Outriders - Recension

Postad av  onsdag, 14 april 2021

Outriders, från People Can Fly och Square-Enix är ett looter shooter RPG som lutar sig så kraftigt in i sina kärnkoncept att allt annat blir bara ytterligare en stödbjälk som håller upp allt.

Det är lite som Anthem and Destiny, men med svär. Karaktärsutveckling? Gräva efter det så hittar du det. Världsbyggande? Det är där om du är intresserad. Men i slutändan är Outriders ett spel om vem som slår saker till döds tills de spottar byte i en mängd allt mer eftertraktade färger och sedan spänner på dina nya byxor och hagelgevär och gör det om och om igen. Och det är uppriktigt sagt blodigt bra.

Det finns något mycket opretentiöst med Outriders. Det enkla plottet ser mänskligheten lämna jorden på jakt efter en ny värld för att kolonisera och komma över Enoch, en geografiskt varierad värld med andningsbar luft, en mängd främmande nasties och The Anomaly, en enorm global energistorm som antingen förångar eller tvingar fram alla levande saker det kommer i kontakt med. Det gör djuren stora och arga och, i de flesta fall, groteska, medan människorna det inte reducerar till squishy atompartiklar det förstärker. Dessa människor blir förändrade och kan manipulera olika naturliga och onaturliga krafter för att i huvudsak göra rymdmagi.

Spelet

Tack och lov är din huvudperson en sådan. De drabbades av anomalin strax efter landning och sårades och tvingades in i kryostas i trettio år innan de växte upp i en värld som bokstavligen har gått till skit. Människorna i Enoch är strandsatta där, förstår du, de saknar tillräcklig teknik för att kommunicera med eller nå Flores, kolonifartyget som har fastnat i omloppsbana i tre decennier. I stället för att samla ihop och försöka övervinna motgångar och kämpa för att skapa en ny koloni med hjälp av de rikliga naturresurser som en sådan frodig värld ger dem, har de istället beslutat att fraktionera och föra ett blodigt, vildt krig mot varandra, komplett med diken och stridsvagnar och inget alltför subtila andra världskrigets motiv. Men du vet, med jätte spindlar och rymdmagi.

Det är svårt i denna tid och tid att tänka på att en hel del av Outriders plot beror ganska starkt på att huvudpersonen inte tvättar händerna, men här är vi sprängande och exploderar oss genom en berättelse som hänger på en frekvens som dras på deras av -hand med en Sharpee som kan tillåta dem att äntligen få kontakt med Flores. Under tiden kommer du, som dem, att delta i olika skärmysslingar och uppdrag till fiendens länder för att rädda VIP-personer, befria platser av strategisk betydelse, besegra fiender av fiendens motstånd och i allmänhet blåsa oräkneliga hål på landsbygden i överlevnadens namn. Åh och det finns en täckmekaniker, men ärligt talat känns det som att ju mer du använder täckning bortom en plats för att få andan och ladda om, desto mer straffas du för det. Fiender kommer att bli uttråkade och vänta på att du ska sätta kulor i ansikten och komma till dig, leende påsatta, för att göra det lättare - och du kan bara läka genom att skada och döda mobs, och så är det på väg att komma in i tjockleken action oavsett vilken klass du spelar.

Klassbyte

Som en förändrad får du möjlighet att ha fyra klasser när du kommer igenom Prologen. Devastator, en tankklass som hanterar tunga skador och överlevnad; Pyromancer, som inte förvånar gärna att bränna saker; Technomancer, som kan orsaka fiender giftiga skador och kalla till torn och gizmos för att hjälpa dem i en kamp; och Trickster, som kan leka med tid och rum för att sakta fiender, undvika skador och teleportera runt slagfältet. Varje klass kan utrusta tre färdigheter när som helst, som du låser upp när du spelar, och mycket av plundringen du samlar är utformad för att synergisera med dessa färdigheter för att skapa kraftfulla byggnader.

I själva verket är själva bytet en av Outriders största styrkor. People Can Fly har gjort det omöjliga och lanserat en plundrare som inte behöver oändliga fläckar för att ge mening. Även om det finns inslag av obalans är dessa oftast snedställda till spelarens fördel och eftersom det inte finns någon PvP är det inte ett problem. Om den udda skickligheten eller vapnet är lite överdrivet, så var det - Outriders "World Tier" -system finns så att du när som helst kan öka svårigheten om du känner att du är lite för kraftfull för ett visst uppdrag.

På samma sätt som Diablo 3 låter Outriders svårighetssystem dig spela samma innehåll om och om igen men med hårdare fiender och samtidigt bättre belöningar. Ju tuffare du gör det, desto bättre är bytesdropparna och desto starkare kan du bli. Du kan när som helst ställa tillbaka världsnivån, vilket gör det lite lättare men hindrar dig från att få framsteg mot nästa.

Det finns också ett starkt inslag av karaktärsprogression när du tjänar XP för att låsa upp nya förmågor, bära bättre redskap, använda starkare vapen och se mer och mer dåligt ut när spelet fortsätter. Avgörande är att ju mer tid du investerar i att växa din karaktär, desto fler byggalternativ kommer du att låsa upp och plundra när du driver mot slutspel. Detta kommer att ta cirka 12 till 15 timmar för de flesta, vid vilken tidpunkt grind för bättre byte och utmaning blir det primära fokus.

Hur är Slutspelet

Outriders slutspel är en samling av 15 repeterbara möten som kallas Expeditions, som belönar framgångsrika spelare med bytesstöd som kommer att bli successivt bättre och går långt utöver karaktärsnivån på 30. Det är svårt att säga ännu om slutspelet kommer att ha riktiga ben, men förhoppningsvis kommer People Can Fly att kunna stödja Outriders i många år framöver med uppdateringar och DLC:er trots att det uppenbarligen inte är ett live-servicespel.

De största frågorna jag hittills har stött på är alla prestationsrelaterade. Dessutom är filminriktningen ganska dålig hela tiden. De flesta scener slutar med en ganska tung fade-to-black som alltid känns på sin plats och till och med skär av en del av dialogen, medan slumpmässiga klippscener - också bokslutade av långa fade-outs och ins - visar din karaktär gör vardagliga saker som hoppa över en trasig bro eller öppna en dörr.

Vilken version är bäst?

Grafiskt fungerar det okej på nästa generations hårdvara - och jag menar nästa generation. Skillnaden mellan Xbox Series S-versionen och Series X eller PS5 är mycket märkbar. När jag spelade på PS5 har jag upptäckt att Outriders olika platser är mycket detaljerade och tillräckligt olika för att hålla mig intresserad, medan några av bakgrunden är ganska imponerande. Fiendens design är dock inte alltför varierad. Det finns tre huvudsakliga fraktioner med olika upprepade arketyper och en handfull olika monster, men i stort sett kommer du inte att se väldigt mycket att bli upphetsad över och efter timme 20 har du sett allt som du hoppas för att något annat ska komma med.

Omdömme

Outriders är inte utan fel, från grafiska problem till balansering, och det har plågats av frustrerande serverproblem från lanseringen fram till tidpunkten för skrivningen, och ändå överväger dess styrkor långt sina svagheter. För varje out-of-place-animering eller klumpigt levererad linje, finns det en ny pistol eller kraft att använda som får leendet tillbaka till ditt ansikte. Att hoppa in i ett uppdrag med vänner eller främlingar via matchningsstationerna ger ett annat element till åtgärden, så att du kan synergisera vissa färdigheter och förmågor samtidigt som du möter hårdare och mer många fiender och chefer som kan utöva samma förmågor som du gör. Gear finns i överflöd, och det finns så många olika mönster och färger att du sällan ser två karaktärer som ser likadana ut.

Bortsett från kanske ett eller två spel jag kan nämna, är Outriders det roligaste jag har haft det senaste halvåret, och verkligen en av de mest lovande nya IP-adresserna jag har spelat på en tid. Om People Can Fly fortsätter att stryka ut kinks och introducera nya element i spelet via DLC och uppdateringar under de kommande månaderna, kan Outriders mycket väl vara ett spel som tar plats bredvid Diablo 3, Destiny 2 och Monster Hunter Rise som en av mina vanliga loot-mal go-tos för resten av året och därefter. Det finns säkert ett litet jank i tanken, men vad som är här är en massa kul för fans av looter-shooters, RPGs och att blåsa helvetet ut med saker.