Project Hospital - Recension

Postad av  tisdag, 03 november 2020

Att bygga ditt eget sjukhus är kanske inte någonting som du någonsin har tänkt dig tidigare, men tack vare den underbara världen av videospel kan du nu göra det!

Även om Project Hospital tar saker ett steg längre, får du inte bara bygga utan hantera sjukhuset också.

Project Hospital kommer till oss från Oxymoron Games, där du kan vara vad som helst på sjukhus. Från att vara en "ace doctor" till "en ambitiös arkitekt och framgångsrik manager", enligt Steam-sidan, kan spelare verkligen göra det sjukhus de vill ha. Sims för sjukhus kanske, där du kan göra det så säkert eller så osäkert som du vill! Medan vissa människor förmodligen kommer att spela det här spelet ordentligt, vet vi alla att någon där ute kommer att försöka se hur snabbt de kan få ett sjukhus att stängas eller hur många patienter de kan ta ut. Även om det inte är så man ska spela spel, känner vi alla den personen som gör exakt det. Vissa människor gillar bara att se världen brinna!

För att vara ärlig var jag en av dessa människor, men jag försökte också spela det på ett ansvarsfullt sätt. Jag spelade igenom handledningarna och försökte en kampanj för att få en riktig känsla för spelet, jag blev tyvärr bara uttråkad och distraherad. Även om jag tappade en anständig tid bara med att leka med byggnadsalternativen i sandlådeläget, vilket var min favorit sak med det här spelet. Jag förlorade timmar på Facebook-spel för att utforma kaféer och gårdar, om jag får carte blanche på något kommer jag att undersöka alla tänkbara alternativ.

Det finns så många alternativ i det här spelet också. Från tapeter och golv till MR-maskiner täckte Oxymoron Games ganska mycket. Jag skulle säga att jag skulle vilja ha fler färgstarka alternativ för golv och väggar, något som verkligen får sjukhuset att springa! Jag antar att det inte är något folk normalt letar efter på sina sjukhus, beviljat, men ibland är det kul att bara se vad du kan göra.

Förutom sandlådsläget har Project Hospital handledningslägen såväl som kampanjer. Självstudierna sträcker sig från grundläggande till ganska intensiva och bland kampanjerna är en där du måste spara ett misslyckande sjukhus. Kan du göra det? Jag hoppas verkligen det, för liv beror faktiskt på det! Detta är ett mycket detaljstyrt spel, och jag rekommenderar starkt handledningarna, åtminstone de två första, bara för att försöka förstå hur spelet fungerar. Det är intuitivt till en punkt, men med så många rörliga delar är det bäst att ta reda på vad utvecklarna hade i åtanke snarare än att försöka göra det på egen hand. Annars riskerar du att bli frustrerad över spelet och ge upp istället.

För en första utflykt är Project Hospital ganska ambitiöst. Det händer mycket, men allt verkar vara ganska genomtänkt. Som jag sa tidigare kommer detaljorienterade människor troligen att få en viskning med den här eftersom den är mycket detaljerad. Från att driva ett sjukhus till att bygga det till att vara stjärnläkare i personalen, det är en hel del arbete! Om du känner att du klarar utmaningen, ge den här en chans. Har du en medicinstudent i familjen? Överväg sedan definitivt att ge dem det här spelet. Visst att de kanske aldrig behöver bygga eller driva ett sjukhus, men med diagnostiska verktyg för att diagnostisera patienter är det bra övning!

För en första release är det här spelet mycket detaljorienterat. Sandlådan är kul att leka med, att slappna av och utforma utan tryck, och kampanjerna har handledning att följa med dem. Kampanjerna kan vara lite intensiva, så var beredd!

En recensionskopia till Steam av titeln tillhandahölls av utgivaren för recensions ändamål