberäknelig sökväg, detta är ett spel som antyder behovet av en allvarlig insektsutrotning. Visuellt syftar Crossroads Inn på en trevlig och desinficerad, inte alltför grimmig version av medelåldern med en dämpad men färgglad palett och tillräckligt med detaljer för att inte vara alltför förenklade, inte till skillnad från en bankett från medeltiden på din lokala temarestaurang. Ljudspåret är skonsamt, oskyldigt och lite repetitivt.

Crossroads Inn kanske inte är den första medeltida simmen (den ära går förmodligen till 2011-talet The Sims Medieval) och det finns ganska många slottbyggare där ute också, men som en snävt fokuserad genren blandning av byggare och sim, Crossroads Inn sticker ut några specifikt territorium. Huruvida spelet når sin potential att äga den lilla nisch beror på om utvecklarna kan krossa de många buggar som plågar spelet och försämrar upplevelsen av att spela det.