GeForce Now – Recension

40 visningar
0
--Annons--

Nvidias GeForce Now-spelströmningstjänst släpptes äntligen för allmänheten precis nyligen efter att ha tillbringat en god bit tid i beta. Med tanke på hur komplex en process som spelströmning är, är jag inte förvånad över att Nvidia tog sig tid att se till att så många rynkor strykades ut före den offentliga lanseringen. Och resultatet är något ganska anmärkningsvärt, jag måste säga.

GeForce har nu ett stort bibliotek med strömningsbara titlar, främst tack vare att biblioteket är direkt anslutet till Steam och Uplay. Även om inte bokstavligen varje spel på dessa marknadsplatser är kompatibelt, är en bra bit redan. När tiden går kommer fler att läggas till. Även om det är oklart varför vissa spel är kompatibla när andra inte är det, eftersom det finns titlar från flera år sedan, som DiRT 3 som är kompatibla, medan nyare spel som GRID 2019 ännu inte ska läggas till.

Men i mitt specifika fall är ganska många spel som jag spelar ofta på min faktiska speldator strömningsbara via GeForce Now. Som ett resultat bestämde jag mig för att placera tjänsten genom dess steg främst på min smartphone för att se exakt vad det bästa användningsfallet skulle vara för en spelströmningstjänst som denna.

Den viktigaste frågan jag försökte besvara var denna: Kan detta verkligen ta plats för en dedicerad speldator eller konsol?

Att ha rätt verktyg

Ser man att detta är en spelströmningstjänst är det bara naturligt att man behöver rätt kringutrustning för att kunna använda den på rätt sätt. Jag började med grunderna: min smartphone (Xiaomi Pocophone F1), ett stativ för telefonen och en Xbox One-kontroller. Jag råkade också ha ett Bluetooth-tangentbord, vilket är mycket användbart och jag kommer att förklara varför senare.

Utanför den fysiska hårdvaran är nästa verktyg, som är det viktigaste av allt, att ha rätt internetanslutning. Nvidia rekommenderar att du använder en 5GHz-anslutning som är minst 15 Mbps om du ska strömma via Wi-Fi. Jag placerade min telefon på matsalsbordet, som ligger ungefär 24 meter från min router. Hastigheterna lyckades träffa 78 Mbps, långt över den nödvändiga tröskeln och till och med över de rekommenderade hastigheterna på 25 Mbps. Således var jag angelägen om att se hur min upplevelse skulle se ut. Sammantaget var min ström konstant på 720p / 60 FPS trots min höga hastighet. Appen justerar automatiskt sina inställningar beroende på nätverksförhållanden, och därför försökte jag aldrig tvinga en 1080p-ström. På en så liten skärm behöver den inte ens vara så hög.

Dyk in till GeForce nu

Så för att verkligen testa tjänsten bestämde jag mig för att prova huvudsakligen fyra olika titlar: Farming Simulator 19, American Truck Simulator, Rocket League och DiRT 3. Anledningen är att jag lägger anständiga timmar i alla dessa spel naturligt på PC. De skiljer sig också relativt från varandra och representerar därmed olika användningsfall. Det kommer att vara mer meningsfullt när jag beskriver min upplevelse med varje spel.

Farming Simulator 19

Farming Simulator 19 är min personliga favorit på PC. Som det första spelet jag någonsin har strömmat från molnet, kunde jag inte bli mer chockad av prestationen. Controller-ingångar var i princip 1: 1, och det var nästan ingen fördröjning med spelets prestanda. Ibland skulle det vara lite stamning, men det verkar vara ett fel i själva spelet. Visualerna såg tillräckligt rena ut och ljudkvaliteten var också riktigt bra. Sammantaget var min erfarenhet nästan inte annorlunda än på PC. Det enda riktiga greppet jag hade var modstöd.

Strax utanför fladdermattan märkte jag hur strömning av spel inte är den mest gynnsamma miljön för tung användning. Jag har en hel del mods för FS19 över på min PC, som jag naturligtvis laddade ner. Att se att GeForce Now tilldelar dig en annan Nvidia PC varje gång du loggar in, det betyder att du i princip alltid kommer att stöta på en situation där Nvidia PC inte har de anpassade filerna. I mitt fall var det praktiskt taget omöjligt att hämta dem. Och även om jag kunde, är det inte värt det att det tar tid att ladda ner dem alla igen och igen. Till och med att försöka synkronisera den officiella DLC från min PC till Nvidias PC via GeForce Now var en huvudvärk. Därför används den här tjänsten definitivt bättre med spel som antingen inte har något mod / DLC-stöd eller har mods / DLC du är villig att göra utan.

American Truck Simulator

Utan konsolversion visste jag att American Truck Simulator skulle vara den mest intressanta upplevelsen på en smartphone. Och säker nog, det var det. Att spela på en så liten skärm tog igen en del att vänja sig, men det var inte halvt dåligt alls. Återigen visade sig prestanda vara smidig med mycket lite stamning. Det tog dock inte lång tid för mig att inse att jag fortfarande var väldigt van vid tangentbordskontrollerna som jag använder i samband med körning med Xbox One-kontrollen. Det var här jag fick den ljusa idén att piska ut mitt Bluetooth-tangentbord, som jag fram till denna punkt uteslutande hade använt för min iPad. Upplevelsen var sömlös, eftersom kortkommandona gör det mycket lättare att spela detta.

Det visar sig att vissa spel på GeForce Now kommer att plana ut säger att ett tangentbord är nödvändigt (tillsammans med en mus), till exempel Planet Coaster. Så överväg att investera i vissa Bluetooth-ingångsutrustning (om du inte redan har gjort det) innan du ens försökte använda GeForce Now på din telefon. Den enda riktiga hicka med American Truck Simulator var att mina spara data från PC-versionen inte överförde över. Jag var tvungen att omedelbart skapa en ny profil. Endast den profilen känns igen av GeForce Now.

Dessutom, på den första starten, installerades alla DLC framgångsrikt. Men av någon anledning fick den andra uppstarten mig att vänta flera minuter på att DLC skulle installeras (vilket det inte verkade riktigt uppnå) och att mods skulle installeras. Den här frågan är ännu värre än i FS19, vilket ytterligare driver min poäng att försöka spela spel som är mycket beroende av mods genom GeForce Now är lite hit och miss.

DiRT 3

Jag ville definitivt prova ett snabbt tävlingsspel med den här tjänsten för att se hur det skulle hantera ett spel med ryckande liknande reflexer. Visar sig, än en gång, GeForce Now höll sig fint. Jag trodde säkert att jag skulle bli något nedsatt av nätverksfördröjningen, men det inträffade inte ens i ett snabbt spel som det här. Återigen kommer prestationerna att variera helt beroende på dina nätverksförhållanden, men under dessa omständigheter presterade DiRT 3 bra genom molnet.

Rocket League

Slutligen var den sista primära testtiteln en som jag ville prova för att verkligen sätta GFN genom dess steg. Rocket League online som kör genom GeForce Nu lägger i själva verket ett extra lager mellan regulatorns ingångar och vad som händer på skärmen. Trots att data sköt och skickats till Nvidias servrar som sedan skjuter och tar tag i data från Psyonix servrar för onlinespel, hanterade Rocket League fortfarande nästan felfri. Inte ens min ping i spelet var på en hög nivå. Det fanns några ibland korta stumpar, men det var fortfarande en ganska fin upplevelse som ser ännu bättre ut än den verkliga bärbara versionen av spelet.

Titta på den stora bilden

Efter att ha testat dessa spel tillsammans med några andra, måste jag säga att GeForce Now verkligen är en cool upplevelse. Jag testade också Windows-klienten på min spelbärbar dator, som har liknande nätverkshastigheter, och det gick extremt bra. Således kan jag säkert överklaga från ett bekvämhetsperspektiv, oavsett om du spelar på en dator eller mobil enhet. Men det finns fortfarande ett fångst för allt detta – din Internet-åtkomst.

Mitt omdöme!

Slutligen kommer vi tillbaka till den ursprungliga frågan: Kan detta verkligen ta plats för en dedicerad speldator eller konsol? I min nuvarande situation, där mina Internethastigheter är tillräckligt bra, kan jag inte ens hålla med om att detta är en helt ny ersättning. Det är verkligen coolt att använda, men med tanke på att mod-support inte är sömlöst är det något att ta hänsyn till.

Vad händer också på dagar då Internet inte fungerar så bra? Vad händer när jag reser och åker till en plats med hastigheter som är knappt tillräckligt bra för YouTube? I dessa situationer skulle jag inte ha tillgång till mitt bibliotek. Därför är GeForce Now, och alla andra molnspeltjänster, fortfarande i sig begränsade på grund av internetinfrastruktur. På baksidan kan min spelbärbar dator tjäna mina behov var som helst – det är exakt varför jag fick en. Detsamma kan sägas för min Nintendo Switch; det är inte ett kraftcenter, men jag kan använda det i bokstavligen varje situation. GeForce Now kan fortfarande inte lova det för alla 100% av tiden.

Fortfarande, för människor som kan använda det, är GeForce Now ett bra alternativ till en riktig spelmaskin. För en avslappnad spelare som äger enkel hårdvara och bara vill hoppa in i en titel eller två då och då kan jag se den verkliga appellen. Men om du är någon som verkligen vill dyka djupt in på PC-spelmarknaden, är du i grund och botten ännu bättre att bygga en rigg eller köpa en bärbar dator, eftersom det ger dig garanterad tillgång till alla spel som din maskin kan hantera utan begränsningar. Trots detta är GeForce Now imponerande i sig och jag är angelägen om att se hur mycket Nvidia är villig att ta det. Här hoppas att det inte kommer att blöta ut i framtiden som tidigare spelströmningstjänster (och nu, om du räknar sorg som är Stadia).

9.0

Hela det Steam bibliotek går att streama" negatives="Konstig spelorganisation"]
9.0