Evil Genius 2: World Domination - Recension

Postad av  tisdag, 20 april 2021

Evil Genius 2: World Domination lovar att sätta spelare i rollen som en superskurk när du försöker ta över världen. Att se dina galna drömmar få liv kan dock vara en allvarlig utmaning.

Det första Evil Genius-spelet lanserades hela 2004. I grund och botten var det här spelet som Dungeon Keeper men med några kritiska skillnader, förflyttade inställningen från fantasy till sci-fi och ersatte din demoniska underlord med en superskurk som skulle vara perfekt hemma i James Bond-filmerna på 60- och 70-talet.

Evil Genius 2 lovar att återuppliva formeln och förbättra den och jag hoppades på en bra tid efter att ha checkat ut de första timmarna av spelet. Huruvida det verkligen levererar eller inte är dock en annan sak.

bild

Ditt Onda imperium i Evil Genius 2

Din resa i Evil Genius 2 börjar med att en helikopter landar på en avlägsen ö. Ditt val av fyra genier kliver ut ur helikoptern, beredd att vara herre över hans eller hennes nya hemliga bas. Du har lite kontanter och några lojala underhuggare - dessa ödmjuka början kan så småningom utvecklas till ett fullfjädrat imperium av ont om du spelar dina kort rätt.

Evil Genius 2, i sin kärna, fokuserar på att bygga din bas, utveckla din teknik och utveckla historien genom en serie uppdrag. Nästan hela din inkomst kommer från "Scheman" som körs på en världskarta. Berättelsedrivna uppdrag åt sidan, du försöker få in så mycket pengar som möjligt för att utöka din bas och framsteg i teknologiträdet utan att få för mycket "Heat" och väcka misstankar.

Det är en tillräckligt enkel formel och det ser ut som att det fungerar bra vid första anblicken. Spelet är ganska bra i början också. När du går framåt börjar dock sprickorna att dyka upp.

Hur är A.I. i spelet?

Det första stora problemet med Evil Genius 2 är med A.I. Oavsett om det är minions eller spelarstyrda karaktärer, kommer du att hitta dig själv som suckar i frustration oftare än inte.

Här är ett exempel: en av de tidiga forskningerna du kan låsa upp är en "Advanced Guard Post." Beskrivningen av denna artikel säger att en Muscle minion - i huvudsak de stora, nötiga vakterna som en superskurk aldrig verkar ta slut på - kommer att stationera sig vid detta inlägg. Det misslyckas i praktiken: Jag hade fyra avancerade vaktposter och långt över 40 muskelundervisare, men inläggen övergavs för det mesta.

Minions är sällan där du behöver dem. Det är acceptabelt att du inte kan kontrollera dem i ett dungeon management-spel, men flera andra spel i genren har fått en bättre balans genom att låta spelaren skapa regler för beteende eller ställa särskilda uppgifter till en högre prioritet. Evil Genius 2 saknar verkligen sådana alternativ, och det här är en utveckling av genren som till stor del saknas i denna uppföljare.

Den tvivelaktiga A.I. gäller även de spelarstyrda karaktärerna. Jag valde Red Ivan som mitt geni av tre skäl: en av hans speciella förmågor är en raketkastare, han är symbolen för den "onda sovjetiska generalen" arketyp, och han uttrycks av den legendariska BRIAN BLESSED, en man som är så mycket större än livet att jag är tvungen att kapitalisera hela hans namn.

Red Ivan har en melee-attack och en varierad attack. Jag föredrar att hålla honom på avstånd och antingen använda sin raketkastare eller hans explosiva omgångar för att slita ut fiendens angripare medan mina horder av underhänder kämpar mot fiender i närstrid. Tyvärr har Ivan en tendens att ladda in i hand-till-hand-strid utan märkbar anledning. Jag hade många dödsfall för att mitt fokus på mitt geni tillfälligt upphörde och slutligen dog - och när ditt geni dör, är det slut.

Har du kontrollen?

Dungeon management-spel, realtidsstrategier och liknande genrer har två motsatta begrepp: "mikro" och "makro". Makro är helheten - att säkerställa en stadig tillgång på resurser till din bas, bygga nya objekt och hålla det hela smidigt. Micro är å andra sidan manuell styrning av enheter. Detta kommer oftast upp i RTS-spel, men Evil Genius 2 har lite mikro. Tyvärr är det inte så bra.

Ivans benägenhet att ladda i strid innebär att jag måste flytta honom manuellt ur striden så att han väljer att använda sitt vapen. Jag måste också flytta Ivan's Henchmen ur vägen när deras hälsa är låg eller för att få dem i bättre position. Detta görs desto mer utmanande när du är i "High Alert", vilket får dina minions och Henchmen att springa runt som galna. Problemen med micro är delvis en förlängning av den frustrerande A.I. det verkar ganska angeläget om att göra dumma (och ofta självmord) val.

Detta problem förvärras av bristen på enhetspolitiska kontroller som har funnits i strategispel i realtid i årtionden. Jag kan inte beordra mitt Genius eller min Henchman att stanna på plats. Jag kan inte instruera dem att vara mer defensiva eller mer aggressiva. Allt jag kan göra är att flytta dem dit jag vill med musen eller försöka hålla dem helt utom fara.

Ännu värre, det finns situationer där din Genius eller Henchman kommer att åsidosätta dina instruktioner helt. Jag kanske ber mitt geni att återvända till sitt skrivbord så att han kan återhämta sig, men han kunde plötsligt vända om och bestämma sig för att slå en fiende - även om han i slutändan skulle döda honom igen.

Hänskare lider av samma problem. Om en Henchman eskorterar en fånge hålls de (ganska ironiskt) som gisslan av detta tillfälliga uppdrag. Det borde vara lätt för spelet att lämna fången på plats och låta en slumpmässig handbok ta uppgiften - det händer verkligen i andra scenarier - men Henchmen är effektivt fångade i det här jobbet.

Trots problemen med kontrollerna och A.I. är Evil Genius 2 fortfarande mycket roligt. Det är tillräckligt utmanande på egen hand och det finns en viss glädje att räkna ut en lösning på spelets tillfälliga jankiness. Mitt största problem av alla är dock att det att göra nästan vad som helst i spelet tar alldeles för mycket tid.

Ett av de mer allvarliga exemplen är uppdraget "P.E.A.C.E. Corpse." Detta uppdrag har flera mål: du måste skjuta ditt supervapen tre gånger och locka två grupper av fiender till din bas för att döda dem. Det är mycket att göra för ett enda uppdrag som det är, men varje skjutning av supervapnet kräver att du skickar ut fem grupper av hantlangare för att få mer Doomsday Fuel. Du måste också hålla din bas igång under hela detta uppdrag och lägga till utmaningen.

Jag tillbringade de allra flesta av mina 20 timmar i Evil Genius 2 med fokus på att slutföra Red Ivan-kampanjen. Jag blev alltmer frustrerad över varje uppdrag - särskilt eftersom de sista halvdussin uppdragen antydde att nästa steg var den episka avslutningen på berättelsen, bara för att mattan skulle dras ut under mig. I slutet var jag positivt utmattad av att få ännu en uppsättning mål som förmodligen skulle ta en timme eller två att slutföra om och om igen.

Evil Genius 2 hade mycket löfte till mig, särskilt som någon som var ett fan av originalet. Den har mer än sin rättvisa andel av grova kanter och jag hoppas verkligen att några av dessa kan slätas ut i en patch efter lanseringen. Som det ser ut idag har det för många frustrerande designval och utelämnanden som aldrig borde ha varit ett problem i första hand.

Ju mer jag spelade, desto mer fick jag känslan av att Evil Genius 2 stoppade upp saker. Några av uppdragen (och de uppgifter som ingår i dem) tar helt enkelt för lång tid; all väntan gör att det känns som ett av de Facebook-klickspel som vill att du ska komma tillbaka om två timmar innan du kan gå vidare. Detta problem förvärras av chokepoäng som att ha bara en helikopterplatta för att skicka ut minions.