Valorant

Postad av  tisdag, 09 juni 2020

VALORANT’s intressanta roll av agenter, väldesignade kartor och tillfredsställande vapen ger mer än någon skulle kunna förvänta sig av ett gratis spel.

Det har sina brister, men för de som vill komma in i en färsk lagbaserad skytt är VALORANT ett bra spel.

Riot Games rockade Twitch med sina stängda beta för spelet tidigare i år, och drog en enorm mängd uppmärksamhet före den fullständiga utgivningen. Även om inte alla gillade VALORANT’s stil spelade beta onekligen bra. Med en fingertopp tillkännagav teamet att spelet skulle släppas tidigare en vad som var planerat, och nu är det tillgängligt gratis att spela för alla.

Det som är bra med spelet

Sammantaget kan spelare förvänta sig en extremt polerad upplevelse. VALORANT är ett smörjigt spel. I många andra FPS-titlar verkar alltid inkonsekvens i fördröjning och bildfrekvens kvarstå på någon nivå. Riot’s shooter klarar sig imponerande bra i jämförelse och begränsar främmande frustrationer till ett minimum.

VALORANT strömmar av kvalitet. Även om inte alla koppar te är konststilen både tilltalande och visuellt konsekvent. Utseendet är helt enkelt rent – och det är precis vad många konkurrerande FPS-spelare önskar. Ljusdesignen är tydlig och fri, med intuitiv volym och riktning i fotspåren. Den resulterande kombinationen av bra bilder, tydligt ljud och smidig prestanda ger en viss tillfredsställande action. Med andra ord känns det riktigt, riktigt bra att få ett par snabba dödsfall under en match. För sin avsedda marknad lyckas VALORANT enkelt.

Även om de få spellägen som erbjuds vid lanseringen kan verka tråkiga på ytan, är konsten att försöka behärska VALORANT den beroendeframkallande delen. Att memorera vapnets rekylmönster, lära sig och planera en ekonomi-strategi, gå in i anpassade spel för att hitta fräcka campingplatser på varje karta – det är allt en del av det roliga. En intressant roll av agenter, fyra väldesignade kartor och en mängd tillfredsställande vapen ger mer än någon kunde förvänta sig av en skytt som är gratis att spela. Om saker i deras butik som inte är så dyrt.

Man märker att Riot Games har bra antifusk program då jag under alla mina omgångar inte har träffat på någon som har fuskat, vad jag vet.

Så är du som mig trött på alla fuskare i alla FPS spel så är detta spelet något du bör titta på mer!

Det dåliga

Det finns inte mycket att hata för VALORANT, för vad det är. Men som med alla ambitiösa konkurrenskraftiga titlar, finns det några kinks att stryka ut. Vid lanseringen lades Reyna till i spelets roll av agenter. Även om det är en absolut spräng att spela, står hon redan huvud och axlar ovanför de andra. Hennes förmågor möjliggör osynlighet, självhälsning, synhinder, minskad rekyl, snabbare brand / omladdningshastigheter och mer. Det verkar ganska troligt att vi kommer att se någon typ av nerf till Reyna inom en snar framtid. Att upprätthålla konkurrensbalansen är en tuff handling, och Riot måste kontinuerligt förfina för att hålla VALORANT’s omgångar olika och intressanta. Precis som med Raze, Sage och det mellersta chokepointet på Split – måste utvecklingsgruppen fortsätta att snabbt identifiera obalanser och åtgärda dem.

Balans åt sidan, den största kval som de flesta kommer att uppleva med spelet är dess motbjudande anti-cheat-programvara, Riot Vanguard. Det är ganska invasivt, förblir aktivt så länge din dator körs. Om du stänger anti-cheat, var du beredd att starta om datorn innan du kan spela VALORANT igen. Med tanke på anti-fuskens otydliga samverkan är många spelare med rätta bekymrade över sekretessproblem. Om dess invasivitet inte var tillräckligt obekväm, utvecklade den också ett rykte för att störa datorfunktionen I ett spel som VALORANT är det nödvändigt att identifiera fuskare, men tyvärr kommer det till en kostnad.

Lag samarbete

Det sista elementet i detta spel som är värt att nämna är lagarbete. Gillar det eller inte, VALORANT är ett extremt socialt spel. Tarmarna i denna 5v5 shooter är utformade för att belöna koordination och kommunikation. I spel som Apex Legends kan du fortfarande ha en bra tid fullständigt dämpad och komma förbi med några pings här och där. I VALORANT kommer din relation med dina lagkamrater alltid att definiera vilken typ av upplevelse du får.

Mina första två spel i VALORANT’s var polära motsatser. Under det första spelet presterade jag ganska bra som Sage – till och med topplistan. Men jag blev helt flammad av inte bara det andra laget, utan min egen lagkamrat som ständigt krävde att bli läkt, återuppståndelse och köpte vapen varje omgång. Den lagkamraten gjorde naturligtvis längst ner i hela lobbyn och deras inställning var gud-hemsk. I slutet av spelet hade jag en dålig smak i munnen.

Nästa spel presterade jag dåligt. Det andra teamet var välkoordinerat och jag tappade konsekvent min skottkamp. Men var och en av mina slumpmässiga lagkamrater var oerhört snäll, skicklig och kommunikativ. Vi vann slutligen matchen utan ett enda negativt ord. Jag hade en hel del roligare i den matchen än den första, trots att jag slutade nära botten av topplistan. När dammet sjunker är teamwork och interaktivitet den viktigaste aspekten i VALORANT. Hela din upplevelse med spelet kommer sannolikt att påverkas starkt av de människor du spelar med och mot. Det kan vara bra och det kan vara hemskt.

I slutet av dagen är VALORANT ett bra spel. Det är inte för alla, catering till en konkurrenskraftig, esportsfokuserad publik, men det betyder inte att det är förskräckande eller ovälkomnande. Riots uppmärksamhet på detaljer och engagemang för kvalitet lyser med VALORANT, så även om du stöter på några dåliga äpplen – skratta av det och njut av spänningen i kampen.

Jag kan lugnt säga att jag som inte spelade så mycket CS gillar verkligen Valorant och har nu spelat spelet sen den fulla lanseringen.

Valorant är ett spel som verkligen tilltalade mig tack vare att spel omgångarna inte tar så lång tid, plus att du alltid får xp även om du inte dödar något i en omgång.

Så är du som mig som är trött på alla fuskare på andra FPS spel så tycker jag verkligen att du ska testa detta spelet, då det är gratis och ett enkelt spel att lära sig.