The Last of Us Part 2

Postad av  onsdag, 01 juli 2020

Under en lång sträcka mitt i ”The Last of Us Part 2” kändes det som Naughty Dog, studion som skapade serien, hade hittat sin rytm.

Historien börjar verkligen röra sig, karaktärinteraktionerna fungerar riktigt bra, och den helt onödiga hantverksmekaniken slutar känna sig så påträngande. I ett par timmar trodde jag att det kanske var en av de sällsynta tider då en uppföljare till ett älskat spel faktiskt är en meningsfull förbättring jämfört med föregångaren.

Men den känslan varade inte. Strax efter att jag började ha alla de positiva tankarna om spelet vänd som var så ineffektiv ur ett berättande perspektiv och så irriterande ur ett spelperspektiv att jag inte längre ville spela det. Och det är historien om min erfarenhet med "The Last of Us Part 2."

Det är mer eller mindre omöjligt att sälja dig vad min fråga var utan att dela spoilers eller gå in på andra detaljer som Sony bad kritiker att inte diskutera innan spelet är ute. Men vet att detta är ett spel som helt enkelt vägrar vara vad det borde vara. Vad det så desperat vill vara. Den reser över sina egna fötter vid varje tillfälle.

"The Last of Us Part 2", som du utan tvekan är medveten om, är uppföljningen till 2013-originalet som sattes mitt i en zombie-apokalyps där zombierna är människor infekterade med en hjärndödande svamp och medelålders Joel måste skydda en tonårig tjej, Ellie under en resa över hela landet. Anledningen till den resan: Ellie är immun mot zombieplagen, och vissa människor hoppas kunna utveckla ett botemedel eller vaccin från hennes blod. Men det visade sig att det förfarande som krävs för att utveckla ett medicinskt försvar skulle döda Ellie. Så Joel återvände Ellie och dödade så många fortfarande levande människor på väg ut.

Denna uppföljare plockas upp fem år senare, med Joel och Ellie som bor i en enklav i Jackson, Wyoming. Vissa människor från staden dyker upp, orsakar en mycket dramatisk rörelse, och dom flyttar till Seattle, där våra hjältar snubblar in i ett krig mellan ett par enorma lokala fraktioner.

“The Last of Us” hyllades av många tillbaka 2013 som ett landmärke för videospel som berättande. Jag tar upp det något - det var för mycket av ett videospel för att vara en berättande tungvikt för alla som inte är en spelare. Joel och Ellie tvingade karaktärer att bygga historien runt, men själva berättelsen är ganska vanliga saker levererade på ett ganska standard sätt.

"The Last of Us Part 2" är inte annorlunda i det avseendet. Karaktärerna är bra, och berättelsen är bra. Jag har tittat på nio säsonger av "The Walking Dead" vid denna tidpunkt, okej, och det här spelet känns egentligen bara som det kunde ha varit en annan säsong av den showen. Det här är inte en berättelse som verkligen ens försöker skilja sig från den zombiehistoriska mallen som vi är så vana vid.

"Egentligen är de verkliga monsterna människor" är ett skämt som jag har gjort otaliga tider under de senaste sju åren eftersom det är en trope som författare i fiktionmedier fortsätter att utnyttja om och om igen. "The Last of Us Part 2" kanske är toppen av klischen och går så hårt på den så länge att jag trodde att jag tappade tanken.

Detta spel är redan extra långt efter en titel som denna, och mycket längre än något av Naughty Dogs "Uncharted" -spel eller de första "Last of Us." Det i sig är ett problem, eftersom berättelsen inte är tät nog för att stödja den längden. Men ännu värre är det att det bara är så länge det är för regissör Neil Druckmann och co. levererade den mest ansträngande "faktiskt, de verkliga monstren är människor" som jag någonsin har upplevt. Varje aspekt av denna meningslösa långa berättelse är byggd runt den.

Ytterligare stoppning av längden är hantverksmekaniken - vart du än går, tillbringar du några ögonblick med att skura ut rummet för saker du kan använda för att göra medicinsatser eller molotovcocktails eller vad som helst, för om du inte gör det ska du ha en extra svår tid att komma igenom dina möten med onda. Och även när du befinner dig i en del av berättelsen där det finns en tidskrävning, måste du fortsätta göra det, för att skrapa hantverksingredienser är lika mycket av ett kärnelement som snyggt knivande zombier är.

Det är en dålig sak, men det är den typen jag hänvisade till ovan när jag sa att det första spelet var för mycket av ett videospel för att fungera så bra som en berättelse. Videospelssakerna i "The Last of Us Part 2" kommer i vägen för berättelserna. Detta har varit en fråga i decennier för detta medium, och Naughty Dog har inte gjort något för att ta itu med den grundläggande bristen här.

Med berättelsen vägrar också att komma ur sitt eget sätt tack vare sin besatthet av de vanligaste zombie tropes, kan jag inte låta bli att dra slutsatsen att "The Last of Us Part 2" är en sämre upplevelse än det ursprungliga spelet i varje sätt som verkligen betyder för mig. Visst, de strykade ut lite av spelet för att göra det till en jämnare upplevelse, men det börjar inte ens kompensera för dess stora misstag.

Så, "The Last of Us Part 2" ger en solid upplevelse av stealth/action. Det har karaktärer jag gillar och bryr mig om. Och det ser riktigt, riktigt trevligt ut. Men massor av spel har en solid spelupplevelse och bra karaktärer och fin grafik.

“The Last of Us Part 2” ska vara mer än så. Och det är det inte.

FÖRDELAR
  • Nyanserade, minnesvärda karaktärer