Epic Games Store – Recension

20 visningar
0
--Annons--

Epic Store kom den 6 december 2018 och markerade den enskilt största skakningen av PC-spelmarknaden på över ett decennium. Men diskussionen kring Epic Store har överväldigande varit på två ämnen: de etiska implikationerna av Epic att köpa upp exklusiva spel; och fördelarna för utvecklare som Epic Store erbjuder.

Men om jag lägger åt sidan om Epic Store är en djärv vägvisare/harbinger of doom/antagligen någonstans i mitten, hur är det för människor att faktiskt använda? Hur kan man köpa och spela ett spel på Epic Store jämfört med samma upplevelse på Steam? Vad får spelare som väljer att använda Epic Store ut ur det, och vad får Epic ut ur dem (förutom pengar)?

Butiks sidan

Låt oss börja med förutsättningen. Enligt Epic själv skapades Epic Store för att erbjuda ett korrekt kuraterat urval av spel som en kontrapunkt för Steam som tar på sig personligheten till en jätte, virtuell fack med spel med MISC skriven på sidan med stora bokstäver. Du behöver inte längre bläddra igenom sidor med oklara DLC-utvidgningar och hentai-blockpuzzlers för att hitta ett spel du kanske vill spela.

På denna punkt gör Epic Store ganska bra. Vid lanseringen får du en intressant blandning av större budgettitlar som Control och Metro Exodus, liksom ett behagligt urval av indie-spel som What The Golf och Falcon Age. Jag gillar också den rena presentationen av Epic Store, särskilt i motsats till Steams hagelgevär av knappar, ikoner och menyer som alltmer liknar en tonåring på MySpace-sidan 2005).

Att glädja sig för ögat som det är, att navigera till butiksramen är inte utan problem. Epic Store presenterar som standard sin “Startsida”, som är nyhetsbrev som också ger dig möjlighet att snabbt lansera dina nyare spel. För närvarande ger det dock liten faktisk funktionalitet, samtidigt som den döljer grundläggande funktioner som sökfältet (som finns på butiksidan)

Om vi talar om det är Epic Butiks sök- och listfunktioner fortfarande mycket grundläggande. Det finns ingen förmåga att organisera spel efter genre, till exempel, vilket verkar vara en ingen brainer att inkludera. Även de funktioner som den har, som listning av kommande spel och mods, är dolda i tråkigt grått skrift högst upp på sidan och är därför lätt att missa.

Licensavtal

För det mesta är Epic Butiks EULA en standardaffär, det vill säga en otroligt bred och aggressiv täckning av alla rättsliga grunder för Epics räkning. Att gå in på detta i detalj skulle kräva en separat artikel om EULA i allmänhet, och ingen vill ha det – minst av mig. Som sagt, det finns ett par poäng som är värda att ta upp när det gäller Epic Store. Den första är dess policy för användargenererat innehåll (UGC). För sammanhanget är här den relevanta delen av Steams abonnentavtal om användargenerat innehåll:

När du laddar upp ditt innehåll till Steam för att göra det tillgängligt för andra användare och / eller för Valve, ger du Valve och dess dotterbolag den globala, icke-exklusiva rätten att använda, reproducera, modifiera, skapa derivatverk från, distribuera, överföra, transkoder , översätta, sända och på annat sätt kommunicera, och offentligt visa och offentligt utföra ditt användargenererade innehåll och derivatverk av ditt användargenererade innehåll för syftet med operationen, distributionen, införlivandet som en del av och marknadsföring av Steam-tjänsten, Ångspel eller andra Steam-erbjudanden, inklusive prenumerationer.

Kärnan i detta är “Vi kan använda din UGC för marknadsföring och allmän drift av Steam.” Nu är här den relevanta delen av Epics EULA.

Allt innehåll som du skapar, genererar eller gör tillgängligt via Epic Games store-applikationen ska vara “UGC”. Du beviljar härmed till Epic en icke-exklusiv, fullt betald, royaltyfri, oåterkallelig, evig, överförbar och underlicensierbar licens för att använda, kopiera, modifiera, anpassa, distribuera, förbereda derivatverk baserat på, offentligt utföra, offentligt visa, skapa, ha gjort, använda, sälja, erbjuda att sälja, importera och på annat sätt utnyttja din UGC för alla ändamål, för alla nuvarande och framtida metoder och former av exploatering i alla länder.

Epic uppger inte bara att de kan använda din UGC på alla sätt som Valve kan, de säger också att de kan sälja den för Epics egen vinst, vilket verkar vara en ganska läskig sak att hålla fast i en EULA. Jag tycker också att frasen “annars utnyttja” är ganska oroande i sig själv.

Den andra punkten som är värd att diskutera är med avseende på feedback från användare. För Steam-abonnentavtalet införlivades detta i UGC-avsnittet i abonnentavtalet, vilket motsvarar detta:

“Om du ger Valve någon feedback eller förslag om Steam, innehållet och tjänsterna, eller eventuella ventilprodukter, hårdvara eller tjänster, är Valve fritt att använda feedbacken eller förslagen men den väljer, utan någon skyldighet att redogöra för dig.”

Epic har å andra sidan ett helt avsnitt om detta, som är följande:

Om du ger Epic någon feedback ger du härmed Epic en icke-exklusiv, fullt betald, royaltyfri, världsomspännande, oåterkallelig, evig, överförbar, underlicensierbar och tilldelbar licens för att använda, reproducera, distribuera, ändra, anpassa, förbereda derivatverk baserade på, offentligt framställa, offentligt visa, göra, ha gjort, använda, sälja, erbjuda att sälja, importera och på annat sätt utnyttja all feedback för alla ändamål, för alla nuvarande och framtida metoder och former av exploatering. “Feedback” betyder förslag, kommentarer, idéer och all annan typ av information, inklusive programvara och kod, som du tillhandahåller, publicerar eller på annat sätt kommunicerar direkt eller indirekt (inklusive dina anställda, agenter, entreprenörer eller representanter) till Epic eller dess agenter som hänför sig till tjänsterna eller programvaran. Om sådana rättigheter inte får licensieras enligt tillämplig lag (som moraliska och andra personliga rättigheter), avstår du härmed och accepterar att inte hävda sådana rättigheter.

Återigen säger Epic att det har rätt att sälja din feedback, även om det är värt att notera att Valve också kan sälja din feedback under de otroligt breda villkoren som de skisserar, så att Epic åtminstone är specifika om hur de kan utnyttja din feedback för företagets vinst. Det finns ett par andra punkter här också. Epic säger att “Feedback” inkluderar förslag, kommentarer osv som kommuniceras “direkt eller indirekt”, vilket kan tolkas till “allt du säger om Epic var som helst”. Du avstår också automatiskt från ”moraliska eller personliga” rättigheter som kan komma i vägen för Epic med hjälp av din feedback. Ärligt talat är jag inte ens säker på vilken potentiell situation detta försöker täcka. EULA: Vi läser inte dem, men de är faktiskt ganska hemska!

Köpa spel

Förutsatt att du ändå vill göra det, är det enkelt att köpa spel på Epic Store. Butiken stöder transaktioner med kreditkort, betalkort och Paypal, som du kan förvänta dig i dag och i dag – men för närvarande kan du bara köpa spel för dig själv. “Gifting” -spel till vänner eller andra spelare är inte möjligt, och det finns inte heller något motsvarande Steam-kort, vilket begränsar dina alternativ om du inte vill lämna din bankinformation till Epic. Du kan använda PaySafeCards för att köpa spel från Epic Store i många regioner – men inte alla.

Om du inte är nöjd med spelet du har köpt erbjuder Epic en återbetalningspolicy som liknar Steam, så alla spel som har spelats i mindre än två timmar kan återbetalas inom 14 dagar efter köpet. Epic säger också att om du köper ett spel för fullt pris och det omedelbart kommer att säljas, så länge det följer 2-timmarsregeln, så kan du legitimt begära återbetalning. Återbetalningar automatiseras för närvarande inte i båda fallen, så du måste kontakta Epic direkt för att få det bearbetat manuellt. Automatiserade återbetalningar finns i butikens färdplan, liksom de som täcker prisskillnaden på spel som köpts precis innan de säljs. Men det finns många saker på deras roadmap, och ett gäng av dem verkar ha gått över deras planerade släppdatum.

Under det senaste året har Epic, bortsett från de funktioner som saknades vid lanseringen, flera gånger fått kritik för höga prispunkter. Om man tittar över den allmänna prissättningen verkar det dock i stort sett vara i linje med prissättningen på Steam. Batman: Arkham-spel, till exempel, är alla för närvarande prissatta till 19.99 €. Detta kan tyckas ganska högt för de äldre spelen som Asylum och City, men det är identiskt med priset på Steam, så det är uppenbart att det är ett allmänt mandat från Warner Bros. Även om vi inte kan jämföra Epic-exklusiva priser med hur mycket de kostar, er, inte på Epic, prispunkterna för nya mainstream- och indie-spel verkar likvärdiga med vad de skulle vara på Steam, nämligen 59.99 € för ett stort namn blockbustertyp och 5-25 € för spridningen av indier.

En sak som jag dock märkte är att priserna i Epic Store inte verkar depreciera så snabbt som på Steam. Ashen befaller fortfarande ett pris på 38.19 €, vilket känns som mycket om året från lanseringen. Kortsiktiga rabatter och försäljning är också mindre vanliga, även om Epic regelbundet erbjuder gratis spel. För definitivt bevis måste du spåra olika spel och priser över en längre tidsskala, men jag håller mig antingen att du kommer att se mer försäljning och rabatter när antalet spel i Epic Store ökar.

Internationellt stöder Epic-butiken nu regional prissättning för 230 länder (men det är svårt att mäta hur priserna skiljer sig mellan länder, eftersom det inte finns några lättillgängliga uppgifter om det). Det fanns problem tidigare i år, som såg att några spel köpts i Indien kostade tre gånger vad de skulle göra i USA – men under de senaste månaderna har inga större problem tagits upp över regional prissättning.

Kort sagt verkar Epic Store inte vara dyrare än Steam totalt sett. Men det är inte heller billigare, vilket verkar vara ett uppenbart sätt att locka skeptiska användare över – särskilt i avsaknad av många andra funktioner som Steam har, som vi kommer att prata om … ja, just nu.

Gemenskapens funktioner

Det är här Epic Store verkligen faller ner jämfört med Steam. Faller som ett slutspel Jenga torn, kompis. Det finns några funktioner för att lägga till vänner, inklusive Steam och Facebook, och gå med i varandras spel, men de är i bästa fall rudimentära. Epic Store innehåller också en förmåga att textchatta mellan vänner, även om det inte är uppenbart från utsidan, och har fått det bisarra namnet Whisper, som har en konstigt intim och / eller läskig vibe.

Utöver den heta viskningen i örat, erbjuder Epic Store inga väsentliga communityfunktioner för sin användarbas. Inga framgångar, ingen röstchatt, ingen gruppchatt så vitt jag kan se, ingen förmåga att följa nyhetsflöden för spel eller ens nyhetsflöden för spel alls, ingen önskelista, ingen spelgåva och ingen funktionalitet för användarrecensioner. Blimey. Många av dessa funktioner är listade som “Framtida utvecklingar” på den ovannämnda roadmap, men allt det beteckningen innebär är att Epic avser att lägga till dem vid någon tidpunkt. Det verkar inte som att de för närvarande är i produktion.

Om den listan inte räckte finns det ett par andra områden där Epic Store märkbart ligger efter Steam. Gå till något spelets Steam-sida, så hittar du en härlig uppdelning av nämnda spelets anmärkningsvärda funktioner, från det flerspelarsupport som det erbjuder, till kontrollstöd, fjärrspelfunktion, sociala funktioner och om det inkluderar köp i appen. Epic Store gör inget av detta. Det har inte någon skärmdumpsfunktion, vilket inte är något som stör alla spelare, men Steams skärmdumpfunktion är både enkel att använda och riktigt bra, och det skulle säkert göra mitt liv lättare om varje lanseringsplattform hade en liknande.

Den episka slutsatsen

Epic Store kanske är lysande för utvecklare, men för slutanvändare är det uppriktigt sagt inte mycket att rekommendera det utöver Steam. För närvarande är de bästa funktionerna att det ser ganska bra ut, köpa spel utanför det är enkelt och det är väldigt enkelt att hitta ett spel som är värt din tid. Men när antalet spel i butiken ökar kommer det att vara avgörande för Epic att spika bra sökning och kategorisering, eller så kommer de inte att hålla fast vid den tredje punkten länge. Men även om Epic Store lägger till alla funktioner som den saknar, är det bästa det kan hoppas på att bli lika kapabel som Steam, som redan har ett decennium värt av funktions iteration bakom det. Vad Epic Store verkligen behöver är en användbar funktion som Steam inte har, och som kommer att bli utmanande med tanke på omfattningen av Steams funktionalitet.

Saken är att Steam för närvarande är lite som din gamla lokala pub. Facken utanför kan vara överfulla, du fastnar i den udda kampen, och det hela behöver en jävla bra ren, men du har åkt dit i flera år och vet hur du går runt. Även om du är ganska säker på att skinheads i hörnet är den dåliga typen av skinheads, och du har bett hyresvärden att snälla göra något åt dem ett tag, är det fortfarande en plats där du och dina vänner kan träffas och chatta om de spel du gillar. Epic Store, till jämförelse, är som ett hypermodern minimalistiskt kafé. Det är väldigt rent och estetiskt snyggt, men det är obekvämt och inte riktigt ett ställe du vill hålla fast vid om du inte behöver.

6.5

6.5
  • Väldigt rent och estetiskt snyggt