Rise of Industry - Recension

Postad av  torsdag, 25 februari 2021

Rise of Industry är ett optimeringssimuleringsspel som främst fokuserar på en stadsbyggares industriella och produktionsaspekt.

Det tröttnar inte på dig med berättelser eller uppdrag, eftersom det inte har någon av dem. Du är inte heller skyldig att kolonisera och bygga en självförsörjande stad som de i Anno eller förhindra kollaps av samhället som Frostpunk. Vad det tillåter dig är att bygga ett massivt industriimperium för att samla en förmögenhet av otroliga proportioner utan att oroa dig för beskattning. Storleken på din rikedom är parallell med höjden av din ambition.

Det handlar om utbud och efterfrågan i Rise of Industry. Du samlar resurser, producerar produkter, monterar produkter och säljer dina varor till en törstig marknad. Och självstudien gör det tydligt hur man skapar en grundläggande leveranskedja och säljer dina varor till rätt marknad. Den här enkla gameplay-slingan är kärnstyrkan i Rise of Industry, men ändå utgör den fortfarande en anständig mängd utmaningar när man bygger en leveranskedja av produkter med högre nivå.

Ett stort slumpmässigt genererat land som ytterligare är uppdelat i flera olika regioner ligger framför dig i Rise of Industry. Var och en är redan befolkad med en liten stad. På grund av detta behöver du inte oroa dig för att bygga bostadsområden eller förse dina industrier med nödvändig arbetskraft. Vad du behöver oroa dig för är om du gillar matte. Beräkningar behövs för att du ska kunna optimera din produktion utan att uppfylla 100% av marknadens krav. På så sätt kommer dina produkter konsekvent att säljas till en avgiftsnivå på 20-50% av det faktiska värdet.

En markering på 20% låter imponerande och en markering på 50% låter som ett himmelskt dekret från rikedomsgudarna till investerarna att helhjärtat mjölka den marknaden. Men varje person med ett skarpt sinne för företag skulle kontrollera produktens baspris efter att ha sett procentsatserna. En markup på 50% med ett baspris på $ 2000 är ett mindre lönsamt företag jämfört med en markup på 20% med ett baspris på $ 10.000. Så en liten mängd sunt förnuft behövs i Rise of Industry för att du ska maximera dina potentiella vinster.

Det finns många olika typer av råresurser som du kan förfina och sälja, och det är otroligt oemotståndligt för alla affärsmän att inte sticka fingrarna i varje utsökt kakburk. Problemet är att du är begränsad av den tillgängliga marken. Det är möjligt att investera i alla lönsamma satsningar i början, men när du undersöker produktionen av produkter med högre nivå är det tillräckligt med utrymme som dessa anläggningar tar för att dvärga dina lägre nivåer när du optimerar för maximal effektivitet. Att se att tillväxt och expansion av staden, något som du inte har kontroll över, framsynthet och avgörande planering krävs för att fullt ut kunna utnyttja det begränsade utrymmet.

Med detta sagt är det allt som finns för Rise of Industry. Det finns något med att föroreningar och stadsfolk är arga över det och företag som växer fram för att fungera som en konkurrerande konkurrent för att möta marknadens krav. Men när jag ger dig min ärliga åsikt är detta inget annat än överhärligade antics-uttalanden som görs när du tittar på den inledande scenen för Rise of Industry. Det är inte så att dessa mekaniker inte existerar alls i spelet, men faktum är att de gör det. Saken är att om någon av dessa mekaniker tas bort från spelet påverkar det inte signifikant den totala upplevelsen du får av att spela Rise of Industry. Så dåligt genomförandet av idén är i Rise of Industry.

Låt oss prata om den första opåverkande mekanikern för Rise of Industry, föroreningar. Föroreningar är lösningen eller snarare den förmodade nackdelen med att tillverka produkter med högre nivå. Du behöver fabriker för att bygga produkter med högre nivå och fabriker går hand i hand med föroreningar. Det finns ingen tvåväg om det. Det är ett sätt för Rise of Industry att hindra dig från att tjäna så mycket pengar som möjligt; eftersom du behöver spendera pengar för att bygga och underhålla ditt motföroreningsproblem. Det eller det försöker återspegla verkliga konsekvenser som fabriker och föroreningar har för världen via ett annat medium.

Att sätta ut luftrenaren, en byggnad för att rensa föroreningar, kommer att bli av med de mörka molnen av föroreningar inom några sekunder. Det finns en högre nivåversion av luftrenaren, men luftrenaren är mer än kapabel att avlägsna föroreningar som det inte motiverar dig att undersöka en bättre version av den. Faktum är att när de placerar luftrenaren tillsammans med dessa fabriker, skulle de svarta föroreningsmolnen aldrig existera i första hand. Det är så effektivt att jag faktiskt måste googla den negativa påverkan som föroreningarna har i Rise of Industry förutom den visuella aspekten av spelet.

När jag har läst den negativa effekten kommer jag till slutsatsen att den är försumbar. Effekter som stadsbyggnaden kommer att förstöras och dess befolkning dödas vid långvarig kontakt med föroreningar eller långsam tillväxt av organiska resurser vid kontinuerlig exponering för föroreningar låter hemskt, men du vill inte bygga fabrikerna nära sådana platser i första platsen heller. Jämförelse med Anno 2070 negativ föroreningseffekt skulle jag säga att den är ganska söt.

Den andra opåverkan som Rise of Industry har är rivaliserande företag. Den inledande scenen och handledningen betonar starkt det faktum att det kommer att bli konkurrens från AI-företaget. Och de är ute efter att suga marknaden torrt. Men det är så långt ifrån vad du förväntar dig av en så djärv proklamation.

När du har valt en stad som ditt huvudkontor skulle AI-företaget göra detsamma runt din startstat. Och de gör ganska mycket sina egna saker. De tränger inte in på din marknad och de uppfyller knappt marknadens efterfrågan inom sin egen stad. Du skulle inte ens märka deras närvaro på kartan om du inte aktivt letar efter dem. Men vad dessa AI-företag är bra för är att du tar över dem när deras bransch är uppe.

För att ta över ett konkurrerande företag behöver du bara köpa alla aktier i företaget. När du äger alla aktier i företaget kommer det att vara ditt. Och precis som att all företagsinfrastruktur och pengar de tjänar är din. Det är så enkelt. De kommer inte att köpa tillbaka de aktier som du köpte från deras företag, och de skulle inte heller röra dina. Att köpa ut ett företag är lättare än att ta godis från en bebis.

På grund av detta påverkar frånvaron av föroreningar och en konkurrerande konkurrent inte kärnspelet i Rise of Industry, som skapar försörjningskedjan. Du skickar lastbilar till dina grödor för att förse dem med vatten och när det är moget för skörd skickar du ut fler lastbilar för att sälja dina nyodlade druvor till jordbrukarmarknaden för kontanter. Jag gillar det här enkla sättet att skapa en produktionskedja och det kittlar min hjärna när jag gör mitt bästa för att hitta det mest optimerade sättet att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Och det är allt som finns att njuta av i Rise of Industry. När du har en ny produkt eller producerar upplåsning från forskning, skulle du spendera det mesta av din hjärnkraft för att försöka komma med en optimerad installation. Det blir en instinktiv reaktion att omedelbart inrätta dessa nya anläggningar som du just undersökt.

Det här är bra och bra i början av spelet eftersom det tar relativt kort tid att undersöka det första lagret. Du skulle vara upptagen av system för att försöka mjölka dina nyligen undersökta varor för maximal vinst vid denna tidpunkt. Men när du en gång har slut på första klassens varor för att söka efter eller söka efter produkter med högre nivå kommer du att se att Rise of Industry i hemlighet är ett ledigt spel. Charmen du hade för att skapa en ny produktionskedja försvinner lätt när du väntar på nästa avslutade forskning.

Första nivån av forskning tar 60 dagar i spelet, i kombination med 4x hastighet tar det bara några korta minuter att slutföra. Men när du går upp i forskningsträdet multipliceras tiden för att undersöka produkter med högre nivå, med den längsta 1680 och 540 dagar är den näst längsta. Även med 4x hastighet kan du spendera upp till 30 minuter på att forskningen ska vara klar. Och när det väl är gjort kommer du att vara som en torr mark som längtar efter regnet. Efter att du har startat din nya bransch börjar vänteläget igen.

Detta är ett riktigt kompetent spel för produktionskedjan, men vi kan prata om vad det inte är, eftersom så många verkar komma in i det här spelet med idéer om vad det borde vara. Det här är inte Transport Tycoon, Anno, Cities skylines eller Factorio, men det har element från var och en av dessa titlar och för mig skrapade det verkligen den klåda jag hade för ledning och produktionskedjning.

Du får inte sätta upp riktigt invecklade och djupgående transportsystem som du gör på OTTD du får inte verkligen bygga, ta hand om och forma en koloni som du gör i Anno det finns verkligen inte nivån på stads- eller trafikplanering och simulering som Cities skylines har och du behöver absolut inte skriva bort ditt liv till vilken gud som kommer ner för att installera Factorio i din hjärna för att för alltid bara spela och tänka på det spelet.

Vad vi har här är dock spel med en mycket trevlig men enkel grafisk design som låter dig bygga produktionskedjor från råvaror genom flera nivåer av alltmer komplexa och värdefulla produkter. Du får ställa in och försöka optimera transporter till, inom och från dina jordbruks- och industrikomplex till städer som behöver dina varor. Ompröva nya produkter och sätt att öka din effektivitet och vinst. Du får konkurrera med AI-företag som försöker göra detsamma.

Sammanfattningsvis är det min åsikt att detta spel är ett mycket fulländat management-spel som är väl värt att det är priset som gör mycket av det jag förväntade mig av det.

En recensionskopia till Steam av titeln tillhandahölls av utgivaren för recensions ändamål