Azur Lane: Crosswave – Recension

5 visningar
0
Innehållsförteckning göm
--Annons--

Azur Lane: Crosswave är baserat kring det populära mobilspelet Azur Lane. Världen har mänskliga flickor som representerar krigsfartyg, med kanoner och banor med jaktplan. De förenar sig för att bilda olika imperier och strider på de öppna haven. Så vild som allt låter, det är en ganska intressant premiss och drar verkligen den spännande linjen.

Spelet är uppdelat i två delar. För det första är det väldigt tungt i den visuella romanavdelningen. Rollisten har alltid långa samtal som ger innehållet till berättelsen och ger dem personlighet. Den fastställer vilka tecken du troligtvis vill använda under hela spelet. Det var lite överraskande hur mycket dialog som pågår, men så ofta lägger du mer tid på att läsa före och efter slagsmål, sedan slagsmålen själva.

Strider utgör den andra delen och det är lite av en blandad väska. Striderna ligger inom ett stängt fält på havet. Ditt lag består av 3 flickor och 3 supportrar som inte är där och kämpar men utlöser förseningar eller försvar. Varje tjej har en klass de är en del av som påverkar hur de attackerar fienden, som att de lätta kryssarna är svaga men kan skjuta skott snabbt, vilket kompenserar för skador. Matcherna varierar med att det är 3v1 till 3v3 med sidofientar från stora slagskepp eller flygplan som flyger förbi dig. Målen är i det övre högra hörnet, vilket gör det enkelt att veta vad du ska göra för att rensa kartan. När striden är klar tillhandahålls en poäng baserad på att slå kartan, ingen dör och rensa inom 120 sekunder. Tiden för att rensa varje strid är mycket smidig eftersom de flesta av spelet har slag att vara klar på 10 till 50 sekunder utan att behöva slipa för mycket för att jämna karaktärer. Mer tid läggs på att läsa och på lastskärmar än de faktiska striderna.

Kampen i sig är väldigt roliga och det är coolt att se dem hända. Kulor som flyger, vatten som stänker från bomber och torpedon går av, och varje flicka manövrerar runt varandra. Medan de första striderna inte är lika vilda, får de fart och det är roligt att flyga genom vågorna för att bombardera fienden med min tunga kryssare. Efter att striderna är slut får du erfarenhetspoäng, valuta och objektnedgång. Valutorna delas mellan pengar för att köpa nya vapen och uppgradera delar medan den andra delen av valutan används för att köpa ytterligare fartygsflickor. Den stumma delen är att karaktärerna inte är tillgängliga förrän du går vidare i berättelsen. Men de ger en bra summa per kapitel som rensats. Min favorit, och från vad jag har samlat en stor fanfavorit, var Atago och jag fick henne tidigt. Strider kan göras om och om igen om du tänker på specifika delar eller behöver pengar.

Azur Lane: Crosswave är ganska enkelt när det gäller generellt spel och det är väldigt enkelt att plocka upp och spela men butikens innehåll var lite förvirrande tills jag kom vidare i spelet. Det kanske är på mig eller för det mesta var det inte mycket viktigt. Du kan köpa bättre vapen för varje flicka, men för att göra inköp krävs att du noterar vilken klass du vill uppgradera. I mitt fall kan jag inte bara gå till butiken och se Atagos namn eller en bild bredvid något. Jag var tvungen att notera hennes klass och andra som jag huvudsakligen använde och sedan köpa den. Men ibland säger vapnen avancerade, T2, eller har en annan färg än dem. Jag hade flera karaktärer som aldrig bytte ut saker men jag såg till att Atago åtminstone var avancerad. Förutom att få nya vapen kan du stärka redskap med delar. Tack och lov kan du komma åt en meny som säger var du har fått dessa delar. Till exempel är T1 Offensiv skicklighet en som du kommer att använda mycket för att öka färdigheterna och genom att gå till den menyn kan jag se vilken kamp jag behöver slipa för att få mer.

Huvudspelet avslutades inom 15 timmar och det lämnade de andra områdena av spelet att pröva. Tyvärr finns det ingen multiplayer eller co-op. Bortsett från kampanjen kan den enda andra kämpningen ske via Extreme Battles. Dessa slagsmål är rakstrider med de andra flickorna utan all dialog. När man avslutar låser man upp en ny kamp med olika karaktärer och en nivå högre än tidigare. Det är ett bra sätt att slipa efter delar eller erfarenhetspoäng. Det är ett bra sätt att också få valuta för att låsa upp andra karaktärer. Det är värt att notera att en strid ibland kommer att innebära att du kämpar mot en karaktär du har spelat huvudsakligen, då du inte kan använda dem. Vissa slagsmål involverar mig kämpa Atago, så jag fick inte använda henne. Detta är viktigt bara så att du använder olika karaktärer för att användas till deras attackmetoder.

Några grepp jag hade var att striderna är ganska samesy hela tiden, när du har gjort några. Som nämnts strömmade jag igenom och det skulle inte vara förrän senare att jag hade lite av en utmaning. Extrema strider säger extrema, men de är kakewalks tills du träffar nödstrider. Dessa är fiender på nivå 200 och är de enda som lyckades döda ett av mina fartyg. Jag skulle ha älskat kartorna att variera mer men med stenar eller något att navigera runt för att ge någon strategi. Istället har varje karta samma landskap med öppet vatten. Striderna är på samma sätt också, genom att du börjar känna att du kan göra samma exakta attackmönster varje gång för att vinna. I slutet av spelet hade jag lagt märke till att de AI-kontrollerade allierade mina inte skulle attackera någon om jag inte gjorde det, vilket är lite dumt, med tanke på att vi måste skjuta vad som finns på kartan. Vänta inte på mig, mina damer. Dessutom verkar de inte använda sina speciella färdighetsattacker. Om de gjorde det såg jag det aldrig. När jag skulle byta till dem, var deras specialerbjudanden alltid fulladdad. Du kan använda tre specialerbjudanden i rad och det var inte mycket som skulle överleva det. Att ha alternativ för olika kostymer hade också varit ganska coolt. Även om jag misstänker med hur många karaktärer det finns, skulle det ha varit mycket extra arbete.

Azur Lane: Crosswave är ett roligt spel som är en introduktion till fandom. Spela det kände jag mig mer intresserad av att kolla in mobilspelet. Jag vet att det finns ganska fanbase till det, med figurer av flickorna och även en anime-serie. Det finns saker som jag kände att det kunde ha gjort spelet mer intressant men jag tycker att det gör mycket bra med att få intriger för att fortsätta se världen genom mobilspelet. Även efter att ha slagit spelet fortsatte jag fortfarande att spela igenom alla de extrema striderna och spelade tills jag fick platina, och pressade ungefär 30 timmars spel.

6.0

6.0
  • Massor av karaktärer i en okonventionell men underligt tvingande värld