Deep Rock Galactic

18 visningar
0

Kooperativa spel tenderar att falla under två distinkta spektrum. En är den typ av spel där varje spelare är på samma nivå utan några unika egenskaper men förlitar sig på laget att spela som ett fungerande lag. Den andra har progression och loadouts som är unika för varje spelare men kan leda till att de mer erfarna / bättre utrustade spelarna bara springer igenom och effektivt gör sig till ”lagkapten”. Deep Rock Galactic faller i en hälsosam mellangrund som, i kombination med dess tema och spelstrukturen hos griniga dvärggruvar som går till en fientlig planet för att gärva efter resurser, skapar ett underbart roligt spel som kan hoppa mellan stor action och meditativ utforskning inom minuter av varandra. Åh, det finns också en särskild hälsningsknapp för att heja på dina lagkamrater så det är bra som standard.

Deep Rock Galactic är en första person skytt där spelare tar kontroll över dvärg gruvarbetare som arbetar för det titulära företaget. Berättelsen  kommer att avslöja att Deep Rock Galactic bryr sig mer om deras utrustning och vinster än sina arbetare, med nämnda arbetare som är trubbiga, brash och troligtvis svär mycket mer om spelet hade en Mature-betyg . Spelet startar med att du släpps ned på en platnet och får en liten instruktion på hur spelet fungerar. När du väl klarat av första intro gruvan så kommer du återkomma till en rymdstation där uppgraderingar och tillbehör kan bytas ut och uppdrag väljs innan du skjuts ner igen till Hoxxes, planeten som kryper med gaggles av insektoid varelser som inte tar vänligt till resursutnyttjarna. Efter att ha kommit via drop pod miles under jorden, börjar lag med en till fyra spelare sin gruvdrift genom att hugga ner mineraler med deras tillförlitliga pickax och möter dom finder så är det bara att ta fram det unika vapnet för den karaktären du är. Medan förvandling av gruvdrift till erfarenhet, pengar och uppgradering av material senare är inte en ny idé, är det att komma till nämnda vener och komma runt grottorna som gör saker intressanta.

Det är här Deep Rock Galactic börjar lysa, med fyra klasser tillgängliga och var och en har sina egna vapen, rörelses verktyg och utrustning, har varje klass sina egna roller att spela medan spelunking Hoxxes. Medan du kan hacka bort vid en vägg för att bygga en trappa upp till en guld vägg, är det mycket lättare att peka ut platsen till ingenjören så att de kan använda sin plattformspistol och göra steg upp för att enkelt nå resursen. Du kan vada genom en hög med goo som drastiskt saktar rörelsehastigheten, eller Gunner kan resa upp en zipline för att enkelt passera över faran för att spara tid. Har du en lång väg att gräva? Låt boraren vada lätt genom berget med sina borrarmar. Med ett bra team vet alla mer eller mindre vad de kan och inte kan göra för att ta sig av alla godbitar på vägen, eller åtminstone få den relevanta lagkamraten att veta vad som behövs av dem. För att maximera effektiviteten och spara tid både i och utan kamp, ​​måste alla dra sin respektive vikt och det går långt i att få dig att känna att du bidrar och materier. Att blanda sig i grottorna och samla mineraler och använda verktyg vid behov kan bli riktigt fridfullt och avkopplande med enstaka röst, text eller pingade meddelanden från lagkamrater som signalerar när hjälp behövs.

All meditativ utforskning och lagarbete är trevligt och allt, men Hoxxes är full av arga kryp som vill stoppa allt detta. Allt från “grunts” till “Wardens” som kommer att buffra andra “Praetorians” som har en otäck vana att förstöra allt, kan möten gå från enkla till utmanande i en hast. Även om fiender kan snubblas eller luras in med tillfälliga bakhåll, kan fullständiga attackvågor uppstå som kommer att tvinga alla att hjälpas åt i några minuter innan de går tillbaka till gruvdrift. Jag nämnde tidigare att det är ett mål att spara tid, orsaken är att ju längre uppdraget pågår, desto värre och otäckare kan attackvågorna bli. Det finns bara begränsat ammunition att använda och när det är slut så behöver man kalla på “supply drop”. Medan pistolspelet och dess feedback kan känna sig lite svagt med vissa vapen, är strider ganska roliga, särskilt när varje klass använder sina respektive verktyg och utrustning för att få bättre vinklar för den efterföljande skärmtäckningen och för att hjälpa laget. Liksom med gruvdrift har varje klass en roll att spela när det gäller att hantera eller undvika skador och senare uppgraderingar tillåter spelare att justera hur deras vapen och utrustning fungerar under uppdrag.

Spara för karaktärsdesignerna ser Deep Rock Galactic inte bra ut när de staplas mot andra co-op-skyttar, även om miljö- och vapeneffekter är bra att titta på under strider med färgblinkar i mörkret. Visualiser lämpar sig för att inte bli visuella föroreningar i det långa loppet till sin kredit, eftersom allt ser tydligt ut i form av färg och modellformer – Berätta skillnaden mellan ett grymt och ett surt spitter eller göra ett svep med din ficklampa för att se om det glimmeret i väggen är nitra eller morkit. Djungel-miljöerna slipper emellertid inte från detta med vinstockar och annat bladverk som ibland kväver din syn i tunna tunnlar, vilket gör liberal användning av kartan som är nödvändig för att undvika att ta fel vridning eller råka ramla ner i ett 20 fots djup. Med hur hektiska övergrepp kan vara, att kunna snabbt och tydligt välja ut mål baserade på hot gör det möjligt för lag att undvika att bli helt överväldigade – när det finns ljus tillgängligt. Ficklamporna i Deep Rock Galactic är komiskt svaga vilket innebär att man förlitar sig på blossar som laddas på en kyl eller en Scouts kraftfulla fladder, även om saker som explosioner, skott och miljöeffekter kan belysa saker om än kort.

Deep Rock Galactic skulle ha varit en annan generisk shoot-bang co-op-rompa om det inte vore för gruvdrift och övergripande tema. Att ge spelare något produktivt att göra annat än att springa från punkt A till B som en ballistisk speedrun hjälper till att rädda det från att vara en repetitiv slog. Det har spelats väldigt få uppdrag där vi har gått in i en stor kammare och inte plockat det rena från mineraler, tillsammans med våra verktyg för att se till att alla (men främst oss själva) kan maximera vår erfarenhet och inkomst. Som med alla online spel kommer det att vara fruktansvärda människor som försöker förstöra saker och ting för andra, men community så långt jag har sett är snabba att bli av med oproduktiva spelare till förmån för dem som ‘ Jag spelar faktiskt för lagets skull. Deep Rock Galactic får en stark rekommendation från mig, särskilt om du är ute efter en ny samarbetsupplevelse.

8.5

8.5
  • Roligt och unikt spel som jag inte har upplevt i något spel tidigare
  • Spelet är ganska lätt kört. Inte ens en 2GB-nedladdning, och jag har inga problem med att köra den vid maxinställningar 1440P 144Hz
  • Varierande spel. Trots att varje uppdrag väsentligen har samma mål (samla saker och döda fiender)
  • Det finns massor av saker att göra i navet där du är när du inte är på uppdrag. Du kan spela en minispel, dricka virtuell öl, spela Jukebox med mera. Det här är bra om du vill koppla av lite efter ett långt uppdrag eller väntar på att en partimedlem ska blir klar med sitt.
  • Placerade markörer försvinner ganska snabbt
  • Inget alternativ att slå av ``friendly fire``