True Pheromones

Farmer’s Dynasty

Postad av  torsdag, 25 juni 2020

Farmer’s Dynasty släpptes i slutet av 2017, men det debuterade i Steam november 2019.

Toplitz Productions både utvecklade och publicerade detta spel med UMEO Studios som också bidrog till utvecklingen. Du kan antagligen omedelbart gissa vad du är i för med titeln: Farmer’s Dynasty. Det har ett klassiskt lantbrukssimuleringsspel, men den utmärkta funktionen är att de också har försökt blanda in delar av livssimulering och rollspel. Hur håller alla dessa element upp?

Fixa farfars Farm

Farmer’s Dynasty släpper dig på din farfars nedgånda gård med en ung man som heter Oliver. Och innan du får några idéer-nej. Nej, Oliver kan inte romantiseras. Lyssnade du inte på min låt? Du är en rak vit hane, gillar det eller inte. Det här är hans dynasti, inte din! Sluta döma honom. Du är bara med på traktorturen.

Din gård kommer att behöva mycket arbete innan du kan komma till de goda sakerna. Det finns skivor som ska bytas ut, rost som ska rakas från metallbjälkar, och du har inte en enda legitim jordbruksutrustning som tenderar till den här förbannade jorden.

Lantbruksutrustning i Överflöd

Lyckligtvis har du nyfikna grannar runt omkring dig som har bitar av rostig jordbruksutrustning du kan ha i utbyte mot hårt arbete. Det är en bra introduktion till vad varje utrustning gör, och ett sleazy sätt för din granne att bli av med skräp de inte vill ha. Åh, och de kommer att gilla dig mer och ge dig pengar om du gör deras bud. Titta bara på det gröna smiley-ansiktet ovanför hennes huvud. Clara är helt klart kär i mig, tillbaka från Tony. Jag antar att Tony är hennes partner. Han är där hela tiden men röstspel, animationer och allmän dialog saknar lite och skickar blandade signaler.

Spikpistol oänligt med ammo

Tillbaka på din gård kan du fortsätta arbeta med att fixa din helt egen plats, komplett med 70-talets blommiga tapeter. Huvudpersonen måste observeras för någon slags eldritchmagi som de andra inte är, eftersom hans spikpistol aldrig får slut på spikar och han har ett oändligt utbud av skivor och plåt för att fixa några problem.

Frun fixar goda sötsaker

Om du börjar bli hungrig finns det ett bra utbud av äpplen runt omkring dig i din ödmjuka äppelodling, eller så kan du laga lite mat på sortimentet när du hittat fler ingredienser. Eller så kan du få en hustru. En fru kommer att göra mer fylliga måltider för din tomma bondens mage och kunna ge dig en arvtagare för den här karga ödemarken. För det är tydligt att det är alla fruar som är bra för.

Det känns ärligt bara som att du har en anställning gratis. Du kan anställa andra inom spelet för att ta hand om olika fältuppgifter för dig, men efter några dialoger med en kvinna och gifta dig med henne har du en som ständigt lagar mat och ger dig näring utan mycket input.

Inte så myket rollspel

Jag vet att det vanliga skämtet här är att säga att det är så att giftermål faktiskt är, men det är det inte. Förhållandena inom det här spelet känns bara så, så grunt och som jag odlar för robotar. NPC-rörelserna rör sig till och med som robotar med ryckiga 90-graders armrörelser, och deras röster låter som om de kommer att lära mig mina jordbruks-ABC, oavsett om jag gillar det eller inte. Famer’s Dynasty är tänkt att vara centralt fokuserad på den här huvudsakliga bonden, men den suger helt ut alla känslor och empati ur dess karaktärinteraktion.

Ett av de huvudsakliga försvar som jag har sett på Steam-forumen för bristen på val när det gäller din bondens kön eller till och med deras makas kön, är att medan Farmer’s Dynasty är ett simuleringsspel, spelar du det i princip från den punkten av en faktisk karaktär som inte prenumererar på dessa inställningar. Och ärligt talat, det är helt fint och motiverat. Jag får det – det är karaktären.

Det som inte är okej är att använda det som en ursäkt för dåligt skrivande och interaktioner i allmänhet. Det finns inget om historien eller dess karaktärer som får mig att komma tillbaka för att spela spelet. Det känns som ett halvbakt försök att förse spelaren med lite interaktion eftersom de syftade till att sätta in den här sociala aspekten av spelet som känns som att du bara slappade några bönor på en bränd rostat bröd. Det smakar inte bra och det känns inte riktigt.

Farmer’s Dynasty skulle ha varit ett ganska solidt lantbrukssimuleringsspel om det bara stannade där. Medan jag applåderar utvecklarna för att försöka introducera lite liv i spelet med ett socialt system, efter min mening, så slutade det faktiskt att de arbetade mot dem. Karaktäranimationerna och rösterna är robotiska och det förändras väldigt lite dialog under spelets gång. Medan det repetitiva spelet att plöja dina fält och reparera utrustning kan visa sig vara terapeutiskt för vissa, kom det bara som tråkigt för mig. Det var inget i sig fel med basmekaniken för en simulering, utom de magiska verktygen, men det var inte heller något med dem som stod ut som särskilt bra för mig.

Slutbetyg

För ett lantbrukssimuleringsspel, Farmer’s Dynasty, är det inte helt hemskt, men det är inte heller underbart. Eftersom utvecklarna ville inkludera både livssimulering och rollspelelement och gjorde dem till en viktig del av spelet måste jag ta hänsyn till det när jag försöker förstå vad de ville uppnå med det här spelet och hur det hjälper eller hindrar det. Om de var ute efter att skapa ett vanligt simuleringsspel för jordbruk, ja, det är anständigt. Tråkigt, men anständigt. Men rollspel och livssimulering fungerade bara inte alls för mig. Jag hade mycket föredragit att de bara kastar hela det sociala systemet och lägger mer liv i saker du kan köpa, polera animationerna och fokusera mer på anpassning för din gård. Det är ett trevligt litet spel att koppla av med om du bara vill fokusera huvudsakligen på de repetitiva uppgifterna som följer med att vara bonde.

FÖRDELAR
  • Anständiga jordbruksmekaniker
  • Trevlig grafik