Animal Crossing: New Horizons

36 visningar
0

Animal Crossing: New Horizons

Till skillnad från tidigare Animal Crossing-spel, Tar New Horizons dig till en öde ö genom ett exklusivt Nook Inc-paket. En öde ö är ett trevligt val av inställning för serien av några skäl. För det första betyder det att du är där från början som en av de första invånarna, skapar en känsla av ägande och ett djupare band med ditt nya hem. Du är den schweiziska familjen Robinson av denna sandhög och det är genom ditt transplantat att det kommer att växa.

Lugnt och försiktigt

Och det kräver transplantat. Tidigt har du utsetts till bostadsrepresentant för ön av Tom Nook, vilket gör dig ansvarig för bana och attraktivitet, rekrytera nya öbor och hjälpa till att växa ekonomin genom att dra in butiker till ön.

Det betyder att dina första timmar tillbringade i spelet kan känna sig något underväldigande eftersom du inte direkt kan komma åt alla områden på din ö och det är lite glesa, både socialt och i sin infrastruktur. Inom bara några dagars spel skurade vi emellertid varje tum av land, hälsade nya grannar, förundrade oss över det nybyggda museet och tapetserade vårt väldigt egna tegelhem så att den ursprungliga grindningen inte pågår tillräckligt länge för att känna sig snygg.

Det spartanska början och den stabila utrullningen av funktioner är avgörande för att sätta tempo i spelet, vilket är en så stor del av dess charm. I Animal Crossing händer saker över dagar och veckor snarare än minuter eller timmar. Det är lätt att gå in i ett nytt Animal Crossing-spel och slipa dig själv i damm för att tjäna pengar och få saker som ser exakt ut som du vill ha dem (det var vi först på vår egen ö). Men New Horizons uppmuntrar dig effektivt att ta saker långsamt och njuta av varje framgång när det kommer.

Mer frihet än någonsin

En annan bra sak med en öde Ö är att du har en riktig tom duk. I New Horizons har du fått mer kontroll än någonsin tidigare över hur din omgivning kommer att se ut.

Du får välja landets layout från fyra kartor såväl som hemmet. Men du får också välja platserna för dina grannars hem, butikerna och museet, vilket ger dig full kontroll över landskapet.

På en senare tidpunkt kan du till och med bygga broar och ändra landet med sluttningar, stigar och mer. Medlet för att göra saker som att lägga en stig eller bygga ett staket är ingen snabb klick-och-dra-affär, det är en avsiktlig och långsam process men det är allt en del av den tankeväckande Animal Crossing-upplevelsen. Missförstå oss inte, freden knyst av rasande svär när vi felaktigt placerade ett staket och var tvungna att plocka upp det och försöka igen flera gånger men dessa ögonblick av frustration var få efter lite övning.

Precis som i tidigare Animal Crossing-spel är “Bells (är pengarna i spelet)” kungliga och att göra saker som att bygga broar och sluttningar, i själva verket till och med att flytta redan etablerade byggnader, kan vara kostsamt i New Horizons. Och precis som i New Leaf kan du bara bygga en sak åt gången tills du har betalat av dom ibland hundratusentals “Bells” som krävs, så har inte några förväntningar på att uppnå stora förändringar för snabbt. Återigen är detta bara en del av Animal Crossings långsiktiga uppfattning och känslan av prestation som kommer från att äntligen nå ditt mål. Det är dock riktigt svårt att inte känna sig initialt belagd av en 198 000 Bell-inteckning och en 228 000 Bell-räkning för en bro.

Lyckligtvis är att inte ändra landskapet på din ö begränsat till tid och “Bells” byggprojekt: nu kan du enkelt placera möbler utanför var och när du vill. Vill du placera en matta på stranden så att du kan värma dig själv genom din lägereld? Kör på. Gilla idén om ett utomhus-gymnastik område så att du kan låtsas vara din favorit Love Island-hunk? Det är också bra. Att snabbt och enkelt kunna dekorera utanför ditt hem är en spelväxlare för Animal Crossing, vilket effektivt avlägsnar frustrationen från tidigt spel med att ha begränsat inomhusutrymme och lägga till fler möjligheter till kreativitet.

Ser bättre ut än någonsin

Att dekorera inuti är också en mer tillfredsställande upplevelse än det någonsin varit tack vare ett nytt strömlinjeformat läge som kan aktiveras i ditt hem. Det ger dig frihet att rotera och flytta saker utan att din avatar engagerar sig, vilket gör hela saken snabbare och enklare.

I allmänhet, om du är den typ av person som har minimal intresse för inredning, i ett spel som Animal Crossing kommer du att ha en förkärlek för att göra ditt utseende perfekt. New Horizons har också tagit den aspekten av spelet till nya nivåer. Titta tillbaka och skratta på de dagar då du var tvungen att svara på frågor för att skapa en blick för dig själv som en slags halv-bredarslat sorteringshatt quiz. Nu från början har du viss kontroll över hur din karaktär kommer att se ut med ett bra utbud av alternativ.

När du kommer längre in i spelet kommer du att kunna närma dig en spegel eller fåfänga och ändra ditt utseende som du vill, vilket bara blir roligare när du låser upp fler stilar.

Det är inte förvånande med tanke på att det finns på Nintendos mest uppdaterade konsol men detta är verkligen det snyggaste Animal Crossing-spelet som har funnits. Texturer och detaljer, belysningen, animationerna – allt är skarpt, smidigt, färgglatt och en stor förbättring av tidigare utgåvor. Allvarligt, öppna upp New Leaf för att kontrollera så kommer du antagligen att få samma chock som oss.

Då finns ljuddesignern; detta är absolut ett spel att spela med hörlurar bara för att fördjupa dig i den atmosfäriska musiken och ljudeffekterna. Vi sprang upprepade gånger fram och tillbaka från stranden till piren bara för att förändringen i våra fotspår var så tillfredsställande att lyssna på. Det är praktiskt taget en ASMR-simulator.

Nook Miles

New Horizons förbättras väsentligt på aspekter av serien som är bekanta för oss men det introducerar också helt nya saker att gräva in i. Som en ny valuta.

Som nämnts är “Bells” fortfarande den primära valutan eftersom du behöver dem för i stort sett allt.

Men det finns nu också Nook Miles. Denna nya valuta tjänas helt enkelt genom att spela spelet och genomföra dagliga och mer långsiktiga mål, liksom ett prestationssystem. Det ger en bra vägledning om du är osäker på vad du ska göra med dig själv. Att fullfölja mål som att plantera blommor, fånga fisk och kolla in spelet varje dag kommer att tjäna dig till Nook Miles. Heck, ibland till och med spendera Nook Miles kan tjäna dig Nook Miles.

Att ha två valutor i spelet, varav den ena belönar dig helt enkelt för att vara aktiv, lägger inte bara lite vägledning om du inte är säker på vad du ska göra med dig själv, det skapar mer balans med färre fall att slå en finansiell tegelvägg. Det är en trevlig känsla att det dekorativa och kreativa roliga inte behöver sluta bara för att du använder Bells för att betala av ett lån eller försöker samla in pengar till en bro.

Nook Miles är särskilt värt att samla in eftersom du kan köpa några bra saker med dem som du inte kan köpa med Bells som mer lagerutrymme, några fantastiska utomhusdekorationer och vid ett senare tillfälle kan du handla Miles for Bells om du är i behov av en riktig kontantinjektion. Nook Miles kan också få dig flygbiljetter för besök på andra öar.

Dessa vandringar till andra öar är en annan trevlig funktion. De erbjuder en förändring av scenen (även om det inte är så mycket av en visuell förändring, egentligen, eftersom de flesta av öarna ser väldigt lika ut) och ger möjligheter att rekrytera nya invånare till din egen ö samt att samla in fler resurser för att skapa eller sälja.

Detta är särskilt användbart om du har tagit bort din egen ö för dagen och du verkligen vill fortsätta hantverk – vid ett tillfälle var vi alltför upphetsade av att äta frukt i spelet nu gör dig extra stark och förstörde varje sten på vår ön, innan vi insåg att vi behövde gruva några resurser från dem. Liksom Nook Miles tillåter detta bara spelet att flyta kontinuerligt.

Hantverk och ympning

Another new aspect is crafting and perishable tools. We’ll be honest, when we first heard crafting was coming to Animal Crossing we sighed. Sometimes when they’re brought into sprawling RPGs in an attempt to balance breadth with some kind of depth, crafting systems can feel forced and finicky, ready to bog you down in unnecessary item gathering and management.

I Animal Crossing fungerar dock hantverk bara. Det påminner om Minecraft och inte oöverkomligt komplicerat. Crafting är en enkel fråga om att följa “DIY-recept” från en app på din nya Nook-telefon, varigenom du samlar de objekt du behöver från hela ön, tar dem till ett hantverkstabell, väljer önskad skapelse och voila! Du har något nytt hugat av dina egna alltmer Daniel Boone-liknande händer. DIY-recept kan köpas, hittas, gåva av andra invånare och till och med drömmas upp av dig när du stöter på något som är väldigt upptaget.

När vi till exempel fiskade en burk ur havet, blev vi inte besvikna eftersom plötsligt hade vår karaktär kommit med en plan att samla ett gäng ogräs och förvandla denna blandning av fula värdelöshet till en ganska saftig. Andra tillverksbara artiklar inkluderar möbler och verktyg för att få saker att göra runt ön. När du börjar samla fler recept hittar du att deras komplexitet kan öka men de tenderar att vara värda ansträngningen.

Förutom att ge dig ännu mer att göra, ger hantverkare mer djup till världens ekosystem. Plötsligt är ett träd inte bara ett träd, det är tre olika träslag, som var och en kan användas för att skapa något nytt. Tack vare denna nya mekaniker känner du dig som mer än en sinnesslös klockskrapa som sparar helt enkelt för att köpa mer – du är en självförsörjande ön.

Det finns naturligtvis fortfarande massor av saker att köpa – grundläggande verktyg kan köpas snarare än tillverkade och möbler och allmän dekor kan köpas från butiker men spelet lyckas skapa en fin balans mellan behov och önskemål när det gäller hantverk från vad vi hittills spelat. Det är trevligt att kunna sätta sig ett mål och skapa något men att ha överraskande nya möbler dyka upp varje dag i butiken är ett nöje som fortfarande finns.

Sociala djur

Naturligtvis handlar Animal Crossing inte bara om att anpassa och bygga. Några av dess mest minnesvärda stunder kommer från att bara leva. Alla de bekanta djurövergångarna är här som att samla fossiler till museet, fånga buggar, fiska, skapa mönster och mönster eller helt enkelt göra rundorna och kolla in med dina grannar.

Vänskap är en central pelare i serien och att bygga relationer med djuren som kommer till din ö är verkligen roligt eftersom deras animationer är bättre än någonsin och skrivandet känns skarpare och roligare också.

Du behöver dock inte lita på dina AI-grannar för företag i New Horizons. Det är möjligt att besöka andra vänner på öarna och låta dem besöka dig genom Nintendos onlinetjänst. Du kan också spela soffkooperativ med din familj och vänner med upp till fyra personer som kan vara på en enda konsols ö på en gång.

Alla små saker

Ett problem med New Horizons är bristen på stöd för molnsparande data, vilket är en besvikelse när det underlättar livet i så många andra Switch-titlar. Medan Nintendo har sagt att det kommer att installera en tjänst för återställning av data i händelse av en förlorad, stulen eller trasig switch för tillfället vet vi inte hur ofta vi kan komma åt den här tjänsten eller hur lätt det blir.

Så besvärliga som dessa saker kan vara, de känner sig dock väldigt små jämfört med vad spelet gör rätt.

Det finns flera anmärkningsvärda förbättringar av livskvaliteten i New Horizons som gör det mycket mer tillmötesgående för sina spelare än tidigare spel. spara automatiskt; lagerutvidgning och stapling av artiklar; förmågan att utvärdera flera fossiler och donera flera objekt till museet samtidigt; verktyget för snabb åtkomst – alla dessa saker gör spelet enklare och roligare. Kameraläget är speciellt extremt utfört med filter, zoom och perspektivförskjutning så att du kan fånga ditt hårda arbete på sitt bästa.

Som de flesta livssymboler, bildar Animal Crossing ett mycket symbiotiskt förhållande till sina spelare – i princip kommer du att få ut det du lägger i det. New Horizons är delvis så rolig eftersom det känns som att det erbjuder och ger tillbaka ännu mer än tidigare spel i serien. Om det finns en sak som du behöver veta om Animal Crossing: New Horizons är det att det verkligen vill att du ska ha det trevligt, oavsett vad din idé om en trevlig tid faktiskt är.

Animal Crossing har alltid haft en mycket distinkt charm som andra spel kan härma bra men aldrig helt överträffa; den charm har bibehållits, till och med förbättrats, i New Horizons. Alla elementen i serien som har vädjat till fans tidigare har varit här men med större djup och mer förfining – det är en äkta pole-valv framåt som kommer att tilltala både veteraninvånare och nykomlingar.

Animal Crossing: New Horizons är ute på Nintendo Switch och släpptes den 20 mars 2020.

7.0

7.0