Guts and Glory

Postad av  Kenta torsdag, 09 juli 2020

Guts and Glory klassificeras på Steam som ett “racing” -spel men det är mer som en hinderbana.

Välj din racer och försök att inte dö. Vid ett tillfälle spelade jag som en kärleksfull far med hans småbarn som satt på sätet på baksidan av sin cykel och en kanon sköt det fattiga barnet rent av. En annan gång var jag en familj som körde genom en parkeringsplats när jag plötsligt sprängdes till en bit av en landmine. Ännu en anekdot härifrån är när jag spelade som en man som skapade en jetstol genom att fästa en propantank på baksidan och jag träffade himmelbarriären och kom rakt ner för att få en prestation. Var och en av dessa scenarier fick ett upprorande skratt från min publik. Detta är ett av dessa sällsynta spel som är lika roligt att titta på som att spela. Det är härligt, det är hemskt, det är helt i dålig smak, och jag kunde inte vara lyckligare.

Spelet

Det finns många berättelser involverade i spåren som ingår i spelet. En involverar en far och en son som förbereder sin stad för det årliga Guts and Glory Race. En annan inbegriper Earl the Redneck och hans galna upptäckter när han visar de rika snobbarna på kullen lite lokal färg. Det finns också Larry raketforskaren som uppfann sin raketstol medan han var hög på LSD. Eller kanske du föredrar Yang-familjen när de åker på semester till en nöjespark som gör att Itchy och Scratchy mark ser ut som kiddie-åkarna på King’s Island. Den enda berättelsen du får är i laddningsskärmarna mellan nivåerna, men det här är ett spel du spelar för spelets vansinnighet, inte berättelserna i historien.

Som jag sa tidigare, detta är mer en hinderbana eller ett tidsspel snarare än ett racingspel. Det finns flera karaktärer tillgängliga, som alla har sin egen unika känsla och spelstil. Du kan göra John och Jimmy, som är långsammare men mycket mer relatabla. Du kan göra Yang-familjen, som är en familjebil som kan göra något galen Tokyo-drift, eller så kan du göra Larry som flyger i en hemgjord raketstol. Var och en har sin egen unika känsla och stil som lämpar sig för att korsa ett hemskt landskap av korsbågar, kanoner och landminor. Det är dock inte bara punkt A till punkt B, du måste gå igenom flera kontrollpunkter på vägen för att försöka få den snabbaste tiden. En av de saker jag gillar mest med det här spelet är det faktum att vid “spara” checkpoints sparar det din tid och du svarar vid den punkten om du dör tills du har slutat nivån. Det ger detta normalt hårda och oförlåtande spel precis den lilla biten av att ge som hjälper dig att känna att du gör framsteg även om du upprepade gånger är impalerad, skivad till band och blåst till strimlor.

Nu, och detta är viktigt, se till att spela detta på en kontroll eftersom tangentbordet och musstödet är riktigt dåligt. Hälften av de viktiga kontrollerna är inte ens mappade till knappar och det är bara en smärta att hantera.

Välj Bana

Var och en av scenerna och banorna i detta spel är unik och specialiserad mot en specifik racer, även om de gör boende för andra karaktärer om du har problem med den den var avsedd för. Nu är det inte att säga att de är lättare eller svårare med andra racerare, de är bara olika utmaningar som kanske passar bättre för din skicklighet. Jag älskar de olika känslorna som varje steg har. Familjen Yang har långa vägsträckor eftersom det är en vägresa. John och Jimmy har ett gäng intrikata hinder och exakt manövrering. Larry måste hantera en massiv stadsbild för att testa sina flygförmågor. Varje etapp i varje ger en unik och typiskt lustig utmaning och även om de är svåra kan du inte bli arg i ett spel där du kan vinna även om det bara är din demonterade bröstben som passerar mållinjen.

Det finns också en nivåredigerare så naturligtvis har community några ganska intressanta nivåer. Överraskande nog var ingen av de jag spelade omöjlig, tillräckligt svår för att ge en underhållande och grafisk utmaning. Inget av det Mario Maker bullcrap där du behöver få allt rätt inom en ram eller förlora allt. Alla jag gjorde varierade från något svårt till extremt svårt, men ingenting för rasande. Community gillar uppenbarligen spelet och vill utmana andra spelare.

Inte tillräckligt med förödelse för dig? En av de stora dragningarna av Guts and Glory är skaparen i spelet, vilket jag måste säga är väldigt intuitivt. Det känns nästan som Sim City men istället för en blomstrande metropol bygger du en mordkurs full av faror. Du bygger från terrängen upp och du kan göra det så enkelt eller så till synes ouppnåeligt som du vill. Jag tänkte lite på det och fann bara att jag inte har någon gåva för nivådesign, men jag såg några väldigt kreativa kurser som gjordes i den här redaktören.

Grafik och Ljud

Grafiken är tillräckligt realistisk för att göra detta koncept konstigt genomförbart och därför mer oroande. Ja, det är det udda felet som gör det så att din cyklist rider sidosadel på något sätt, men alla mänskliga proportioner är realistiska och det gör det mer oroande lustigt när du förvandlas till en mänsklig stiftkudde av armbågtorn. Nivåerna “berättelse” är bra med att bygga en matchande estetik oavsett om du är på ett appalachian berg eller i en temapark. Allt ser ut som vad som skulle vara en normal nivå i ett mer generiskt spel som sedan är undergrävt av blodbadet.

Musiken är på samma sätt som grafiken genom att den hjälper till att undergräva vad som normalt skulle ha varit en normal nivå med otänkbart våld. Min favorit var nivåerna med John och Jimmy, musiken lät som denna idylliska förortsmusik och sedan plötsligt var det ett litet barn på en cykel som blev hemskt blandad.

Spelet verkar dödligt på alla fronter för att verka godnatt trots att du kan spränga en liten flicka med landminor, vilket är exakt vad som gör att humorn fungerar. Det ser inte ut eller låter som något så hemskt men ändå här är vi, och spelet är desto bättre för det.

Slutsats

Vissa tekniska problem åt sidan, detta är ett roligt om tunn spel. Ja, det är i grunden ett mordfest som inte kommer att tilltala allas humor, men det tilltalar verkligen min.

Det är inte något du kommer att spela i timmar och timmar i rad, men det är något roligt att slå på med vänner för att se hur du fruktansvärt mördar en lycklig familj.

De skämt som jag och mina vänner gjorde när jag spelade det här spelet är i grund och botten vad som gjorde det för mig, men jag kunde se det gå snabbare tunt om jag skulle spela det ensam under en längre tid.

Om du är en sjuk som jag, är detta definitivt ett spel att titta på. Det kanske inte är en hardcore-upplevelse, men det räcker säkert för att jag ska skymma från vad som finns kvar av mina trassliga lemmar över det.

FÖRDELAR
  • Horrendous och rolig blodbad
  • Alla karaktärer är olika att spela